لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

وزیر سابق اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران به ۱۱ سال زندان محکوم شد


گونن سگو (نفر وسط) در دادگاه
گونن سگو (نفر وسط) در دادگاه

دادگاهی در اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۹ دی‌ماه، دکتر گونِن سِگِو، یک وزیر اسرائیلی در دهه ۱۹۹۰ میلادی و متخصص جراحی کودکان، را به اتهام «جاسوسی» برای ایران محکوم شناخت.

دادستان اعلام کرد در پی این محکومیت، او در نشست بعدی دادگاه اورشلیم در روز ۲۲ بهمن، آینده درخواست ۱۱ سال زندان برای محکوم را مطرح خواهد کرد.

در همین حال، دو وکیل آقای سگو از حق تجدید نظر در این حکم استفاده خواهند کرد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند، دادگاه در حکم خود اتهام «جاسوسی وخیم» و «انتقال اطلاعات به ایران» را اساس محکومیت گونن سگو قرار داده و اتهام وخیم‌تر «خیانت به کشور»، در توافق میان وکلای او با دادستانی، حذف شده است.

اسرائیل و ایران سال‌هاست که دشمن سرسخت یکدیگر به شمار می‌روند، اما تا حال کسی در اسرائیل به اتهام «خیانت به وطن» به سود ایران محکوم نشده است.

وکلای آقای سگو برای حذف این بند وخیم از کیفرخواست تلاش بسیار کرده بودند.

دادگاه در حکم خود گفته است که دکتر سگو، وزیر اسبق انرژی، اطلاعات خود در خصوص منابع این حوزه و زیربناهای اسرائیل، و نیز اطلاعاتی را درباره عوامل امنیتی اسرائیل به عوامل اطلاعاتی ایرانی منتقل کرد.

در همین حال، به نوشته روزنامه هاآرتص، سازمان امنیت اسرائیل خود ارزیابی کرده بود که آگاهی‌های این وزیر اسبق به دلیل سپری شدن بیش از ۲۰ سال از زمان وزارتش، به‌روز نبوده، اما او «تلاش کرده بود که از راه تماس‌هایی که با اسرائیلی‌ها داشت، اطلاعات کسب کند».

در حکم دادگاه همچنین به دو سفر دکتر سگو به ایران اشاره شده است، در حالی که او «آگاهی داشت» که با عوامل اطلاعاتی ایران در تماس است، و همچنین به دیدارهای او با این عوامل در چند نقطه جهان، از جمله در هتل‌ها و خانه‌هایی که در اختیار تشکیلات اطلاعاتی ایران است.

حکم بر اساس کیفرخواست «تصحیح شده» از سوی دادستانی اورشلیم، همچنین تاکید می‌کند، دکتر سگو زمانی که در کشور آفریقایی نیجریه، کلینیک پزشکی داشت، برای نخستین بار برای ارائه خدمت پزشکی به افراد مرتبط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور، در تماس با ایرانی‌ها قرار گرفت.

گونن سگو، بهار امسال در حالی که از نیجریه، محل زندگی و کار خود، به یک کشور آفریقایی دیگر می‌رفت، از سوی آن کشور که هنوز نامش ذکر نشده، رد ورود شد و اسرائیل خواهان استرداد او گردید.

خبر دستگیری و انتقال او به اسرائیل، چند هفته بعد، در حالی که اوایل تابستان در همراهی با ماموران امنیتی به دادگاه اورشلیم آورده شد، رسانه‌ای شد.

اسرائیلی‌ها که کشورشان به گفته نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، «تنها کشوری است که در جنگ مستقیم با ایران است»، از گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص «خیانت به میهن» از سوی دکتر سگو به شدت شوکه شدند.

در همین حال موشه مازور، یکی از دو وکیل گونن سگو، گفته است، بسیاری از مطالب رسانه‌ها خارج از ابعاد واقعی ماجرا است.

به نوشته هاآرتص، آقای مازور چهارشنبه نیز بعد از تایید محکومیت موکلش گفت، «شایسته بود که این ماجرا با ابعاد دیگری مطرح می شد و توافق با دادستانی و کیفرخواستِ تصحیح شده، ابعاد حقیقی ماجرا را به آن برگرداندند؛ تصحیح کیفرخواست، هم اتهام و هم از نظر حقایق، ماجرا را در ابعاد دیگری نشان می‌دهد».

به گفته این وکیل، «دادستانی خود تمایل دارد که بخش‌های دیگری از اطلاعات مربوط به پرونده را رسانه‌ای کند و در آن زمان، معلوم خواهد شد که تماس سگو با ایرانی‌ها، برای این نبود که به دشمن کمک کند، و به همین دلیل، اتهام خیانت از کیفرخواست، پیش از ارائه رسمی آن به دادگاه، حذف شد».

به نوشته هاآرتص، خانم گئولا کهن، از مقامات دادستانی حوزه اورشلیم، بعد از صدور حکم آقای سگو گفت: «خطاهای او برای همگان روشن است؛ او یک مرد سالمند است که حالا باید ۱۱ سال در حبس باشد».

گونن سگو هم‌اکنون ۶۳ سال دارد.

به گزارش شبکه «خاداشوت»، آقای سگو در بازجویی مدعی شده بود که می‌خواسته به سود اسرائیل اقدام کند و به محض آن که با عوامل ایرانی در تماس قرار گرفت، آن را با یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل در میان نهاد و «منتظر کسب دستورات از سوی نهادهای امنیتی اسرائیل بود».

منابع: روزنامه هاآرتص، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG