لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

بنی گانتز: اسرائیل با آمریکا درباره یک توافق جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کند


بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید کشورش با آمریکا همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه «توافق جدید» بر سر برنامه هسته‌ای ایران امنیت منطقه را تامین می‌کند.

بنی گانتز در دیدار با همتای آمریکایی خود که به اسرائیل سفر کرده است، گفت: «ما از نزدیک با متحدان آمریکایی‌مان کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق جدید با ایران منافع حیاتی جهان و ایالات متحده را تامین خواهد کرد و مانع یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک در منطقه و محافظت از کشور اسرائیل خواهد شد».

ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نخستین دیدار یک مقام ارشد دولت جو بایدن از اسرائیل، روز یکشنبه ۲۲ فروردین با ورود به تل‌آویو، مذاکرات با همتای اسرائیلی خود را با محوریت ایران آغاز کرد.

ژنرال آستین در ادامه اقامت رسمی دو روزه خود در اسرائیل همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در خصوص ایران و همکاری‌های دو جانبه نظامی گفت‌وگو خواهد کرد.

لوید آستین روز یکشنبه به همتای اسرائیلی خود گفت که دولت جدید آمریکا، در ادامه سیاست همیشگی این کشور، به امنیت اسرائیل متعهد و پایبند است.

ورود وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل در حالی است که دولت جو بایدن در مذاکرات غیر مستقیم با ایران، با وجود ناخشنودی آشکار اسرائیل، در تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

این گفت‌وگوها که از هفته پیش آغاز شد قرار است در روزهای آینده در وین، پایتخت اتریش، ادامه یابد.

نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای گذشته چند بار در خطاب تلویحی به آمریکا تاکید کرد که «به بهترین دوستان و متحدین خود می‌گوییم که احیای برجام، اسرائیل را متعهد نخواهد کرد».

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که دیدگاه‌های ژنرال گانتز که در اوج رقابت سیاسی با بنیامین نتانیاهو است، با مواضع نخست‌وزیر اسرائیل در تضاد است و دستورات نهایی در مقابله با ایران در حیطه اختیارات قطعی آقای نتانیاهو است.‎

رسانه‌های اسرائیل افزایش رفت‌وآمدها میان مقامات ارشد نظامی و دفاعی بین واشینگتن و تل‌آویو را بخشی از «آمادگی» اسرائیل برای «جنگ» احتمالی با ایران نامیده‌اند.

همزمان، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز یکشنبه در یک آیین یادبود نظامیان اسرائیلی در اورشلیم و در آستانه ملاقات با وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که «تمامی آمادگی‌های اسرائیل در دفاع از خود می‌تواند به سرعت جنبه عملی بگیرد». اشاره او ظاهرا به آمادگی کشورش به احتمال ورود به مرحله عملی جنگ با ایران است.

ژنرال کوخاوی این را نیز گفت که اقدامات اسرائیل در خاورمیانه «از چشم دشمنان پنهان نیست».

به گفته او، «آن‌ها توانایی‌های ما را می‌بینند و گام‌های خود را با احتیاط بر می‌دارند».

سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل همزمان شده است با انتشار گزارش‌هایی درباره «حمله سایبری اسرائیل» به تاسیسات هسته‌ای نطنز.

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل در این زمینه نوشته است که خسارات وارده به سایت نطنز در نتیجه حمله بامداد روز یکشنبه، «بسیار جدی‌تر» از آن چیزی است که ایران به آن اذعان کرده و ابعاد این خسارات بعدا روشن خواهد شد.

در گذشته نیز رویدادهای مشکوکی از این دست، که به اسرائیل نسبت داده شده، همزمان با ورود مقامات ارشد آمریکایی برای گفت‌وگو با سران اسرائیل در خصوص ایران، به وقوع پیوسته بود.

تحلیلگران اسرائیلی گفته‌اند که این امر «اتفاقی نیست».‌

شبکه دولتی کان و همچنین شمار دیگری از رسانه‌های اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که «حمله سایبری» به سایت نطنز که تنها یک روز پیش از آن دوباره راه‌اندازی شده بود، سرآغاز دور جدید اقدامات کشورشان علیه ایران باشد تا کوشش‌های غرب برای احیای برجام عملا راکد بماند.

مقام‌های اسرائیلی در باره دخالت این کشور در بروز حادثه سایت نطنز سکوت کرده‌اند در حالی که شبکه دولتی کان، این امر را حمله جدید سایبری اسرائیل به ایران عنوان کرده است.

رسانه‌های اسرائیل اشاره کرده‌اند که «نقص فنی» در سایت نطنز، یک روز پس از «روز ملی فن‌آوری هسته‌ای» در ایران، حامل «پیامی روشن» به ایران است.

حسن روحانی روز شنبه دستور تزریق گاز به نوع پیشرفته‌تر سانتریفوژها در سایت تازه‌راه‌اندازی شده نطنز را با فرمان «علی برکت‌الله» صادر کرده بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه وقوع رویدادی ناخواسته در سایت نطنز را تایید کرد.

سایت نطنز پس از گذشت ۹ ماه از حمله‌ای دیگر، که کار این سایت را کاملا مختل و خسارات جدی به آن وارده کرد، با تجهیزات جدید راه‌اندازی شده بود.

حمله روز ۱۲ تیر پارسال به سایت نطنز نیز به اسرائیل نسبت داده شده بود که ظاهرا با همکاری عواملی از درون ایران به اجرا درآمده بود.

XS
SM
MD
LG