لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

سازمان امنیت اسرائیل دو زن فلسطینی را به جاسوسی برای نیروی قدس سپاه متهم کرد


نیروهای امنیتی اسرائیل (عکس از آرشیو)
نیروهای امنیتی اسرائیل (عکس از آرشیو)

شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۷ شهریور خبر داد که دو زن فلسطینی را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرده که از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران و سازمان حزب‌الله لبنان برای «اهداف تروریستی علیه اسرائیل بسیج شده بودند».

یاسمین جابر یک زن فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم و تسنیم القاضی یک زن شهروند ترکیه و ساکن رام‌الله در کرانه باختری است که به گفته سازمان امنیت اسرائیل، کیفرخواست علیه آن‌دو «در روزهای آینده» به دادگاه اسرائیل ارائه خواهد شد.

شباک گفته است که یاسمین جابر به اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» و تسنیم القاضی به اتهام آمادگی برای حمایت عملیاتی از ماموریت‌های یاسمین جابر، محاکمه خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل بر اساس بیانیه شباک، یاسمین جابر ابتدا در سفری در سال ۲۰۱۵ به لبنان، از سوی اعضای حزب‌الله برای همکاری با این سازمان و نیروی قدس سپاه پاسداران «مناسب» تشخیص داده شد و حزب‌الله سمت و سوی عملیات مورد نظر خود را با وی در میان گذاشت.

این بیانیه افزوده است که یاسمین جابر در سفر بعدی به لبنان در سال ۲۰۱۶، از سوی عطایا ابوسمهدانه و محمد الحاج موسی، دو فعال واحد مشترک عملیاتی حزب‌الله و شاخه قدس، به فارس عوده، عضو ارشدتر این واحد معرفی شد.

شباک گفته است که فارس عوده با نام سازمانی جعفر قبیسی مامور بسیج و هماهنگی کوشش‌ها برای انجام عملیات مسلحانه و تروریستی در اسرائیل و کرانه باختری است.

بر اساس این بیانیه، یاسمین جابر از طریق انتقال پیام‌های خاصی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک و و واتس‌آپ که قرار آن را با مسئول خود گذاشته بود، «در تماس محرمانه» بوده و همچنین یک زن فعال در حزب‌الله به نام رند وهبه، در دیدارهایی در ترکیه به او «رهنمودهای عملیاتی» داده است.

به گفته شباک، رند وهبه با نام سازمانی «وفا» با یاسمین جابر دیدار کرد.

شباک گفته است این فعالان حزب‌الله از یاسمین جابر خواسته بودند که اعراب دارای تابعیت در اسرائیل و به‌ویژه زنان را برای پیوستن به این واحدها شناسایی کند زیرا این عرب‌ها با داشتن کارت هویت اسرائیلی که امکان تردد آزادانه در اسرائیل را به آنها می‌دهد، برای گردآوری اطلاعات مناسب‌تر از فلسطینیان کرانه باختری هستند.

خانم جابر کارمند کتابخانه ملی در بخش دانشگاه عبری اورشلیم بوده که از حدود شش هفته پیش بازداشت شده و در این مدت تحت بازجویی سازمان شباک قرار داشته است. او و خانواده‌اش از فلسطینیان ساکن بخش باستانی بیت‌المقدس هستند.

پدربزرگ خانم جابر به نمایندگی از این خانواده گفت که آنها از شنیدن این اتهام شوکه شده‌ و آن را قویا رد می‌کنند.

خانواده جابر گفته است که کذبیات شباک این بار دامان این خانواده را گرفته است. کتابخانه ملی اسرائیل نیز گفته است که از خبر متهم شدن یک کارمندش به چنین اتهام وخیمی غافلگیر شده است.

سخنگوی این کتابخانه افزوده است که دستگاه امنیت اسرائیل این نهاد را در جریان بازداشت خانم جابر قرار نداده اما کتابخانه ملی «بیشترین همکاری را در تحقیقات» نشان خواهد داد.

وکیل خانم جابر به رسانه‌های اسرائیل گفت که ادعای شباک کاملا بی‌اساس است و خانم جابر حتی در ۴۰ روز بازجویی فشرده به بازجویان شباک گفته است که هیچ آگاهی از تعلق سازمانی دو مرد جوان لبنانی نداشته و ماموریتی از آنها نگرفته است.

وکیل یاسمین جابر افزود که موکلش برای شرکت در کنفرانس مربوط به نزاع اسرائیلی- فلسطینی به لبنان رفته بود. این وکیل گفته است که خانم جابر تنها فرد مانده در بازداشت در میان اعراب و فلسطینیان شرق اورشلیم و کرانه باختری است که در هفته‌های گذشته از سوی سازمان امنیت داخلی اسرائیل به ظن مشابه دستگیر و بازجویی شدند.

شباک تایید کرده که از خانم تسنیم القاضی، یک دوست یاسمین جابر که در سفر سال ۲۰۱۵ به لبنان همراه او بوده، بازجویی کرده است.

به گفته شباک، خانم القاضی با دو مرد لبنانی عضو حزب‌الله لبنان در تماس بوده و در سال ۲۰۱۸ با رند وهبه دیدار و پیشنهاد او را برای ملاقات دیگری با فعالان حزب‌الله در لبنان پذیرفت. خانم القاضی که شهروندی ترکیه را دارد و ساکن رام‌الله است، یا وکیل او، به این اتهام واکنش نشان ندادند اما وکیل یاسمین جابر به تلویزیون دولتی کان اسرائیل گفت، آزاد بودن سایر مظنونین ضعف ادعای شباک را نشان‌ می‌دهد.

ترکیه نیز هنوز به موضوع خانم القاضی واکنش نشان نداده اما احتمال می‌رود این امر روابط همیشه متشنج ترکیه و اسرائیل را بحرانی‌تر کند. سازمان امنیت اسرائیل گفته است که بازجویی‌هایش از این افراد «شیوه‌های اقدام حزب‌الله» را برای بسیج نیرو جهت انجام عملیات در اسرائیل و اراضی فلسطینی، به ویژه دیدار در خاک ترکیه با افراد متمایل به عضویت در باندهای این سازمان را نشان داده است.

شباک گفته است «با قاطعیت» اقدام خواهد کرد تا ایران و حزب‌الله نتوانند برای اهداف خود نیرو بسیج کنند. این نخستین بار در سال‌های اخیر نیست که سازمان امنیت اسرائیل فلسطینیان ساکن شرق بیت‌المقدس/اورشلیم، مناطق عرب‌نشین زیر قانون اسرائیل و یا کرانه باختری را به همکاری با حزب‌الله یا ایران متهم می‌کند.

در همین حال در موارد نه چندان کمی دادگاه‌های اسرائیل بندهایی از کیفرخواست‌های دادستانی بر اساس بازجویی شباک از متهمین را رد یا تعدیل کرده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG