لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

گانتز: در صورت ادامه حملات ایران، واکنش اسرائیل وارد مراحل تازه‌ای خواهد شد


بنی گانتز گفته است اسرائیل در برابر تعرض به خود «دست به روی دست نخواهد گذاشت».
بنی گانتز گفته است اسرائیل در برابر تعرض به خود «دست به روی دست نخواهد گذاشت».

در ادامه تهدیدهای فزاینده میان اسرائیل و ایران و همزمان با انتشار گزارش‌هایی از سوی ایران در خصوص ورود یک زیردریایی و دو ناو نظامی اسرائیلی به آبهای دریای سرخ، وزیر دفاع اسرائیل هشدار داده‌ است که «در صورت ادامه حملات از سوی ایران، واکنش کشورش به ایران وارد مراحل تازه‌ای خواهد شد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنی گانتز وزیر دفاع، شامگاه سه‌شنبه نوزدهم مرداد این اظهارات را در جمع نظامیان در مرز اسرائیل با لبنان مطرح کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، بنی گانتز گفت، اگر دشمنان «به معادلاتی عادت کرده‌اند که تا حال در جریان بوده، این معادلات ممکن است تغییر کند».

وی این را نیز گفت که اسرائیل در برابر تعرض به خود «دست به روی دست نخواهد گذاشت».

همزمان، اسحاق هرتسوگ، رئیس جمهور جدید اسرائیل در نخستین بازدید در این مقام از پایگاه نیروی دریایی اسرائیل در بندر حیفا گفت تلاش‌های ایران در هفته‌های اخیر برای ضربه زدن به اسرائیل، پاسخی دردناک خواهد گرفت.

وزیر دفاع و رئیس جمهوری اسرائیل از یک‌سو در اشاره به حمله دریایی منتسب به ایران به یک کشتی مرتبط با اسرائیل در رویداد روز هفتم مرداد در آبهای دریای عمان سخن می‌گفتند و از سوی دیگر، به حملات راکتی روز پانزدهم مرداد از جنوب لبنان به شمال اسرائیل اشاره داشتند.

حزب‌الله، مهم‌ترین متحد منطقه‌ای ایران، مسئولیت شلیک ۱۹ فروند راکت به اسرائیل را در روز جمعه گذشته پذیرفته و آن را معادله‌ای در برابر حمله هوایی روز چهاردهم مرداد اسرائیل به جنوب لبنان نامیده بود.

سنتکام، ستاد نیروهای مرکزی آمریکا، نتایج تحقیقات خود را در مورد حمله دریایی روز هفتم مرداد به کشتی «مرسر استریت» منتشر کرده که اظهارات ارتش اسرائیل در مورد ایرانی بودن پهپاد تهاجمی عامل حمله را تایید کرده است.

ادامه وضعیت بحرانی میان اسرائیل و ایران در حالی است که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، شامگاه نوزدهم مرداد برای مذاکراتی با محوریت ایران، وارد تل‌آویو شد.

این نخستین بار از زمان احراز پست ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا توسط این دیپلمات پیشین کارکشته آمریکایی است که او برای گفت‎‌وگو با مقامات ارشد اسرائیل وارد این کشور می‌شود.

در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چند بار گفته است که تعرض دریایی ایران از مجازات مصون نخواهد ماند، اسرائیل گفته است که واکنش مستقل این کشور به اقدام ایران نیز در راه خواهد بود.

بنی گانتز سه‌شنبه شب گفت ما خودمان شرایط پاسخ خود را تعیین خواهیم کرد.

مقامات اسرائیل خبر سایت مهم اطلاعاتی و امنیتی نورنیوز، وابسته به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، در خصوص ورود یک زیردریایی همراه با دو ناو اسرائیلی به آبهای دریای سرخ را تایید یا رد نکرده‌اند.

نورنیوز دوشنبه شب ورود این شناور زیردریایی و دو ناو نظامی اسکورت کننده زیردریایی را بخشی از «تشنج‌آفرینی‌های نابخردانه نخست وزیر جدید اسرائیل» نامید و نسبت به عواقب اقدامات آن هشدارداد.

از سوی دیگر، آتش گرفتن یک نفتکش در بندر لاذقیه سوریه در رویداد روز نوزدهم مرداد، این احتمال را مطرح کرد که این کار بخشی از واکنش جدید اسرائیل باشد. برخی کانال‌های تلگرامی اسرائیلی این نفتکش را حامل نفت انتقالی ایران به سوریه نامیدند ولی نورنیوز کشتی را متعلق به سوریه اعلام کرده است.

این تحولات در حالی در منطقه در جریان است که دولت اسرائیل مشاور جدید امنیت ملی خود را همراه با شمار دیگری از مقامات امنیتی راهی روسیه کرده بود تا با همتایان روس خود در مورد حضور ایران در منطقه گفت‌وگو کنند.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی و مهره ارشد پیشین موساد، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در مسکو با مقامات کرملین مذاکرات با محوریت ایران انجام داد.

مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی پیشین اسرائیل که مهره اطلاعاتی و مجرب مورد اعتماد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین در ماموریت‌های محرمانه در جهان بود، ایال خولاطا را در مذاکرات مسکو همراهی کرده است.

با وجود تکاپوهای گسترده اسرائیل در دو هفته اخیر برای ایجاد جبهه‌ای علیه ایران در پی تهاجم دریایی اخیر به کشتی مرتبط با اسرائیل و نیز کارزار دولت اسرائیل علیه روی کارآمدن ابراهیم رئیسی که نخست وزیر اسرائیل او را «جلاد تهران» نامیده، به نظر می‌رسد که میزان موفقیت نفتالی بنت در هراساندن متحدین غربی‌ اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران فعلا بیشتر از گذشته نباشد.

دولت جو بایدن گفته است که برای احیای برجام هنوز توپ در زمین ایران است. همچنین خبرگزاری بلومبرگ با استناد به مقامات آمریکایی گفته است که واشینگتن گزینه‌های دیگر شامل لغو یا کاهش برخی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به عنوان راهکاری برای رسیدن به توافق با ایران در برابر توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بررسی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، مقامات این کشور در مذاکرات با ویلیام برنز می‌خواهند در مورد سیاست‌های در دست بررسی واشینگتن در قبال ایران، توضیحات کافی دریافت کنند.

با این حال، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که کشورش «کاملا آماده حمله به ایران است» زیرا فاصله دستیابی ایران تا توانمندی که به سوار کردن بمب اتمی منجر شود، به تنها ده هفته کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد که سکوت آمریکا به این گفته اسرائیل، کوششی برای خودداری از علنی کردن بیشتر اختلافات با دولت اسرائیل بر سر ایران باشد.

XS
SM
MD
LG