لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

مقام اسرائیلی خطاب به ایران: اسرائیل قادر است از خود دفاع کند


يک مقام ارشد اسرائيلی نسبت به آنچه «تهديدات مستقيم و بی‌پرده» علیه این کشور خوانده، به جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت: اسرائيل آماده است مقابل هر کشوری که موجوديتش را به خطر اندازد از خود دفاع کند.

شائول خورف، ریيس سازمان هسته‌ای اسرائيل این اظهارات را روز چهارشنبه در نشست آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين و خطاب به نمايندگان ۱۵۵ کشور عضو آژانس مطرح کرد.

سازمان هسته ای اسرائيل از هرگونه اشاره‌ای به اينکه کشورش در نظر دارد تا به تاسيسات هسته ای ايران حمله کند، خودداری کرد. در ماه های اخیر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزير اسرائيل، بارها گفته است که ممکن است لازم باشد تا جلوی آنچه را که وی می گويد مسير تهران بسوی سلاح‌های اتمی است بگيرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اظهارات قاطع شائول چورف در اجلاس عمومی سالانه آژانس بين المللی انرژی اتمی، يادآوری ديگری از خصومت ميان رقبای عمده‌ای است که به تنش های زیادی میان تهران و تل آویو انجاميده و ايالات متحده و ديگران بيم دارند که به برخورد نظامی منجر گردد.

آقای خورف با اشاره به اظهارات مقامات ايرانی که حق وجود داشتن اسرائيل را مورد سوال قرار می دهند اخطار کرد که کشورش «در برابر چنين تهديدات مستقيم و صريحی بی‌ تفاوت نمی ماند.»

ریيس سازمان هسته‌ای اسرائيل در نشست سالانه آژانس در وين گفت: «اسرائيل قادر است دشمنانش را بازدارد و از خود دفاع کند.»

آسوشيتدپرس می نويسد: اظهارات این مقام اسرائیلی در حالی مطرح می شود که اين اسرائيل بوده است که تازه‌ ترين تهديدها را مطرح کرده است.

تندروهای اسرائیلی با اين بحث که تلاش های ديپلماتيک و مجازات‌های اقتصادی اثری نداشته است، می گويند که اين ممکن است حمله نظامی را به عنوان تنها راه حل بازداشتن ايران از توليد سلاح‌های هسته‌ای مطرح کند.

اسرائيل، ايالات متحده و متحدان دو کشور در مورد آنچه گفته که می شود تحقيق و توسعه سلاح‌های هسته‌ای ايران است اطلاعاتی در اختيار آژانس نهاده اند در حالی که ايران این اطلاعات را «جعلی» خوانده و آنها را رد می کند.

ايران همواره تاکيد کرده که برنامه هسته‌ای‌اش صلح آميز و غيرنظامی است. آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اخيرا در گشايش نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران همچنين گفت: «جمهوری اسلامی ايران استفاده از سلاح هسته ای و شيميايی و نظائر آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند. ما شعار خاورميانه عاری از سلاح هسته ای را مطرح کرده ايم و به آن پايبنديم.»

در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائيل در کنفرانسی در زمينه ايجاد خاورميانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای که قرار است در فنلاند برگزار شود حضور نخواهد يافت.

ایگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل، روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که اين مطلب را رییس سازمان هسته ای اسرائيل در وين اعلام کرد.

اين کنفرانس قرار است در ماه های آينده يا اوائل سال ۲۰۱۳ ميلادی برگزار شود و مورد حمايت ايالات متحده قرار دارد.

گزارش شده است که خورف در نشست آژانس گفته که خاورميانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای «تنها پس از برقراری صلح و اعتماد ميان کشورهای منطقه در نتيجه ابتکاری محلی و نه اجبار خارجی ممکن خواهد بود.»

همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، مقامات ايالات متحده هشدار داده اند اگر اسرائيل به اماکن هسته‌ای ايران حمله کند، مصر و اردن ممکن است قرارداده‌های صلح خود را با اسرائيل لغو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه پرفروش اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» به نقل از يک مقام عاليرتبۀ اسرائيلی نوشته است: واشنگتن اخطار داده که اگر اسرائيل قصد داشته باشد حمله‌ای به ايران صورت دهد، رهبران عرب قادر نخواهند بود خشم شديد عمومی مردم خود را کنترل کنند.

اين مقام اسرائيلی که نامش برده نشده با اشاره به واکنش خشونت آميز نسبت به فيلم توهين آميز اخير علیه اسلام، حمله اسرائيل را تنها چيزی خوانده که ايرانيان می خواهند و ادامه داده که در آن صورت مردم تمام کشورهای عربی و اسلامی به خيابان ها خواهند ريخت تا تظاهرات کنند.
XS
SM
MD
LG