لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

حمله اسرائیل به دو تاسیسات در منطقه غیرنظامی سوریه


عکس آرشیوی از تانک‌های اسرائیلی در بلندی‌های جولان
عکس آرشیوی از تانک‌های اسرائیلی در بلندی‌های جولان

ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور، از حمله تانک‌های خود به دو تاسیسات در منطقه غیرنظامی سوریه خبر داد و مدعی شد که این ساختمان‌ها کاربری نظامی دارند که تخلف از توافق‌ آتش‌بس سال ۱۹۷۴ میان دو کشور محسوب می‌شود.

ارتش اسرائیل می‌گوید که از این دو ساختمان، ارتش سوریه استفاده می‌کند و این استفاده به میزانی است که «تخلفی آشکار» از توافق‌ آتش‌بس سال ۱۹۷۴ به شمار می‌رود.

ارتش اسرائیل در مورد این‌که این دو تاسیسات دقیقا به چه منظور استفاده می‌شوند و چه زمانی بنا شده‌اند، جزئیاتی ارائه نداده است.

رادیو شام سوریه، نزدیک به دولت بشار اسد، در این باره گفت، ارتش اسرائیل به ناحیه‌ای از سوریه حمله کرده است که در روستای مرزی حضر واقع در بلندی‌های جولان قرار دارد. بر اساس گزارش این رادیو، این حملات تلفاتی به بار نیاورده است.

توافق سال ۱۹۷۴، یک ناحیه‌ غیرنظامی را در حد فاصل محل استقرار نیروهای اسرائیلی و سوری در نظر گرفته و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد را نیز در آنجا مستقر کرده بود تا آرامش را در آن منطقه حفظ کند.

به گفته عساف اوریون، ژنرال بازنشسته اسرائیلی و محقق موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو، حمله اخیر از شدت چندانی برخوردار نبوده است. ارتش اسرائیل معمولا مواضعی در سوریه را که مرتبط با ایران می‌داند، هدف حمله قرار می‌دهد.

آقای اوریون افزود: «حمله اخیر فقط یک شعله کوچک کبریت در آتش‌بازی‌ای بوده است که به مراتب بزرگ‌تر از این‌ها خواهد بود.»

به باور این ژنرال بازنشسته اسرائیلی، هم نوع استفاده از این تاسیسات و هم حمله اسرائیل به آنها، تخلف از توافق آتش‌بسی محسوب می‌شود که به موجب آن، هیچ‌یک از طرفین، مجاز به انجام عملیات نظامی در آن ناحیه غیرنظامی نبوده‌اند.

این توافق‌ پس از پایان یافتن رسمی جنگ اکتبر ۱۹۷۳ شکل گرفت. در این جنگ، ائتلافی متشکل از کشورهای عربی به سرکردگی مصر و سوریه، حمله‌ای را هم‌زمان با مناسبت یوم کیپور (روز مقدس تقویم یهودی) به اسرائیل ترتیب دادند.

اسرائیل در هفته آینده، مراسمی را به مناسبت پنجاهمین سالگرد این جنگ برگزار می‌کند.

با وجودی که سوریه و اسرائیل، پنج دهه است که به توافق آتش‌بس سال ۱۹۷۴ متعهد باقی مانده‌اند، این دو کشور همچنان دشمنان سرسخت یکدیگر به شمار می‌روند. از زمان جنگ داخلی سوریه نیز ارتش اسرائیل صدها بار این مشور را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG