لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

ادامه تنش در کرانه باختری؛ نفتالی بنت: دست نیروهای امنیتی باز است


ایست بازرسی بین اسرائیل و جنین
ایست بازرسی بین اسرائیل و جنین

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که نیروهای نظامی و امنیتی این کشور از بامداد روز شنبه، ۲۰ فروردین، با ورود به اردوگاه فلسطینی جنین در شمال کرانه باختری، خانه والدین رعد فتحی حازم، مرد فلسطینی عامل حمله مسلحانه در یک بار در تل‌آویو، را محاصره کرده و خواهان بازداشت پدر او هستند.

به دستور آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، نظامیان و نیروهای امنیتی زیادی نیز در سایر نقاط کرانه باختری مستقر شده‌ و گذرگاه‌های اصلی در بخش‌های شمالی کرانه باختری با مناطق اسرائیلی بسته شد.

نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، روز جمعه گفت که این کشور هیچ محدودیتی در مبارزه با ترور ندارد و دست نیروهای امنیتی و نظامی در انجام عملیات لازم برای تامین امنیت باز است.

در این میان، با مرگ باراک لوفان، یک ورزشکار المپیکی ۳۵ ساله، که در بین مجروحان حمله مسلحانه پنج‌شنبه شب بود، شمار اسرائیلی‌های کشته شده در این رویداد به سه تن افزایش یافته است. ۱۵ تن نیز زخمی شده بودند.

در مجموع در رویدادهای دو هفته اخیر ۱۴ اسرائیلی در حملاتی که فلسطینیان با سلاح گرم و سرد در شهرهای مختلف اسرائیلی انجام داده‌اند، کشته شده‌اند. مقامات اسرائیل این رویدادها را «موج جدید ترور» می‌نامند.

به گفته مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل، اکثر عوامل حملات از شهرک جنین یا بخش شمالی کرانه باختری به اسرائیل رخنه کرده و لذا این مقامات مقابله با عوامل احتمالی دیگر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

پدر رعد فتحی حازم، که از افسران پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی بوده، به درخواست سازمان امنیت اسرائیل برای تسلیم خودداری کرده و نیروهای امنیتی اسرائیل را به چالش کشیده تا برای دستگیری او به خانه‌اش در جنین بروند.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، این کشور از طریق مقامات آمریکایی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز خواسته تا حقوق بازنشستگی خانواده حازم را قطع کند.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که نیروهای امنیتی خانه والدین رعد فتحی حازم را نیز ویران خواهند کرد تا درس عبرتی برای سایر افرادی باشد که در صدد اقدام مشابه برآیند.

نیروهای اسرائیلی بامداد جمعه رعد فتحی حازم را که بعد از تیراندازی مرگبار در بار «ایلکا» گریخته بود، بعد از هشت ساعت در نزدیکی مسجد منطقه جافای تل‌آویو یافته و او را در تبادل آتش کشتند.

پدر او در یک سخنرانی برای صدها تن از جوانان فلسطینی از بالکن خانه‌اش، پسر خود را یک قهرمان شجاع نامید و گفت که «پرچم آزادی قدس از دست جوانان مبارز نخواهد افتاد».

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین هم در گفت‌وگوی تلفنی با پدر رعد فتحی حازم از او تقدیر کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، در نخستین ساعات استقرار نیروهای اسرائیلی در جنین، یک فلسطینی مسلح به نام احمد سعدی کشته و چند فلسطینی دیگر در درگیری‌های متقابل با نظامیان اسرائیلی، زخمی شدند.

حماس هشدار داده بود که حمله اسرائیل به اردوگاه جنین، عبور از «خطوط قرمز» خواهد بود. حماس که نابودی اسرائیل را در آرمان خود ذکر کرده، همچنین در کارزاری سایبری از فلسطینیان خواسته تا از هر راهی که می‌توانند دوباره مردم اسرائیل را مورد حمله قرار دهند.

حمله مسلحانه در میدان دیزینگوف که یکی از شلوغ‌ترین مناطق مرکزی ساحل تل‌آویو محسوب می‌شود، نگرانی همگانی نسبت به آغاز سلسله تازه‌ای از خشونت را در پی آورده است.

به نوشته گاردین، این احتمال مطرح است که باریکه غزه، اورشلیم و شهرهایی با جمعیت مشترک عرب و یهودی، مانند بهار سال گذشته، به دور تازه‌ای از خشونت متقابل کشیده شوند.

همزمان ورود نیروهای نظامی اسرائیل به جنین با هدف دستگیری فلسطینیانی که ممکن است تهدیدی امنیتی برای اسرائیل باشند، خطر تکرار درگیری گسترده نظامی در این بخش از کرانه باختری را تجدید کرده است.

جنین در سال‌های انتفاضه دوم فلسطینیان در ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ شاهد درگیری‌های به‌شدت پرتلفات و ویرانگری بود که اوج آن در بهار ۲۰۰۲ به مرگ ۵۲ فلسطینی و ۲۳ نظامی اسرائیلی منجر شد.

اهود اولمرت، نخست ‌وزیر پیشین اسرائیل، به گاردین گفته است که مقابله با خرابکارانی که مستقلا و بدون هیچ ارتباط سازمانی اقدام به حمله می‌کنند، بسیار دشوار است. آقای اولمرت دلیل تکرار خشونت‌ها را نبود چشم‌انداز سیاسی میان اسرائیل و فلسطینیان دانسته است. وی مانند سایر مقامات اسرائیل تاکید دارد که ترور و خشونت علیه مردم اسرائیل را با هیچ دلیلی نمی‌توان توجیه کرد.

از سوی دیگر، با وجود آن‌که محمود عباس حمله تل‌آویو را محکوم کرده، به نوشته گاردین، به نظر می‌رسد که عامه فلسطینیان از این اقدامات خشنود می‌شوند و آن را «انتقامی نسبت به عملکرد غیرانسانی» اسرائیل در قبال فلسطینیان عنوان می‌کنند.

حملات در شهرهای اسرائیل در حالی افزایش یافته که مقامات این کشور از روی نگرانی نسبت به احتمال وخیم شدن شرایط امنیتی در اورشلیم در طول ماه رمضان، هزاران نیروی امنیتی و پلیس را در مناطق حساس این شهر مستقر کرده بودند.

فعلا نخستین نماز جمعه ماه رمضان در مسجدالاقصی در اورشلیم/ بیت‌المقدس با حضور حدود ۸۰ هزار مسلمان با آرامش نسبی برگزار شده است، هرچند سخنرانانی از میان فلسطینیان در صحن مسجد از حملات صورت گرفته اخیر علیه اسرائیل تجلیل کردند.

XS
SM
MD
LG