لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

نشست ویژه ستاد ارتش اسرائیل در پی موشک‌پرانی از غزه و ناآرامی در اورشلیم


نیروهای پلیس،‌ پنج‌شنبه شب
نیروهای پلیس،‌ پنج‌شنبه شب

در پی افزایش حملات راکتی از غزه به سوی اسرائیل، ارتش این کشور روز شنبه، چهارم اردیبهشت، نشست ویژه ستاد خود را در تل‌آویو برای بررسی رویدادها و واکنش احتمالی برگزار کرد.

در کمتر از یک روز گذشته ۳۶ فروند راکت به بخش‌های جنوبی اسرائیل شلیک شده است. اسرائیل می‌گوید که این حملات راکتی تلفات و آسیب جانی نداشته اما به آن واکنش نشان خواهد داد.

در گزارش رسانه‌های اسرائیل تشکیل نشست ویژه در روز «شبات» برای یهودیان، غیرعادی توصیف شده است.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش، که قرار بود شنبه شب برای گفت‌وگو درباره ایران، نخستین سفر رسمی خود به آمریکا را انجام دهد، ریاست نشست اضطراری در ارتباط با رویدادهای غزه را برعهده دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آقای کوخاوی، سفر خود با محوریت تلاش برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام، را به دلیل نگرانی از وخیم شدن اوضاع داخلی اسرائیل و گسترش درگیری با فلسطینیان باطل کرده است.

فرماندهان ارتش به این نشست فراخوانده شده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و بنی گانتز، وزیر دفاع نیز در جریان جزئیات رویدادها قرار می‌گیرند.

دفتر مطبوعاتی ارتش اسرائیل از حملات هوایی به تاسیسات «تروریستی» در نوار غزه، در «پاسخ» به موشک‌باران بخش‌های جنوبی اسرائیل خبر داده است؛ اشاره این بیانیه به تاسیسات وابسته به جنبش حماس است.

به گفته ارتش اسرائیل، جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی زیرساخت‌ها و تجهیزات شلیک راکتی را هدف قرار دادند.

ارتش اسرائیل تایید کرده که از ۳۶ فروند راکت شلیک شده، سامانه دفاع ضد راکتی، شش راکت را رهگیری و منهدم کرده است.

سامانه «گنبد آهنین» در صورتی که احتمال اصابت راکت به خانه‌ها و تاسیسات حساس را تشخیص دهد، فعال می‌شود اما اگر احتمال دهد که راکت به فضای باز برخورد می‌کند، فعال نمی‌شود تا از هدر رفتن موشک‌ دفاعی جلوگیری کند.

در همین حال ارتش اسرائیل تایید کرده که نیروهای زمینی اسرائیل نیز مقرهایی از حماس را گلوله‌باران کردند.

رسانه‌های فلسطینی درغزه از حملات ارتش اسرائیل به شرق خان یونس، البریج در مرکز غزه، الرفح در جنوب این نواره و نیز یک پایگاه فلسطینی در شمال این باریکه خبر دادند.

ارتش اسرائیل ارزیابی کرده که حملات راکتی با درگیری‌های شرق اورشلیم در روزهای گذشته مرتبط است.

حماس و نیز حکومت خودگردان فلسطینی اقدام فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس در «ایستادگی» در برابر حملات تعرضی گروه‌هایی از اسرائیلی‌های یهودی را «تحسین» کرده، آن را «قهرمانانه» نامیده‌ و گفته‌اند از آنها حمایت خواهند کرد.

گروه یهودیان افراطی اسرائیلی موسوم به «لِهاوا» از پنج‌شنبه شب با فراخوان از حامیان خود، اقدام به درگیری با مسلمانان فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس کرده بود.

صدها تن از مردان و شماری از زنان حامی اندیشه‌های «لهاوا»، که اکثرا جوانان یهودی هستند، از غرب اورشلیم به سوی بخش باستانی شهر رفتند تا به گفته رهبران آنها، «به حساب فلسطینیان رسیدگی کرده و آنها را سر جایشان بنشانند».

بنتزی گوپشتین، رهبر گروه «لهاوا»، گفته است که حمله به یهودیان در جریان برگزاری مراسم افطار و جشن مسلمانان نباید تحمل شود.

خشم این گروه پس از آن شعله‌ور شد که چند شب پیش در جریان یک مراسم افطار در «دروازه دمشق» در میان شرق و غرب اورشلیم، چند مرد فلسطینی یک مرد یهودی را کتک زده و این فیلم را ظاهرا برای تحقیر یهودیان، در شبکه اجتماعی تیک‌تاک به اشتراک گذاشتنند.

در جریان ناآرامی‌های گسترده پنج‌شنبه شب نیز، فلسطینیان یک یهودی مذهبی دیگر را کتک زده و خودرویش را به آتش کشیدند. فیلم این رفتار را نیز خود آنها در شبکه تیک‌تاک منتشر کردند.

صدها تن از نیروهای پلیس در اوج درگیری‌های شامگاه پنج‌شنبه برای جدا کردن یهودیان و مسلمانان از یکدیگر و بازگرداندن نظم و آرامش در محل مستقر بودند و ده‌ها تن از هر دو طرف را بازداشت کردند.

هلال احمر فلسطینی اعلام کرده که ده‌ها زخمی از میان مسلمانان به بیمارستان‌های شرق بیت‌المقدس انتقال یافته‌اند.

در این میان، شماری از اسرائیلی‌های حامی حقوق بشر روز جمعه، برای چندمین آدینه پیاپی، با حضور در محله‌های شرق بیت‌المقدس، علیه تخریب خانه فلسطینیان و خشونت پلیس اسرائیل در قبال فلسطینیان، شعار داده و با فلسطینیان ابراز همبستگی کردند.

یک هفته پیش از آن، در جریان تجمع مشابه حامیان حقوق فلسطینی در محله «شیخ جراح»، نیروهای پلیس اورشلیم یک نماینده پارلمان اسرائیل را به‌شدت کتک زده، لباس او را پاره کرده، عینکش را شکستند و به فریادهای اعتراضی حاضران که او نماینده مجلس است، وقعی نگذاشتند.

زد و خوردهای یهودیان و مسلمانان در جمعه شب در ابعادی کوچک در بخش‌های میان شرق و غرب اورشلیم ادامه یافت.

اما تنش در جمعه شب از شرق اورشلیم به بخش‌های دیگر حومه بیت‌المقدس و کرانه باختری، از جمله به پست مرزی شهرک قلندیه، شهر رام‌الله، شهر قلقیلیه و شهر طول‌کرم کشیده شد.

ارتش، نیروهای گارد مرزی و سایر نیروهای امنیتی اسرائیل برای مقابله با وضعیت جمعه شب، به بخش‌های کرانه باختری اعزام شده بودند.

این تنش وخیم‌ترین درگیری میان یهودیان و مسلمانان در این شهر حساس و تاریخی، در هفت سال اخیر محسوب شده است. کرانه باختری نیز پس از مدتی آرامش، دوباره متشنج شده است.

این ارزیابی در پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل مطرح است که این بحران در روزهای آینده ادامه یابد و با نزدیک شدن به شب قدر در ماه رمضان بر ابعاد آن افزوده شده و کانون بحران از بیت‌المقدس به کرانه باختری کشیده شود.

شبکه دولتی کان اسرائیل گفته است که بنیامین نتانیاهو و موشه لیون، شهردار اورشلیم، در مورد وضعیت شهر سکوت کرده‌اند.

سایت وای‌نت نیز نوشته است که امیر اوخانا، وزیر امنیت داخلی از حزب لیکود، تنها از اقدامات پلیس در برابر تعرض فلسطینیان قدردانی کرده و به تحرکات گروه «لهاوا» اشاره‌ای نکرده است.

حماس، جهاد اسلامی و گروه‌های همسو در غزه در بیانیه‌ای با عنوان «اتاق مشترک مقاومت» به اسرائیل هشدار داده‌اند که موضوع «قدس و مسجدالاقصی، خط قرمز مسلمانان بوده» و «اشغالگران بهای حماقت را می‌پردازند».

سازمان «جهاد اسلامی» نیز برای پیوستن به حملات راکتی برای «حمایت از ساکنین قدس» ابراز آمادگی کرده است.

سازمان حزب‌الله لبنان و همچنین جنبش انصارالله یمن، به اسرائیل «هشدار» دادند که مسئول عواقب تشدید بحران خواهد بود.

اردن هاشمی، که نیمی از مردمش فلسطینی هستند و تولیت حرم شریف در بیت‌المقدس را در دست دارد، به دولت اسرائیل نسبت به تشدید برخوردها با مسلمانان فلسطینی هشدار داده و گفته است که «با آتش بازی نکند».

ترکیه نیز از اسرائیل خواسته است مانع از حملات اسرائیلی‌ها به مسلمانان بیت‌المقدس شود.

اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به وضعیت در اورشلیم ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG