لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

اسرائیل و بحرین یادداشت‌ تفاهم امنیتی امضاء کردند


بنی گانتز (راست) وزیر دفاع اسرائیل پس از امضای یادداشت تفاهم، با همتای بحرینی خود، عبدالله بن حسن النعیمی، دست می‌دهد.
بنی گانتز (راست) وزیر دفاع اسرائیل پس از امضای یادداشت تفاهم، با همتای بحرینی خود، عبدالله بن حسن النعیمی، دست می‌دهد.

همزمان با دیدار وزیر دفاع اسرائیل با پادشاه بحرین، دو کشور روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن یک یادداشت‌ تفاهم همکاری امنیتی امضا کردند.

این دومین یادداشت‌ تفاهم بین اسرائیل و یک کشور عربی از آغاز موجودیت اسرائیل در ۷۳ سال اخیر گذشته است.

این توافق که در سفر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به منامه امضا شد، نخستین تفاهم‌نامه همکاری امنیتی میان اسرائیل با یک امیرنشین خلیج فارس است.

بنی گانتز در آیین امضای این یادداشت تفاهم گفت این رویداد «ادامه ثمرات پیمان‌های صلح ابراهیم است که توسعه برای مردم دو کشور را به ارمغان خواهد آورد و امنیت تمام منطقه را تقویت خواهد کرد».

ژنرال گانتز گفت که تفاهم تنها یک سال پس از عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل به‌دست آمده است.

دفتر وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که با امضای این یادداشت تفاهم، همکاری امنیتی فیمابین ارتقا خواهد یافت و چارچوب تمرینات (نظامی) و همکاری در سایر زمینه‌های مرتبط مشخص خواهد شد.

پیش از امضای تفاهم، بنی گانتز با ملک حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، دیدار و گفت‌وگو کرد اما جزئیاتی از مذاکرات این دو مقام اعلام نشد.

آقای گانتز که روز ۱۳ بهمن در سفری از پیش اعلام نشده وارد منامه شد، با سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، نخست‌وزیر و ولیعهد، و همچنین با عبدالله بن‌حسن النعیمی، وزیر دفاع، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر دفاع اسرائیل همراه با فرمانده نیروی دریایی کشورش در مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین حضور یافت و از ناوهای جنگی و تجهیزات نظامی دیگر آمریکایی در این مقر بازدید کرد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، حدود سه ماه پیش از بحرین دیدار کرد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز در روزهای گذشته از امارات دیدار کردند.

مجموعه این سفرها تلاشی برای استحکام جای پای اسرائیل در امیرنشین‌های نزدیک به ایران تلقی شده است.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که برای کشورشان داشتن پایگاهی برای فعالیت‌های امنیتی و نظامی در نزدیکی ایران، اهمیت بسزایی دارد به‌ویژه آن‌که از نگاه اسرائیل و بحرین، حکومت ایران یک رژیم دشمن است که «مدام ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

به نوشته تایمز اسرائیل، فرود هواپیمای نظامی حامل وزیر دفاع اسرائیل در منامه، در ۲۰۰ کیلومتری خاک ایران، ارسال «یک پیام روشن» به تهران نیز هست و نشان می‌دهد که اسرائیل و کشورهای خلیج فارس به سوی یک اتحاد قوی علیه تهران گام برداشته‌اند.

تایمز اسرائیل افزود که این اتحاد غیر از بحرین و امارات متحده عربی، عربستان سعودی را نیز در برمی‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران حضور اسرائیل در نزدیکی خاک خود را امری نگران‌کننده تلقی کرده و از آغاز عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین، نسبت به باز شدن پای اسرائیل در خلیج فارس هشدار داده است.

وزیر خارجه ایران روز ۱۳ بهمن در تماس تلفنی با همتای اماراتی خود، بار دیگر به سران این کشور توصیه کرد که از نزدیکی به اسرائیل دوری کنند.

حسین امیرعبداللهیان به عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان گفت که حضور اسرائیل در منطقه «تهدیدی برای کل کشورها است».

از سوی دیگر، سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا، روز ۱۳ بهمن خبر داد که یک رزمایش بزرگ نظامی با فرماندهی آمریکا با مشارکت اسرائیل، بحرین، عربستان، امارات، عمان و حدود ۵۵ کشور دیگر به مدت ۱۸ روز برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG