لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

«افزایش تدابیر امنیتی» در سفارتخانه‌های اسرائیل در پی مرگ افسر سپاه در تهران


تشییع جنازه حسن صیاد خدایی در تهران، روز سه‌شنبه
تشییع جنازه حسن صیاد خدایی در تهران، روز سه‌شنبه

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه گزارش دادند که در پی کشته شدن یک افسر سپاه پاسداران در تهران، دولت اسرائیل تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود در سراسر جهان را افزایش داده است.

به نوشته تایمز اسرائیل و شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، این کشور از «حمله تلافی‌جویانه» ایران نگران است.

این گزارش‌ها همچنین به نگرانی از احتمال حمله به «اهداف یهودی» در خارج از اسرائیل اشاره دارد.

سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، دفاتر نمایندگی اسرائیلی خطوط هوایی «العال»، پروازهای اسرائیل در فرودگاه‌های جهان و سایر مراکز مرتبط با اسرائیل در سراسر دنیا همواره در بالاترین سطح تدابیر امنیتی هستند و معلوم نیست که افزایش سطح این تدابیر یا ارتقای هوشیاری امنیتی، در پی کشته شدن افسر سپاه پاسداران، عملا به چه مفهومی است.

یک منبع اسرائیلی به شبکه ۱۳ تلویزیون کشورش گفت که اسرائیل برای احتمال واکنش از آن سوی مرز شمالی نیز در حالت آماده‌باش است.

دولت اسرائیل به کشته شدن سرهنگ حسن صیاد خدایی، افسر سپاه پاسداران، که عصر روز یک‌شنبه، اول خرداد، در تهران رخ داد تاکنون واکنش رسمی نشان نداده است.

همزمان دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل و بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از واکنش به گزارش‌های ارتباط احتمالی کشورشان با رویداد اخیر در ایران خودداری کرده‌اند.

با این حال، در پی انتشار خبر سوء‌قصد، اظهارات متعددی از مقامات پیشین امنیتی در خصوص تحسین «کار دقیق و درست عوامل سوءقصد» و گزارش‌های وسیعی همزمان با یکدیگر در رسانه‌های عمده اسرائیل با ذکر جزئیات نسبتا زیاد از اقدامات و سابقه حسن صیاد خدایی در نهادهای اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی منتشر شد.

در همین زمینه رام بن‌باراک، معاون پیشین سازمان موساد، به شبکه کان اسرائیل گفته است که دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش با اسامی زیادی از مقامات ایرانی که در «کوشش‌های ضد اسرائیلی» نقش دارند، آشنایی دارند.

به گفته آقای بن‌باراک، کشته شدن حسن صیاد خدایی کسی را در اسرائیل متاسف نکرده است.

موشه یعلون، وزیر پیشین دفاع اسرائیل، نیز به رادیوی ارتش اسرائیل گفته است که عواملی که سوءقصد به این افسر سپاه را عملی کرده‌اند، «کار را به خوبی انجام دادند». وی افزود که اسرائیل در شرایطی است که «تنها باید به خود تکیه کند».

به نوشته تایمز اسرائیل، محل زندگی حسن صیاد خدایی در خیابان «مجاهدین اسلام»، جایی است که سایر «افسران نخبه» نیروی قدس سپاه و دیگر مقامات ارشد سپاه همراه با خانواده در آن زندگی می‌کنند.

به گفته شبکه کان اسرائیل، «مزدوران موساد» مجهز به اسلحه با صدا خفه‌کن عامدانه در روز روشن به محل رفتند تا کشتن این افسر «پیامی» برای دیگر مقامات ایرانی باشد که در برنامه‌ریزی برای ضربه زدن به اسرائیل فعالیت دارند.

روزنامه معاریو روز سه‌شنبه، سوم خرداد، نوشت که این اقدام جدید «منتسب به موساد» تنها ادامه عملیات نابود کردن افراد بر اساس شیوه‌های همیشگی نیست، بلکه تصمیمی است که از تغییر سیاست، مبتنی بر گسترش مرزهای عملیات علیه نیروی قدس تا خاک ایران نشان دارد.

یوآو لیمور، گزارشگر امور نظامی در روزنامه اسرائیل‌هیوم، نیز روز دوم خرداد نوشته بود که مفهوم از بین بردن این افسر ارشد سپاه این است که صحنه نبرد علیه ایران «در همه عرصه‌ها باز است». وی افزود برخلاف موارد پیشین، هدف این بار با برنامه هسته‌ای ایران مرتبط نبوده بلکه عضو نیروی قدس بوده است.

در همین حال در ایران اظهارات مقامات ارشد نظامی و سیاسی در مورد قطعی بودن انتقام‌ از «ترور» حسن صیاد خدایی ادامه دارد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه گفت: «واکنش‌های ما سخت خواهد بود و قطعا دشمن را پشیمان خواهیم کرد.»

همزمان با تشییع جنازه حسن صیاد خدایی، حسین سلامی و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، نیز در آیین‌های روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برای او شرکت کردند.

عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، روز سوم خرداد در آیین بدرقه جسد افسر کشته شده گفت: «انتقام او را ده برابر بیشتر از رژیم صهیونیستی (اسرائیل) خواهیم گرفت.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور، نیز انتقام را امری قطعی دانسته است.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دوشنبه شب در پیامی نوشته بود که «ترور این شهید» «بی‌پاسخ نمی‌ماند».

رمضان شریف، سخنگوی سپاه، روز دوشنبه گفته بود که «اراذل و اوباش و تفاله‌های گروه‌های تروریستی وابسته به استکبار و صهیونیسم جهانی به سزای عمل جنایتکارانه خود خواهند رسید».

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران در مورد سوابق حسن صیاد خدایی ذکر کرده است که او عضو نیروی قدس سپاه بوده است.

با این حال، رسانه‌های جمهوری اسلامی در گزارش‌های خود این افسر سپاهی را کماکان نیروی «مدافع حرم» می‌نامند.

همزمان سیمای جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوم خرداد گزارشی را پخش کرد که در آن ادعا شد، چند ایرانی مرتبط با «موساد» که «نقشه‌های سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل»، از جمله «ترور و آدم‌ربایی را در داخل ایران اجرا می‌کرده‌اند»، از مدتی پیش شناسایی و بازداشت شده‌اند.

در این گزارش، مردی به نام «وفا» و چند مرد دیگر نشان داده شدند که «اعتراف» می‌کردند کار برای سرویس‌های اطلاعاتی «دشمن» را با اقدامات خشونت‌بار از جمله آدم‌ربایی در رضائیه آغاز کردند، اما «بعدا معلوم شد که این‌ها صرفا تمرینات اولیه برای سنجش میزان توان این تیم و کاربرد آن‌ها» بوده است.

این گزارش تاکید داشت که اقدامات برای شناسایی این باند بعد از «ربوده شدن» منصور رسولی و «وادار کردن او به بیان مطالبی که آدم‌ربایان از او می‌خواستند» آغاز شد که به دستگیری «باند» یادشده با محوریت «وفا» انجامیده است.

سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته است که گزارش پخش شده، بخش اول از جزئیات بوده و در آینده نزدیک جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در کارنامه خود سابقه طولانی از انتشار گزارش‌های مشابه از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد «اعترافات جاسوسان آمریکا و موساد» دارد.

با این حال، ماجرای مازیار ابراهیمی، یک ایرانی بی‌گناه که ایران او را به اتهام «مشارکت در ترور دانشمندان هسته‌ای» دستگیر کرد و او در «اعترافات تلویزیونی» به این اتهامات «اقرار کرد»، پس از اثبات بی‌گناهی او و آزادی‌اش، به یک رسوایی برای دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG