لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

پنج کشته در پی درگیری نیروهای امنیتی اسرائیل «با اعضای مسلح حماس»


شهر بیت‌اللحم در کرانه باختری
شهر بیت‌اللحم در کرانه باختری

ارتش اسرائیل تایید کرد که عملیات نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل برای دستگیر کردن شماری از فلسطینیان تحت تعقیب در بامداد یک‌شنبه، چهارم مهر، دست‌کم به مرگ پنج فلسطینی در کرانه باختری و حومه بیت‌المقدس، اورشلیم، منجر شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که برنامه مشترک نظامیان با نیروهای امنیتی را برای دستگیر کردن «عواملی که قصد انجام عملیات تروریستی داشتند» از نیمه شب شنبه آغاز کرد و آن را در ساعات بامداد یک‌شنبه در چند نقطه کرانه باختری، از جمله جنین و رام‌الله، گسترش داد.

اسرائیل می‌گوید که فلسطینیان کشته شده، اعضای مسلح حماس بودند که در جریان شلیک متقابل در برابر نظامیان کشته شده‌اند.

بنا به تایید ارتش، نیروهای امنیتی اسرائیلی در واحدهای موسوم به «یَمام» و «دوو دِوان» برای اجرای این طرح، خود را به شکل اعراب درآورده و در نقاط مختلف کرانه باختری پنهان شده و همزمان عملیات را شروع کردند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردانی اعلام کرد که سه فلسطینی در روستای «بدو» در شمال بیت‌المقدس کشته شدند و اسامه صبح، ۲۲ ساله و از ساکنان منطقه «برقین» در حومه شهر جنین که زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. فرد پنجم کشته شده نیز از ساکنین «برقین» بوده است.

فرمانده تیپ گولانی ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود که نیروهای مسلح فلسطینی در منطقه جنین تقویت و به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده‌اند که به آنها امکان می‌دهد نظامیان اسرائیلی را رصد کنند.

روزنامه معاریو خبر داده که یک افسر و یک سرباز اسرائیلی در عملیات «شدیدا زخمی شده‌اند».

رسانه‌های اسرائیل همچنین از بازداشت شماری از فلسطینیان در سلسله رویدادهای یک‌شنبه خبر دادند. منابع فلسطینی بازداشت هشت فلسطینی را تایید کردند.

رسانه‌های فلسطینی اما گفته‌اند که در هجوم نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیلی، شماری از فلسطینیان زخمی شدند؛ در حالی که ممکن است بخشی از نیروهای «مقاومت» که تحت تعقیب بودند، فرار کرده باشند.

رسانه‌های فلسطینی همچنین از تیراندازی نظامیان اسرائیلی به اردوگاه بیت عنان در حومه بیت‌المقدس و محاصره این منطقه در طول روز یک‌شنبه خبر داده‌ و گفته‌اند فلسطینیان بیت عنان در واکنش به رویدادهای ساعات اخیر، با نظامیان اسرائیلی درگیر شده بودند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته، از نظامیان اسرائیلی حمایت کرد و گفت خطر «یک حمله فوری تروریستی» وجود داشت.

سازمان‌های مسلح فلسطینی، از جمله حماس، به اسرائیل هشدار دادند که در پی ریختن خون‌ بیشتر از فلسطینیان، که «شعله جاویدان در مسیر ادامه مبارزه ملت فلسطین علیه اشغالگران است»، باید در انتظار «روزهای سخت و سیاه» باشد.

«کمیته‌های مقاومت فلسطین» از عامه فلسطینیان کرانه باختری خواستند قیام کنند.

سازمان‌های مسلح فلسطینی همچنین تشکیلات خودگردانی به رهبری محمود عباس را متهم کردند که ادامه تماس‌های نهاد امنیتی آن با اسرائیل، «کماکان به کشته شدن جوانان فلسطینی منجر می‌شود».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته در حضوری غیرمترقبه در رام‌الله با محمود عباس دیدار کرده و با او در مورد ادامه «هماهنگی‌های امنیتی» میان اسرائیل با تشکیلات خودگردانی، گفت‌وگو کرده بود.

دولت فلسطینی در کرانه باختری اما در بیانیه‌ای با تقبیح شدید اسرائیل به دلیل حملات شنبه‌شب و روز یک‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل «در یک جنایت جدید، صبح خونین دیگری» را برای فلسطینیان رقم زد.

اسرائیل احتمال داده که حماس در پاسخ به رویدادهای جاری، شلیک راکت علیه اسرائیل را از سربگیرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش که از پیش از این درگیری‌ها نیز به دلیل اعیاد جاری مذهبی پاییزه یهودی و حفظ جان مردم، تدابیر امنیتی را افزایش داده بود، اکنون سامانه گنبد آهنین را در نزدیکی مرز غزه فعال کرده زیرا شلیک راکت از غزه را بعید نمی‌داند.

XS
SM
MD
LG