لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

کرونا و بیکاری؛ «نسل بی‌بی» علیه نتانیاهو به‌پا خاسته است


 اکثر معترضان، جوانان و میان‌سالان بیکارشده در جریان بحران کرونا هستند که خود را بی‌آینده می‌بینند.
اکثر معترضان، جوانان و میان‌سالان بیکارشده در جریان بحران کرونا هستند که خود را بی‌آینده می‌بینند.

هزاران معترض اسرائیلی شامگاه شنبه یازدهم مرداد با تظاهرات در شهرهای مختلف خواهان استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، شدند.

اسرائیلی‌ها در اعتراض به اوضاع اقتصادی و «سوءمدیریت در بحران کرونا» تظاهرات می‌کنند.

به ارزیابی پلیس اسرائیل، بزرگ‌ترین تجمع با حضور ده تا سیزده هزار تن در برابر دفتر نخست‌وزیری در مرکز اورشلیم/بیت‌المقدس برگزار شد.

هم‌زمان، تجمع‌های اعتراضی در برابر خانه شخصی خانواده نتانیاهو در شهر ساحلی قیصریه برگزار شد؛ هزاران اسرائیلی نیز از پارکی در ساحل تل‌آویو تا میدان «اسحاق رابین» در این شهر راهپیمایی شبانه کردند.

تجمع‌های اعتراضی با اهتزاز پرچم‌های سیاه به روی ده‌ها پل در جاده‌های شهرهای دیگر اسرائیل شکل گرفت.

به نوشته هاآرتص، تظاهرات در حالی که فاقد رهبری است، دهمین هفته خود را پشت سر گذاشته است. اکثر معترضان، جوانان و میان‌سالان بیکارشده در جریان بحران کرونا هستند که خود را بی‌آینده می‌بینند.

رسانه‌های اسرائیل این افراد را که ۲۱ درصد از شاغلان کشور بوده و تا پیش از بحران کرونا طبقه متوسط محسوب می‌شدند، طبقه جدید «فقیران» توصیف می‌کنند.

براساس نظرسنجی هفته گذشته، ۵۵ درصد از اسرائیلی‌ها نگران هستند که در ماه‌های آینده نیز از عهده مخارج اساسی زندگی خود برنیایند.

معترضان در تظاهرات شنبه شب به رسانه‌های کشورشان می‌گفتند که کمک‌های مالی دولت به کاسبان خرده‌پا تنها «چسبی روی یک زخم عمیق» است و کافی نیست.

با وجود این برخی از خانواده‌های پرفرزند یهودی یا عرب از برنامه دولت برای دادن کمک نقدی به هر شهروند استقبال کرده‌اند.

کمک مالی به شهروندان از دوازدهم مرداد اجرایی شد؛ هر فرزند خانواده ۸۸ تا ۱۵۰ دلار و هر شهروند بالای ۱۸ سال ۲۲۰ دلار دریافت خواهند کرد.

رسانه‌های اسرائیل در مقایسه میان این مبلغ کمک که تنها یک بار خواهد بود، با یاری ماهیانه برخی دولت‌های غربی مانند آلمان، کانادا و آمریکا به مردم خود در بحران کرونا، دولت اسرائیل را شدیداً نکوهش می‌کنند.

اقتصاددانان اسرائیلی زیادی نیز تأکید دارند که وضعیت مالی دولت به ویژه از راه مالیات سنگینی که هنوز از مردم می‌گیرد، بسیار خوب بوده و خزانه سرشار از پول است و می‌تواند کمک بیشتری به مردم بدهد.

شدت اعتراضات

معترضان در تجمع‌های شنبه شب، بنیامین نتانیاهو را «مجرم» و دولتمردان را گروهی از «فاسدان که جان مردم را به لب آورده‌اند» توصیف کردند.

آقای نتانیاهو که آخر هفته‌ها به خانه شخصی خود در قیصریه می‌رود، حوالی نیمه‌شب و در میان شعارهای تند معترضان، در کاروانی از خودروهای امنیتی، به اقامتگاه و دفتر رسمی نخست‌وزیری در اورشلیم بازگشت.

در حالی که رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند تدابیر امنیتی همیشگی برای محافظت از بنیامین نتانیاهو در میان سران جهان بی‌سابقه است، در روزهای جاری بر شمار محافظان او به میزان چشم‌گیری نیز افزوده شده‌است.

نتانیاهو هفته گذشته از پلیس خواسته بود «تهدید جانی» علیه او را بررسی کند؛ پلیس گفته‌است که حساب فیس‌بوکِ حاوی این «تهدید»، جعلی بوده است.

در پی اعتراض شدید تظاهرکنندگانی که در تجمع‌های اعتراضی روزهای گذشته به ویژه از آب‌پاش فشار قوی پلیس آسیب دیدند و همچنین به‌دنبال برخی افشاگری رسانه‌های اسرائیل در مورد «دستورات وزیر امنیت داخلی به پلیس برای برخورد شدید با تظاهرکنندگان»، پلیس در جریان تجمع‌های شنبه شب از مقابله تند، استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و برخی ابزار دیگر برای پراکنده کردن معترضان خودداری کرد.

اما مأموران پلیس شماری از تظاهرکنندگان را که بعد از نیمه شب حاضر به ترک محل نبودند، بازداشت کردند.

امیر اوخانا، وزیر امنیت داخلی و از سیاستمداران حزب حاکم لیکود، قویاً تکذیب کرده که او دست پلیس را در برخورد شدید با تظاهرکنندگان باز گذاشته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، فرماندهان پلیس در نشست‌های داخلی خود وضعیت کشورشان را «در آستانه هرج و مرج» توصیف کرده و گفته‌اند که نیروهایشان را در سراسر کشور برای مقابله با تظاهرات به میدان آورده‌اند.

برخی سیاستمداران از جمله آویگدور لیبرمن، یائیر لاپید و موشه یعلون وضعیت جاری را «خیزش عمومی» نامیده و نسبت به گسترش آن در صورت ادامه سیاست‌های کنونی دولت هشدار داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «نسل بی‌بی» علیه او به‌پا خاسته و تظاهرکنندگان جوانانی هستند که در دوران نخست‌وزیری طولانی بنیامین نتانیاهو بزرگ شده‌اند.

«بی‌بی» لقب نتانیاهو از زمانی است که او در یگان نخبه «سیرت متکال» در ارتش اسرائیل کوماندو بوده و مردم و سیاستمداران اسرائیل هنوز او را با این نام خطاب می‌کنند.

تظاهرات علیه نتانیاهو به اروپا و آمریکا نیز کشیده شد

تظاهرات ضد دولتی به خارج از اسرائیل نیز سرایت کرده و هزاران اسرائیلی که در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند، یازدهم و دوازدهم مرداد در شهرهای مختلفی چون جمله سان‌فرانسیسکو، برلین و پاریس در برابر دفاتر نمایندگی سیاسی اسرائیل تظاهرات کردند.

اسرائیلی‌های خارج به شبکه دولتی «کان» گفته‌اند که دمکراسی در کشورشان برای آنها اهمیت دارد.

تمامی کشورهای اتحادیه اروپا ورود اسرائیلی‌ها را به دلیل قرمز بودن وضعیت ابتلای کشورشان به کرونا در موج دوم، ممنوع کرده‌اند.

اسرائیل و ایران، دو کشوری هستند که موج دوم کرونا در آنها بسیار شدیدتر از موج اول است.

هم‌زمان اختلافات میان دو حزب اصلی در ائتلاف دولت، لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و آبی‌سفید به رهبری بنی گانتس، بر سر لایحه بودجه تشدید شده و هر یک از آنها تهدید کرده‌اند که ائتلاف دولت ممکن است از هم بگسلد و کشورشان به سوی چهارمین انتخابات کشانده شود.

عدم تصویب لایحه بودجه برای سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد را معطل کرده و از جمله وزارت آموزش و پرورش گفته‌است بدون بودجه نمی‌تواند از ماه دیگر سال تحصیلی جدید را آغاز کند.

برخی از سیاستمداران لیکود، حزب آبی‌سفید را متهم می‌کنند که با وجود ائتلاف با دولت، در پشت پرده برای پایین کشیدن «نخست‌وزیر راست‌گرای قوی» فعالیت می‌کنند.

در این میان، فشار بر بنیامین نتانیاهو از ناحیه افزایش درخواست‌ها برای تحقیق از او به ظن آگاهی احتمالی از فساد مالی در ماجرای خرید زیردریایی‌های پیشرفته از آلمان برای نیروی دریایی ارتش اسرائیل افزایش یافته است.

سایت یدیعوت آخرونوت نامه ۱۵ ژنرال پیشین را منتشر کرده است که از دادستان کل کشورشان خواسته‌اند پرونده این معامله دوباره گشوده شود.

موشه یعلون، وزیر دفاع وقت و از مخالفان سیاسی سرسخت آقای نتانیاهو نیز همچنان مدعی است که از نخست‌وزیر باید به عنوان «مظنون» بازجویی شود.

برخی از نزدیکان و مقامات پیشین اسرائیل در معامله خرید زیردریایی‌ها از شرکت «کیل» که زیرمجموعه گروه عظیم آلمانی تیسن‌کروپ است، به فساد متهم شده‌اند.

پلیس اسرائیل در سال‌های گذشته از آقای نتانیاهو به عنوان فردی «مطلع» از معامله، پرسش کرد اما تأکید داشت که او مظنون نیست.

دادگاه بیت‌المقدس/اورشلیم هفته گذشته تعیین کرد که محاکمه بنیامین نتانیاهو در سه پرونده اتهامی دیگر فساد از دی ماه امسال به صورت روزانه آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG