لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

اسرائیل «پیشرفته‌ترین ناو» خود را تحویل گرفت


کشتی پیشرفته جنگی « سار-۶ » روز چهارشنبه در بندر حیفا پهلو گرفت
کشتی پیشرفته جنگی « سار-۶ » روز چهارشنبه در بندر حیفا پهلو گرفت

خبرگزاری رویترز می‌گوید همزمان با بالا گرفتن تنش بین اسرائیل و ایران بر سر ترور محسن فخری‌زاده، اسرائیل روز چهارشنبه پیشرفته ترین کشتی ناو خود را به نام «سپر» از آلمان تحویل گرفت.

این ناو (کُروِت ، ناو گشتی) در کلاس «ساعر» روز چهارشنبه در بندر حیفا پهلو گرفت. اسرائیل قرار است سه فروند دیگر از همین مدل کشتی جنگی را در سال آینده تحویل بگیرد.

این ناو گشتی دارای توپ اتو ملارا، گنبد آهنین دریایی ( سی دُم) و موشک‌های سطح به سطح باراک-۸ است. این ناو همچنین قابلیت حمل یک هلی‌کوپتر را دارد.

رویترز می‌گوید، یکی از اهداف اسرائیل برای به خدمت گرفتن این کشتی‌های جنگی محافظت از منابع و میدان‌های گازی در مرز آبی با لبنان است.

این گزارش می‌افزاید اسرائیل نگرانی حمله احتمالی حزب الله لبنان مورد حمایت ایران به منابع انرژی این کشور است. به ویژه پس از ترور محسن فخری زاده برخی در ایران خواستار اقدامات تلافی جویانه اسرائیل شده‌اند.

در همین زمینه، یک مقام‌ امنیتی اسراییل به رویترز گفته است که ایرانی‌ها به دنبال ضربه زدن اهدافی «آبرومندانه» هستند که تلفات انسانی کمی داشته باشند و همچنین شانس تشدید تنش آن کم باشد.

این مقام امنیتی اضافه کرده است، پرسش این است که آیا حزب الله دست به چنین حمله‌ای خواهد زد.

رویترز می‌گوید، حزب‌الله لبنان پیشتر تهدیداتی را علیه سکوهای گازی اسرائیل مطرح کرده بود.

مقامات رسمی اسرائیل تاکنون درباره ترور محسن فخری‌زاده سکوت کرده‌اند، ولی مقام‌های سیاسی و نظامی ایران، اسرائیل را مسئول ترور او می‌دانند.

محسن فخری‌زاده مهابادی در روز جمعه هفتم آذر ماه در «منطقه آبسرد» دماوند مورد سوءقصد قرار گرفته و کشته شد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه منبع، دست داشتن اسرائیل در این ترور را تایید کرده است.

به دنبال ترور محسن فخری‌زاده دولت لبنان از طرف های درگیر خواسته بود که خویشتن‌داری کنند.

در همین حال، مارک فیتزپاتریک مدیر اجرایی انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در واشینگتن روز دوشنبه در مطلبی نوشته بود، ترور محسن فخری زاد نه برای کُند کردن برنامه هسته‌ای ایران بلکه جهت ایجاد مانع برای دیپلماسی دولت آینده آمریکا به ریاست جو بایدن در قبال ایران بود.

او نوشته است ترور فخری زاده یک تصمیم سیاسی بود که به شدت تحت تاثیر انتخابات ایالات متحده و زمان باقی مانده در دوره دونالد ترامپ انجام شد.

مارک فیتزپاتریک نوشته است، کشتن محسن فخری زاده باعث سخت شدن مسیر برای ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG