لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

نخست‌وزیر اسرائیل از تصمیم آمریکا به خروج از برجام استقبال کرد


بنیامین نتانیاهو تصمیم دونالد ترامپ را «هوشمندانه و شجاعانه» دانست.
بنیامین نتانیاهو تصمیم دونالد ترامپ را «هوشمندانه و شجاعانه» دانست.

نخست‌وزیر اسرائیل و سایر سران این کشور شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با استقبال از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و برقراری «شدیدترین تحریم‌ها» علیه ایران، از دونالد ترامپ به خاطر این تصمیم «شجاعانه» قدردانی کردند.

دقایقی بعد نیز خبرگزاری سوریه از حملات هوایی به دمشق خبر داد.

اندکی پیش از حملات هوایی به سوریه که منابع خبری منطقه آن را به اسرائیل نسبت دادند، و همزمان با اعلام خروج آمریکا از برجام، ارتش اسرائیل سطح آماده‌باش نیروهایش در ارتفاعات جولان در مرز با سوریه را بالا برد، و به مسئولان مناطق مرزی دستور داد تا پناهگاه‌ها را باز کنند زیرا «تحرکات مشکوک نیروهای ایران در سوریه مشاهده شده است».

بنیامین نتانیاهو بلافاصله بعد از اعلام خروج رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام با ظاهر شدن در تلویزیون گفت: تصمیم پرزیدنت ترامپ هوشمندانه و شجاعانه است «زیرا اگر برجام باقی می‌ماند، ایران ظرف چند سال به غنی‌سازی اورانیوم، برای تولید زرادخانه کاملی از بمب‌های هسته‌ای باز می‌گشت».

نتانیاهو افزود که برجام «میلیاردها دلار پول در اختیار ایران گذاشت که آن را صرف جنگ در خاورمیانه کرد؛ اگر در حال حاضر که زرادخانه هسته‌ای ندارد این کار را می‌کند، فکرش را بکنید که اگر به توان هسته‌ای برسد، چه می‌کند».

به گفته وی، «همه ملت اسرائیل باید قدردان قدرت رهبری آمریکا باشد».

نخست‌وزیر اسرائیل از زمان دستیابی شش قدرت جهانی به توافق با ایران گفته بود که کشورش هرگز با این «توافق فاجعه‌بار» کنار نمی‌آید.

آقای ترامپ در اعلام تصمیم خود در کاخ سفید برای خروج از برجام، به اقدام هفته گذشته بنیامین نتانیاهو در رونمایی از اسناد هسته‌ای ایران که به دست اسرائیل افتاده است، به عنوان یکی از مستندات تصمیم خود اشاره کرد.

برخی از ناظران در اسرائیل طی روزهای گذشته گفتند که نتانیاهو، اسناد هسته‌ای ایران را ضمن هماهنگی و حتی بنا به خواسته دونالد ترامپ رونمایی کرد تا تصمیم او را قوی کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو که روز سه‌شنبه سفر به قبرس را نیمه کاره رها کرده و به اورشلیم بازگشته بود تا در زمان اعلام تصمیم آقای ترامپ در مورد خروج آمریکا از برجام در اسرائیل باشد، در صورتی که وضع امنیتی کشورش با رخداد غیر مترقبه‌ای روبرو نشود، قرار است که چهارشنبه راهی مسکو شود.

با وجود خشنودی آشکار اسرائیل از تصمیم آمریکا، روسیه تاکید کرد که از خروج آمریکا از برجام مایوس شده است.

در این میان، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز در واکنش به تصمیم روز سه‌شنبه آقای ترامپ گفت: «رهبر دنیای آزاد امشب با صدای روشن و قاطع به رژیم آیت‌الله‌ها گفت بس است!»

به گفته لیبرمن، «ایران یک دیکتاتوری حامی و تامین کننده ترور و مرگ در سراسر جهان و یک موجودیت تروریستی است که در سودای رسیدن به سلاح هسته‌ای است و گام شجاعانه رهبری آمریکا سرانجام به سقوط این حکومت وحشت و ظلم (در تهران) منجر خواهد شد».

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، نیز که مقامش تشریفاتی است، در بیانیه‌ای گفت: «گام آمریکا برای پاسداری از امنیت کشور اسرائیل، امنیت منطقه و امنیت سراسر دنیای آزاد، مهم و حائز اهمیت است».

به گفته ریولین، «در کنار تهدید هسته‌ای، حتی یک لحظه مسابقه تسلیحاتی را نیز که ایران پیشگام آن در مرزهای ما است، از خاطر نمی‌بریم و ما از نزدیک و به طرزی مسئولانه این تحولات را رصد می‌کنیم تا امنیت مردم خود را حفظ کنیم».

آقای ریولین افزود: «تهدید تثبیت حضور نظامی ایران تنها برای کشور اسرائیل نیست و از این رو، فشار بین‌المللی در رویارویی با این خطر الزامی است».

در کنار دولتمردان اسرائیل، رهبران احزاب اپوزیسیون این کشور نیز به صف طولانی ستایشگران از رئیس‌جمهوری آمریکا پیوستند.

از جمله، یائیر لاپید، رقیب اصلی نتانیاهو در جناح اوپوزیسیون گفت: «در پی تصمیم مهم آمریکا، حال باید همه تلاش سیاسی خود را به کار بگیریم تا مطمئن شویم که اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها با گام آمریکا همراه می‌شوند و از بازگشت ایران به مسیر تولید بمب هسته‌ای جلوگیری می‌کنند».

XS
SM
MD
LG