لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

بنت: اسرائیل حتی در صورت بازنگری جامعه جهانی در رابطه با سوریه، کنترل جولان را حفظ می‌کند


یک تانک اسرائیلی در بلندی‌های جولان در نزدیکی مرز سوریه
یک تانک اسرائیلی در بلندی‌های جولان در نزدیکی مرز سوریه

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید این کشور حتی در صورت بازنگری جامعه جهانی در روابط با حکومت سوریه، کنترل بلندی‌های جولان را حفظ خواهد کرد.

نفتالی بنت روز دو‌شنبه ۱۹ مهرماه گفت ایران در نظر دارد در بلندی‌های جولان ارتش درست کند و ما اجازه چنین کاری به جمهوری اسلامی نمی‌دهیم.

در این میان، وزارت خارجه سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود در واکنش به سخنان بنت گفت که حکومت دمشق متعهد به بازگرداندن بلندی‌های جولان به خاک کشور است: «این موضع اصولی و محکم دولت در رابطه با اشغال بلندی‌های جولان است».

بخش بزرگی از بلندی‌های جولان در سال ۱۹۶۷ به کنترل اسرائیل درآمد و در سال ۱۹۸۱ ضمیمه خاک اسرائیل شد، اما جامعه جهانی این منطقه را جزئی از خاک اشغال شده سوریه می‌شناسد.

با این‌حال، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت و دولت جو بایدن نیز سیاست نامشخصی درباره این موضوع دارد.

دولت بایدن گفته است سیاست آمریکا درباره بلندی‌های جولان را بازبینی خواهد کرد.

در این میان برخی از کشورهای عرب متحد آمریکا مانند امارات، اردن و عمان بعد از یک دهه جنگ داخلی سوریه، آغاز به عادی‌سازی روابط با دولت بشار اسد کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل در کنفرانسی با موضوع آینده جولان، گفت جنگ داخلی در سوریه بسیاری را در جهان متقاعد کرده که بلندی‌های زیبا و راهبردی جولان در دست اسرائیل باقی بماند.

او گفت حتی اگر وضعیت تغییر کند و جامعه جهانی سیاست خود را نسبت به حکومت سوریه تغییر دهد، باز هم تفاوتی نمی‌کند و جولان در دست اسرائیل باقی خواهد ماند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود مادامی که بشار اسد در سوریه قدرت را در دست دارد و ایران نیز همراه با شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در این کشور حضور دارند، باقی ماندن جولان در کنترل اسرائیل برای تامین امنیت این کشور مهم است.

آقای بنت در ادامه گفت که جمعیت اسرائیلی بلندی‌های جولان را دو برابر خواهد کرد. هم اکنون نیمی از جمعیت این منطقه از دروزی‌های عرب‌تبار هستند که بیشتر تمایل به سمت سوریه دارند و بقیه اسرائیلی هستند.

خردادماه امسال یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود که نیروهای ارتش این کشور یک برج دیده‌بانی ارتش سوریه را در مرکز بلندی‌های جولان منهدم کرده‌اند.

یک سوم بلندی‌های جولان هنوز هم در اختیار سوریه است.

این سومین برج دیده‌بانی در سال میلادی جاری بود که توسط اسرائیل منهدم ‌شد.

اسرائیل طی سال‌های اخیر و در پی جنگ داخلی سوریه حملات هوایی متعددی به این کشور داشته که در بسیاری موارد هدف از آن نیروهای ایرانی یا گروه‌های مورد حمایت ایران بوده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG