لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

اسرائیل می‌گوید یک سامانه پدافند هوایی دریایی را با موفقیت آزمایش کرده است


تصویری آرشیوی از کشتی جنگی اسرائیلی در مجاورت یک میدان گاز در دریای مدیترانه
تصویری آرشیوی از کشتی جنگی اسرائیلی در مجاورت یک میدان گاز در دریای مدیترانه

اسرائیل روز دوشنبه دوم اسفند یک سامانه پدافند هوایی دریایی را با موفقیت آزمایش کرد.

وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که این سامانه دریایی برای مقابله با نیروهای نیابتی ایران در منطقه به کار خواهد رفت و به اسرائیل «آزادی عمل حیاتی» خواهد داد.

وزارت دفاع اسرائیل خبر داد که در آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه پدافند هوایی دریایی تهدیداتی مشابه آن‌چه که از سوی ایران و نیروهای نیابتی متحد تهران متوجه حوزه‌های دریایی منطقه می‌کنند، رهگیری شد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، در این آزمایش شماری راکت، موشک‌های هدایت‌شونده و همچنین پهپاد به عنوان تهدیدات از سوی دشمن فرضی به کار گرفته و سامانه جدید دفاع دریایی توانست آن‌ها را خنثی کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، این سامانه برای پاسخ‌گویی در برابر تهدیدات مختلف، از راکت‌ کوتاه برد گرفته تا موشک‌ برد بلند در حوزه دریایی طراحی و ساخته شده است.

این سامانه با نام «سی‌دوم»، نوع دریایی از سیستم دفاع ضد راکتی گنبد آهنین است.

اسرائیل سامانه‌ گنبد آهنین را بعد از تشدید حملات راکتی از غزه به سوی شهرهای جنوبی اسرائیل، در پی عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از باریکه غزه در سال ۱۳۸۴، اختراع و راه‌اندازی کرد.

سیستم گنبد آهنین در تمامی درگیری‌های سخت میان ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی غزه به کار گرفته شده و توانسته است بسیاری از راکت‌های شلیک شده به سوی اسرائیل را رهگیری و شکار کند و در دفاع از جان مردم اسرائیل نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نوع دریایی سامانه دفاع راکتی قرار است به روی آخرین نسل از ناوچه‌های جنگی اسرائیل نصب شود تا از نواحلی ساحلی و منابع گازی که اسرائیل در سال‌های گذشته در حوزه دریای مدیترانه کشف کرده، محافظت کنند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در سخنانی در باره موفقیت سامانه دفاع دریایی گفت که کشورش به شیوه‌ای پیگیر در سال‌های گذشته در حال توسعه دفاع راکتی و موشکی چند لایه‌ای است تا از خود در برابر ایران و نیروهای نیابتی وابسته به تهران «دفاع کند».

ژنرال گانتز اضافه کرد که اسرائیل «همچنان دو گام جلوتر» از دشمنان خود است و توسعه و ارتقای توانمندی خود را برای حفظ برتری امنیتی در منطقه ادامه خواهد داد.

سامانه «سی‌دوم» در میانه تشدید تنش در منطقه آزمایش شده است.

از یک‌سو ارسال یک پهپاد کوچک منتسب به سازمان حزب‌الله به آسمان اسرائیل در روزهای گذشته، منابع امنیتی اسرائیل را نگران کرده زیرا ارتش این کشور نتوانست آن را شکار کند و پهپاد به آسمان لبنان بازگشت.

از سوی دیگر، همزمان با نزدیک شدن احتمالی احیای برجام در روند کنونی مذاکرات هسته‌ای در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی، مقامات اسرائیل می‌گویند که از احتمال گسترش «تحرکات خصمانه» ایران در منطقه نگران هستند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر، بنی گانتز، وزیر دفاع و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در روزهای اول و دوم اسفند تاکید کردند که دستیابی دوباره ایران به منابع مالی پس از احیای برجام، تنها سبب بی‌ثبات‌تر شدن منطقه خواهد شد زیرا تهران این پول‌ها را در اختیار نیروهای نیابتی خود، از جمله حزب‌الله، قرار خواهد داد.

سازمان حزب‌الله در گذشته پنهان نکرده که در صورت بروز جنگی در منطقه، سکو‌های گازی اسرائیل را هدف قرار خواهد داد. این در حالی است که اسرائیل اکنون به یک کشور صادرکننده گاز مبدل شده و مراقبت از حوزه‌های گازی‌اش در دریا برای اقتصاد این کشور اهمیت زیادی یافته است.

اما افزایش توان حزب‌الله در یک روند دائمی از جنگ سال ۲۰۰۶ به این سو، باعث نگرانی اسرائیل بوده است.

اسرائیل همچنین در هفته‌های اخیر تاکید کرده که به متحدان جدید خود در خلیج فارس، امارات متحده عربی و بحرین، در برابر تهدیدات نظامی ناشی از ایران کمک خواهد کرد.

مقامات اسرائیل همچنین گفتند که مذاکراتی را با امارات آغاز کرده‌اند که هدف از آن، فروش سامانه گنبد آهنین به این کشور برای مقابله با راکت‌هایی است که نیروهای حوثی متحد ایران به تازگی به سوی امارات شلیک کرده‌اند.

موفقیت اسرائیل در راه‌اندازی سامانه دریایی گنبد آهنین، می‌تواند این سیستم را نیز به یکی از اقلام مهم در معاملات احتمالی تسلیحاتی آتی میان اسرائیل با سایر کشورهای خلیج فارس مبدل کند.

به نوشته وای.نت، شرکت صنایع تسلیحاتی اسرائیلی رافائل این سامانه جدید دریایی را برای ارتش اسرائیل ساخته است.

XS
SM
MD
LG