لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

نتانیاهو: عملیات روزهای آینده اسرائیل علیه دشمنانش تا نسل‌ها بعد طنین خواهد داشت


به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، «مهار حماس مانند مهار داعش یک ضرورت است»
به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، «مهار حماس مانند مهار داعش یک ضرورت است»

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه شب، ۱۷ مهر، در پایان سومین روز جنگ میان ارتش این کشور با حماس در غزه، گفت که عملیات این کشور تازه آغاز شده است.

بنیامین نتانیاهو به «دشمنان» اسرائیل هشدار داد «کاری که اسرائیل در روزهای آتی با دشمنان خود خواهد کرد، تا نسل‌ها بعد طنین خواهد داشت».

او در یک سخنرانی تلویزیونی با تقدیر از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت ناو آمریکایی، از بزرگ‌ترین تجهیزات نظامی متحد بزرگ اسرائیل، در راه منطقه است.

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، «مهار حماس مانند مهار داعش یک ضرورت است. حماس جنایات غیرقابل توصیفی علیه مردم اسرائیل از جمله کودکان انجام داده است که جهانیان شاهد آن بودند و اسرائیل آن را شکست خواهد داد».

آقای نتانیاهو تأکید کرد عملیات کشورش «در برابر وحوش انسان‌نما تازه آغاز شده» و این «یک نبرد بقا بر سر میهن و برای تضمین موجودیت خود است».

اشاره او به گسترش حملات هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه بود.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که اختلاف نظر سیاسی در کشورش به پایان رسیده و دولت اضطراری وحدت ملی تشکیل می‌شود.

او ساعاتی پیش از آن نیز در جمع شهرداران شهرهای جنوبی اسرائیل گفته بود باید قوی باشند زیرا جنگ کنونی «چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد».

در این میان، روزنامه یدیعوت آحرونوت دوشنبه شب گزارش داد اسرائیل به حزب‌الله لبنان هشدار داده که اگر در کنار حماس وارد جنگ شود، حسن نصرالله «تمامی قدرت ارتش اسرائیل را در کنار توان ناو دریایی آمریکا که در راه منطقه است»، مشاهده خواهد کرد.

این روزنامه نوشت هشدار اسرائیل از طریق فرانسه برای دبیرکل حزب‌الله لبنان فرستاده شده است.

یدیعوت آحرونوت افزود اسرائیل در این پیام تأکید کرده که اگر حزب‌الله در کنار حماس بایستد و جبهه دیگری علیه اسرائیل بگشاید، اسرائیل واکنشی سخت نشان خواهد داد: گویی «صاحبخانه دچار جنون شده است».

این اصطلاحی است که اسرائیلی‌ها برای رفتار غیرعقلانی به کار می‌برند.

براساس این گزارش، اسرائیل به حسن نصرالله پیام داده که ممکن است غیر از ویران شدن ضاحیه (منطقه شیعه‌نشین مقر حزب‌الله در جنوب بیروت) دمشق نیز ویران شده و جان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در خطر قرار گیرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دستور داده که ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس جرالد فورد به شرق دریای مدیترانه در نزدیکی اسرائیل و لبنان اعزام شود. این ناو عظیم شامل ناوشکن‌ها و کشتی‌های جنگی است.

منبع این گزارش برخی از مقامات اسرائیلی معرفی شده‌اند که با دولت‌های آمریکا و فرانسه در این خصوص در ارتباط بوده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که کاخ سفید درتلاش است تا از کنگره برای احتمال مداخله نیروهای آمریکایی، در صورت وقوع درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله، مجوز دریافت کند.

با این حال، منابع ارشد سیاسی اسرائیلی ابراز امیدواری کرده‌اند که حسن نصرالله برخلاف تصمیماتی که او را درگیر جنگ سال ۲۰۰۶ کرد، از وقوع یک جنگ دیگر جلوگیری کند.

دولت‌های فرانسه یا اسرائیل به این گزارش یدیعوت آحرونوت واکنش نشان نداده‌اند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در لبنان، در جریان آتشباری توپخانه اسرائیل در روز دوشنبه در مرز شمال اسرائیل با جنوب لبنان سه عضو حزب‌الله کشته شدند.

ابتدا کشته شدن یک عضو حزب‌الله از سوی خبرگزاری رویترز تأیید شد اما این سازمان لبنانی متحد جمهوری اسلامی ایران، بعدا اعلام کرد سه عضو آن کشته شده‌اند.

جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت تلاش افراد خود برای رخنه به شمال اسرائیل در روز دوشنبه را برعهده گرفته و حزب‌الله گفته بود در این رویداد نقشی نداشت.

بر اساس سخنرانی بنیامین نتانیاهو، گزارش یدیعوت آحرونوت، رویترز، العربیه انگلیسی/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG