لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

یائیر لاپید مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل شد


یائیر لاپید ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت آتی اسرائیل را تشکیل دهد.
یائیر لاپید ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت آتی اسرائیل را تشکیل دهد.

در پی شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل، رئیس‌جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت رئیس حزب میانه‌رو «یِش آتید» را مامور تشکیل کابینه کرد.

یائیر لاپید حمایت ۵۶ کرسی از ۱۲۰ نماینده پارلمان اسرائیل (کنست) را در اختیار دارد اما برای تشکیل دولت، هنوز نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب دارد.

هنوز معلوم نیست آقای لاپید بتواند دولت آتی اسرائیل را تشکیل دهد.

رئوون ریولین رئیس‌جمهوری اسرائیل روز چهارشنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد اکنون روشن است که آقای لاپید مامور تشکیل دولت و گرفتن تاییدیه از پارلمان است، اگرچه مشکلات زیادی نیز پیش رو دارد.

با پایان گرفتن مهلت قانونی ۲۸ روزه نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل در آخرین ساعت سه‌شنبه شب، شکست او در تحقق این هدف قطعی شد.

ائتلافی که او سال گذشته بعد از سومین انتخابات، با حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتز و چند حزب میانه و راست تشکیل داد، بسیار زود متزلزل شد؛ دولت نتانیاهو- گانتز از چند ماه پیش حالت انتقالی گرفت و آن دو به رقیبان سرسخت یکدیگر مبدل شده‌اند.

آقای لاپید در سال ۲۰۱۳ و در پی ائتلاف حزبش با حزب نتانیاهو (لیکود)، به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شده بود.

او اکنون ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت آتی اسرائیل را تا دوم ژوئن تشکیل دهد.

آقای لاپید گفته است آماده تشکیل ائتلاف با نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «یامینا» است و هر کدام از آن‌ها به‌صورت چرخشی می‌توانند سمت نخست‌وزیری کشور را در دست داشته باشند.

آقای نتانیاهو نیز اخیرا ابراز آمادگی کرد که برای یکسال از نخست‌وزیری کنار برود و این مقام را به نفتالی بنت در چارچوب دولتی با نخست‌وزیری چرخشی بسپارد، اما آقای بنت پاسخ داده بود که بنیامین نتانیاهو نتوانسته دولت تشکیل دهد و می‌خواهد گناه آن را به گردن احزاب راست بیندازد.

روزنامه جروزالم پست گزارش داد که رئیس‌جمهوری اسرائیل صبح روز چهارشنبه با لاپید و نفتالی بنت دیدار کرد.

حزب نفتالی بنت هفت نماینده در پارلمان اسرائیل دارد؛ در حالی که اکثریت پارلمان (۳۰ کرسی) در دست حزب لیکود به رهبری نتانیاهو است. حزب یِش آتید نیز ۱۷ کرسی در اختیار دارد اما تاکنون توانسته است حمایت ۵۶ نماینده پارلمان برای تشکیل کابینه را به دست آورد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، جروزالم پست، سایت کنست، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG