لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

سفر دو مقام عالی‌رتبه اسرائیلی به اروپا برای مذاکره درباره «تهدید ایران»


رئوون ریولین (راست)
رئوون ریولین (راست)

رئیس جمهوری و رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در یک سفر مشترک کم‌سابقه به سه کشور اروپایی، درباره «تهدیدات ایران» در آستانه مذاکرات احتمالی آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، رئوون ریولین، رئیس جمهوری و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش، در این سفر مشترک، هفته آینده راهی آلمان، فرانسه و اتریش می‌شوند تا «نگرانی‌های اسرائیل را از سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران» برای میزبانان خود تشریح کنند.

بر اساس این گزارش، ژنرال کوخاوی رهبران کشورهای میزبان را از مسائل امنیتی مرتبط با ایران «آگاه خواهد کرد».

تایمز اسرائیل نوشته است که «افزایش توانمندی حزب‌الله لبنان» و همچنین تصمیم اخیر دادستانی دیوان کیفری لاهه، برای آغاز تحقیقات به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی» در اراضی فلسطینی، از دیگر موضوع‌هایی است که رئیس جمهوری و رئیس ستاد ارتش اسرائیل با مقامات سه کشور اروپایی مطرح خواهند کرد.

معمولا این نوع سفرها با هدف اقناع رهبران کشورهای اروپایی به سخت‌گیری در برابر ایران را بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انجام می‌داد.

اما رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که این کشور تا حد زیادی اطمینان یافته که اروپاییان کماکان علاقه‌مند به حفظ برجام هستند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که مقر آن در اتریش است، برای زنده ماندن برجام تلاش می‌کند.

سفر دو مقام ارشد اسرائیلی به وین در حالی انجام می‌شود که سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، هفته گذشته در دیدار از اسرائیل، مواضع شناخته شده اسرائیل علیه ایران را بار دیگر از زبان نخست وزیر و رئیس جمهوری اسرائیل شنیده بود.

سفر مشترک رئیس جمهوری و رئیس ستاد ارتش اسرائیل به اتریش، آلمان و فرانسه قرار است در آستانه دومین سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس به تهران، انجام شود.

با وجود مصوبه روز ۱۱ آذر مجلس ایران برای تعلیق همکاری در پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای به دلیل عدم لغو تحریم‌های فلج‌کننده آمریکایی علیه ایران، آژانس و دولت تهران به ترتیباتی برای ادامه همکاری در سه ماه آینده دست یافته‌اند.

در حالی که اسرائیل خواهان صدور قطعنامه تند علیه ایران در نشست هفته گذشته در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بود و برای کشاندن ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیز اصرار می‌کرد، در پی گفت‌وگوهای تلفنی اخیر شماری از رهبران اروپایی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، آژانس فعلا از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری کرد.

ژنرال کوخاوی که قرار است رئیس جمهوری کشورش را در سفر به سه کشور اروپایی همراهی کند، ماه گذشته به رئیس جمهوری آمریکا هشدار تلویحی داد که بازگشت آمریکا به برجام، باعث حمله اسرائیل به ایران خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دلیل عمده دیگر برای همراه کردن رئیس ستاد ارتش اسرائیل با رئیس جمهوری این کشور در سفر اروپایی، نگرانی اسرائیل از عواقب تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی لاهه علیه شمار زیادی از نظامیان و نیز مقامات ارشد اسرائیلی، به اتهام «جنایات جنگی» در اراضی فلسطینی است.

اسرائیل و آمریکا تصمیم دیوان لاهه را شدیدا نکوهش کرده‌اند اما فاتو بن‌سوده، دادستان ارشد دیوان، روند تحقیقات را را از هفته گذشته کلید زده است.

کشورهای اروپایی در مورد تصمیم دیوان لاهه در ارتباط با اسرائیل و فلسطینیان موضع صریحی اتخاذ نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG