لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

اسرائیل می‌گوید حضور ایران در دریای سرخ تهدیدی علیه ثبات در منطقه است


بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که ایران از نظر نظامی در دریای سرخ استقرار یافته و این امر تهدیدی علیه ثبات در منطقه و تجارت است.

بنی گاتنز که به آتن سفر کرده است در نشستی اظهار داشت: «امروز می‌توانیم تایید کنیم که ایران به‌طور روش‌مند در دریای سرخ مستقر شده و کشتی‌های جنگی آن در حال گشت‌زنی در منطقه جنوبی این دریا هستند.»

وی افزود: «تشخیص ما این بوده که حضور نظامی ایران در منطقه طی ماه گذشته به نسبت تمام این یک دهه اخیر پررنگ‌تر بوده است.»

دفتر آقای گانتر اعلام کرد که او تصاویر ماهواره‌ای چهار کشتی جنگی ایران در دریای سرخ را به حاضران در این نشست نشان داده است.

ایران طی بیش از یک دهه است که حضور نیروی دریایی خود در دریای سرخ را تقویت می‌کند و هدف از آن را نیز حفاظت از نفتکش‌های ایرانی در برابر تهدید دزدان دریایی نامیده است.

اسرائیل و شماری از کشورهای عربی نسبت به نفوذ ایران در منطقه و همچنین برنامه هسته‌ای آن نگرانی مشترکی دارند. ایران اما تاکید دارد که برنامه‌ای هسته‌ای آن صلح‌آمیز است.

بنی گانتز در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به خاورمیانه خواستار پیوندهای امنیتی محکم‌تر با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شد که طی دو سال اخیر با اقداامات دیپلماتیک واشینگتن به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

گروه حزب الله لبنان که از پشتیبانی ایران برخوردار است، روز شنبه سه فروند پهپاد به سمت یک سکوی گازی اسرائیل فرستاد که ارتش اسرائیل آنها را رهگیری کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG