لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

کشورهای عربی هم‌پیمان با اسرائيل با حضور بلینکن نشست مشترک برگزار می‌کنند


تصویر آرشیوی دیدار وزرای خارجه اسرائيل و آمریکا
تصویر آرشیوی دیدار وزرای خارجه اسرائيل و آمریکا

برای نخستین بار از آغاز «پیمان‌های ابراهیم»، وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان‌ها روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، هفتم و هشتم فروردین در نشستی در اسرائیل با حضور وزیر خارجه آمریکا شرکت خواهند کرد.

وزیران خارجه امارات متحده عربی، بحرین و مراکش با ابتکار دولت اسرائیل به این اجلاس دعوت شده‌اند. از آغاز عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل، این نخستین بار خواهد بود که وزیر خارجه آن کشور به اسرائیل سفر می‌کند. درباره حضور سودان، که کشور دیگر عضو «پیمان‌های ابراهیم» است، در این نشست خبری منتشر نشده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مسائل امنیت منطقه‌ای، از جمله در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، در صدر موضوع‌های دستور کار این اجلاس است.

هم‌زمان، یائل لامپرت، دستیار وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه پنجم فروردین گفت که آنتونی بلینکن در سفر پنج روزه به خاورمیانه، راه‌های تقویت «پیمان‌های ابراهیم» را بررسی می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که آمریکا شاهد «نتایج چشم‌گیر و ملموس» در مناسبات امارات و اسرائیل بوده و روابط آن‌ها «حقیقتا شکوفا شده» است.

وزیر امور خارجه آمریکا مهرماه امسال نیز در نشست مشترکی با وزرای خارجه اسرائيل و امارات، درباره دستاوردهای معاهده صلح ابراهیم و نگرانی‌ها درباره ایران مذاکره کرده بود.

دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مشوق و عامل اصلی دستیابی به «پیمان‌های ابراهیم» بود.

دولت جو بایدن گفته است که از این پیمان‌ها کاملا حمایت می‌کند اما این نخستین بار است که وزیر خارجه دولت کنونی برای تقویت این پیمان‌ها به سفر منطقه‌ای می‌رود.

اجلاس پنج‌جانبه وزیران خارجه در اسرائیل پنج روز پس از آن برگزار می‌شود که رئیس جمهور مصر، نخست‌وزیر اسرائیل و حاکم ابوظبی در یک دیدار سه‌جانبه بی‌سابقه، در شرم‌الشیخ در مصر، از جمله راه‌های مقابله با نفوذ ایران در منطقه و مخاطرات امنیتی ناشی از تحرکات جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس را بررسی کردند.

به نوشته وب‌سایت اسرائيلی وای.نت، مسائل مربوط به تشکیل دفاع منطقه‌ای در برابر تهدیدات ناشی از پهپادها، موشک‌ها و سایر مخاطرات تروریستی در دستور کار سران سه کشور در شرم‌الشیخ مطرح شد.

بر اساس این گزارش، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، «رویای خود برای تشکیل دفاع هوایی منطقه‌ای در تمامی ابعاد، شامل دفاع لیزری از نوعی که صنایع نظامی و امنیتی اسرائیل در حال تولید آن است» را برای رهبران مصر و امارات تشریح کرده است.

رسانه‌های اسرائیل همچنین نوشته‌اند که مخالفت با احتمال احیای برجام و حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی موضوع‌‌های مهم دیگری بود که نفتالی بنت در نشست شرم‌الشیخ مطرح کرد.

وزیر خارجه اسرائیل نیز قصد دارد این مسائل را در اجلاس پیش‌روی وزیران خارجه کشورهای عضو «پیمان‌های ابراهیم» در اورشلیم به بحث بگذارد.

به نوشته وای.نت، دولت اسرائیل که ترجیح می‌دهد توافق احیای برجام میان آمریکا و جمهوری اسلامی بدست نیاید، تلاش خود را بر تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای «مقابله چند بعدی» با رژیم تهران، متمرکز کرده است.

در این میان، در آستانه حضور وزیر خارجه مراکش در نشست دو روزه اورشلیم، سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کرد که یک هیئت ارشد نظامی اسرائیلی شامگاه چهارم فروردین از دیدار و گفت‌وگو با مقامات نظامی مراکش به اسرائیل بازگشته است.

مراکش نخستین کشور در میان شش دولت عربیِ برخوردار از روابط رسمی با اسرائیل است که تنها زمان کوتاهی پس از عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، با این کشور پیمان همکاری نظامی و امنیتی امضا کرد.

پس از آن، بحرین نیز چند هفته پیش پیمان مشابهی با اسرائیل منعقدکرد اما امارات تا کنون از این امر خودداری کرده است.

اردن و مصر نیز که از ده‌ها سال قبل با اسرائیل روابط کامل دارند، غیر از برخی هماهنگی‌های امنیتی در مبارزه با تروریسم، از امضای پیمان‌های امنیتی با اسرائیل خودداری کرده‌اند.

همچنین به نوشته «اسرائیل دیفنس»، دولت اسرائیل میانجی معامله‌ای شده است که بر اساس آن در صورت موافقت دولت واشینگتن، آمریکا جنگنده‌های اف ۱۵ به ارتش مصر بفروشد.

منبع: رسانه‌های اسرائيل، خبرگزاری رویترز/ف.ر/ر.ح
XS
SM
MD
LG