لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

تایید تلویحی حمله سایبری به بندر رجایی؛ افزایش تدابیر امنیتی در مراکز حساس اسرائیل


آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل
آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل

یک روز پس از انتشار گزارشی حاکی از حمله سایبری اسرائیل به ایران،‌ آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این کشور، روز سه‌شنبه گفت که کشورش «از همه امکانات در دفاع از خود» استفاده می‌کند و «ده‌ها حمله، از جمله در دوره اخیر، برتری اطلاعاتی و توان آتش ارتش اسرائیل را نشان داده است».

وی روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، افزود که اسرائیل «تردیدی در تعقیب دشمن» نشان نخواهد داد و «با ابزارهای متنوع» به دشمن خود ضربه خواهد زد.

اظهارات ژنرال کوخاوی می‌تواند به معنای تایید تلویحی نقش ارتش اسرائیل در حمله سایبری اخیر به بندر شهید رجایی در جنوب ایران باشد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز ۲۹ اردیبهشت گزارش داده بود که اسرائیل در واکنش به حمله سایبری اخیر دولتی ایران به شبکه آب اسرائیل، اقدام به حمله متقابل سایبری به بندر رجایی کرده است.


یک روز بعد، روزنامه نیویورک تایمز برخی مباحثات درونی دولت اسرائیل را پیش از عملی شدن حمله این کشور به بندر رجایی منتشر کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل که شبکه آب آن در حمله سایبری ایران آسیب ندیده بود، ابتدا قصد نشان دادن واکنش نداشت، اما نفتالی بنت که تا یک‌شنبه این هفته وزیر دفاع بود، اصرار کرد که کشورش باید به تاسیسات زیربنایی ایران حمله متقابل کند و آن را به رسانه‌های جهانی درز دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل بندر رجایی را عامدانه برای حمله متقابل انتخاب کرد که هم یک هدف عمده و حیاتی در ایران نباشد و هم «این پیام را به تهران برساند که نباید بار دیگر به تاسیسات زیربنایی اسرائیل حمله کند».

نفتالی بنت روز ۲۹ اردیبهشت در آیین تحویل وزارت دفاع به ژنرال بنی گانتس پس از آغاز به کار دولت جدید اسرائیل گفته بود: «اختاپوس ایرانی بازوان خود را برای محاصره ما از هر سو گشوده است؛ ضربه و تضعیف ایران که سر اختاپوس و منبع تروریسم و تامین آن است، باید هدف اصلی باشد تا به خانه خود بازگردد؛ باید فشار سیاسی، اقتصادی، نظامی، فن‌آوری و ابعاد دیگر علیه ایران را افزایش دهیم و این امر امکان‌پذیر است.»

در همین حال وب‌سایت اسرائیلی «والانیوز» روز سه‌شنبه گزارش داد که دولت اسرائیل تدابیر احتیاطی و امنیتی در تاسیسات حساس خود را برای مقابله احتمالی با تکرار حمله سایبری از سوی ایران افزایش داده و از کارکنان این تاسیسات خواسته «هوشیارتر از گذشته باشند».

ایران در خصوص حمله سایبری به شبکه آب اسرائیل در روزهای پنجم و ششم اردیبهشت سکوت کرده، اما حمله متقابل اسرائیل به بندر رجایی در روز ۲۰ اردیبهشت را اقدامی توصیف کرده است که تنها اختلالاتی اندک و جزئی در کار سیستم رایانه‌ای پایانه بندر ایجاد کرد.

حملات سایبری اسرائیل و ایران در حالی به جنگ نانوشته چند ساله میان این دو دشمن دیرینه در منطقه، از جمله در سوریه، افزوده شده که دولت جدید اسرائیل، مقابله با ایران را همچنان یکی از سرفصل‌های اهداف اصلی خود تعیین کرده و سران جمهوری اسلامی ایران نیز در آستانه «روز قدس»، گفتمان «نابودی اسرائیل» را تکرار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG