لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

اسرائیل می‌گوید یک پهپاد را در شمال این کشور ردگیری کرده است


اسرائیل روز دوشنبه ۲۷ تیر اعلام کرد یک پهپاد را که وارد شمال حریم هوایی این کشور شده بود ردگیری کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «سربازان یک پهپاد را که از لبنان وارد حریم هوایی کشور شد رصد و ردگیری کرده‌اند. به احتمال فراوان این پهپاد متعلق به گروه حزب الله لبنان است.»

ارتش اسرائیل اواسط تیر نیز خبر داد که سه پهپاد حزب الله لبنان را که به سوی تاسيسات استخراج گاز «کاریش» در قلمرو دريايی اين کشور در آب‌های دریای مدیترانه در حرکت بودند ردگیری کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، یک پهپاد دیگر حزب الله که به «حریم دریایی اقتصادی» این کشور نزدیک شده بود در اواسط تیر سرنگون شده است.

در سال ۲۰۰۶ جنگ مرگبار و ویرانگری بین اسرائیل و حزب الله لبنان روی داد. اسرائیل این گروه را یکی از دشمنان اصلی خود تلقی می‌کند. تاکنون توافق صلحی بین اسرائیل و لبنان امضا نشده است، این دو کشور مناسبات دیپلماتیک ندارند و نیروی‌های حافظ صلح سازمان ملل از آن زمان تاکنون در نوار مرزی لبنان و اسرائیل مستقرند.

ماه گذشته دولت لبنان اعزام یک کشتی متعلق به شرکت بریتانیایی «انرجین» که در اجاره اسرائیل است به تاسیسات بهره‌برداری گاز در «کاریش» را محکوم کرد. حزب الله لبنان نیز به این شرکت در مورد ادامه فعالیت در این میادین گاز هشدار داد.

اسرائیل و لبنان از سال ۲۰۲۰ مذاکره در مورد مرزهای دریایی دو کشور را از سرگرفتند ولی به دلیل اصرار دولت لبنان بر تغییر نقشه مورد استفاده سازمان ملل در این مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در ابتدای این مذاکرات لبنان ادعای حاکمیت حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع از حریم دریایی مورد اختلاف را مطرح کرد ولی در مراحل بعدی مدعی حاکمیت حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر دیگر شد.

میادین گازی «کاریش» که اسرائیل احداث تاسیسات بهره‌برداری در آنجا را از چند سال پیش آغاز کرده در محدوده‌ای قرار دارند که لبنان مدعی حاکمیت آن است. اما اسرائیل مدعی است «کاریش» در قلمرو دریایی این کشور است و در محدوده مورد اختلاف قرار ندارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG