لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

نتانیاهو در دیدار با اعضای کنگره آمریکا خواستار تهدید نظامی ایران شد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با هیاتی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده درخواست خود برای تهدید نظامی ایران به منظور ممانعت از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای را تکرار کرد.

آقای نتانیاهو اظهار داشت: «مهم‌ترین مسئله اعلان یک تهدید نظامی قاطع علیه ایران است. مسئله دیگر هم اجرای آن است. ما نمی‌خواهیم شاهد دنیایی باشیم که ایران در آن بتواند نیویورک یا واشینگتن یا لس‌آنجلس یا هر منطقه دیگری را در این میان با سلاح هسته‌ای تهدید کند.»

وی افزود: «به طور حتم شاهد جهانی نخواهیم بود که آنها در آن بتوانند اسرائیل را نابود کنند و بخواهند با یک بمب کار یک کشور را تمام کنند. این سخنان نفرت‌انگیز است، اما واقعیت آنها را نشان می‌دهد. ما هر چه در توان داریم به کار می‌گیریم، با موافقت یا بدون موافقت [آمریکا] تا از خود دفاع کنیم.»

این اظهارات در حالی است که آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده گویای آن است که ایران اکنون به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، اگرچه فعالیت هسته‌ای خود را افزایش داده است.

دفتر اداره کننده اطلاعات ملی ایالات متحده در این ارزیابی که روز ۱۹ تیر منتشر شد، می‌گوید: «ایران از سال ۲۰۲۰ میلادی به دنبال افزایش ظرفیت خود برای ساخت بمب اتمی بوده اما اقدامی برای تولید آن انجام نداده است.»

با این حال تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده طی هفته‌های اخیر به‌ویژه در منطقه خلیج فارس افزایش یافته است. واشینگتن از اعزام بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار دریایی به منطقه خاورمیانه برای مقابله با اقدام ایران در توقیف کشتی‌های خارجی خبر داده است. همچنین ناو آبی‌-خاکی «یواس‌اس باتان» و ناو جنگی «یواس‌اس کارتر هال» نیز پس از عبور از دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز وارد دریای سرخ شده‌اند.

ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون چندین کشتی تجاری و نفتکش را در خلیج فارس توقیف کرده و اخیراً تلاشی نافرجام در توقیف دو کشتی دیگر داشت. آمریکا شمار این کشتی‌ها را که مورد تهدید ایران قرار گرفته‌اند حدود ۲۰ فروند عنوان کرده و تاکید داشته که از آزادی دریانوردی در خلیج فارس حفاظت می‌کند.

پرونده هسته‌ای ایران نیز محل نزاع دیگری میان واشینگتن و تهران است که با توقف مذاکرات احیای برجام، حل‌نشده باقی مانده است.

دفتر حکیم جفریز، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرده بود که توانایی هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که نمایندگان کنگره در سفر خود با اسرائیل درباره آن مذاکره خواهند کرد. آقای جفریز رهبری این هیات را در سفر به اسرائیل بر عهده دارد و بانی سفر نیز کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) است.

این سفر در شرایطی انجام گرفته که طرح دولت راست افراطی نتانیاهو برای تغییرات قضایی در اسرائیل مخالفت و نگرانی واشینگتن را به دنبال داشته است.

با استفاده از گزارش‌های تایم اسرائیل و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG