لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

اسرائیل با نرخ فعلی رشد جمعیت تا نیمه قرن «۱۰ درصد» از فضای باز خود را از دست می‌دهد


اسرائیل در حال حاضر حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
اسرائیل در حال حاضر حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نتایج یک پژوهش جامع دانشگاهی در اسرائیل نشان می‌دهد اگر روند افزایش جمعیت آن با نرخ کنونی ادامه یابد، این کشور تا نیمه قرن ۲۱ حدود ۱۰ درصد از فضای باز خود را از دست می‌دهد و از لحاظ جنبه‌های منفی با بمبئی، پرجمعیت‌ترین شهر هند، قابل قیاس خواهد بود.

بر اساس داده‌های این پژوهش، با دو برابر شدن شمار ساکنان در اسرائیل طی سه دهه آینده، این کشور از نظر تراکم جمعیت، آلودگی محیط زیست، کمبود فضای باز و کاهش چشمگیر سواحل با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

محققان همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که اسرائیل در سال ۲۰۵۰ میلادی علاوه‌ بر چالش کمبود نیرو در حوزه‌های پزشکی و آموزش، برای تهیه غذای ساکنان خود نیازمند واردات از کشورهای دیگر خواهد بود.

پروفسور آلون تال، محقق برجسته دانشگاهی اسرائیل، می‌گوید جمعیت کشور در شرایطی رو به افزایش است که معلوم نیست امکانات کافی برای زندگی در این سرزمین برای همه ساکنان آن فراهم باشد. او از سرپرستان این پژوهش جامع است و به‌تازگی به نمایندگی از حزب «آبی- سفید» وارد پارلمان اسرائیل شده است.

پروفسور تال تاکید کرد: «اسرائیل در حال مبدل شدن به بمبئی در هند است؛ نباید صبر کرد و باید با تفکر و تعقل، سیاست‌های متناسب با رشد جمعیت را در پیش گرفت یا دست‌کم برای کاهش زیان‌های آن از هم‌اکنون راه چاره یافت».

روزنامه اقتصادی «کالکالیست» روز یکشنبه ششم تیر نوشت اگر سیاستمداران از هم‌اکنون به فکر نباشند، تا سه دهه دیگر زندگی عملاً برای مردم و مسئولان ناممکن خواهد شد.

اسرائیل در حال حاضر حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. اما با تداوم نرخ فعلی رشد جمعیت، در سال ۲۰۵۰ شمار ساکنان آن به بیش از ۱۷ میلیون نفر خواهد رسید.

در صورتی‌که نرخ رشد جمعیت کنترل شود، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۳۳ کیلومتر از فضای باز کنونی از بین خواهد رفت؛ تا سال ۲۰۴۰ این میزانِ کاهش به ۲۲۹ کیلومتر مربع و تا سال ۲۰۵۰ به ۳۴۲ کیلومتر خواهد رسید که معادل ۲.۳ دهم درصد از کل فضای باز کنونی در اسرائیل است؛ به عبارت دیگر، هشت برابر وسعت کنونی تل‌آویو یا دو برابر وسعت دریاچه طبریه از بین خواهد رفت. به این ترتیب، هر فرد در اسرائیل در سال ۲۰۵۰ از نصف فضای باز کنونی برخوردار خواهد بود.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که کوهپایه‌ها، مراتع و جنگل‌های زیادی در این کشور بسیار کوچک به دلیل خانه‌سازی برای افزایش جمعیت، از بین می‌رود اما همچنان قیمت‌های نجومی و سرسام‌آور خانه و آپارتمان، سیر صعودی خواهد داشت. در چنین وضعیتی، وسعت و کیفیت آپارتمان‌ها نیز کاهش می‌یابد.

هم‌اکنون هشت درصد از کل خانواده‌های اسرائیلی اولترا ارتدوکس هستند اما در چند دهه آینده این میزان به ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت. اما با توجه به زاد و ولد زیاد در میان اعراب ساکن اسرائیل، درصد یهودیان در بازه زمانی مشابه از ۷۷ درصد کنونی به ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت؛ امری که وضعیت سیاسی کاملا جدیدی ایجاد خواهد کرد.

در بخش دیگری از این پژوهش پیش‌بینی شده است که شمار خودروها در این کشور کوچک حدود ۱۸۰ درصد افزایش یابد و به حدود ۱۰ میلیون خودرو برسد؛ امری که نتایجی فاجعه‌بار برای تردد و تراکم در جاده‌ها دارد.

اما بیشترین نگرانی محققان در مورد کمبود غذا برای ساکنان اسرائیل در سال‌های آینده است؛ اسرائیل همین حالا نیز از ده‌ها کشور دور و نزدیک واردات غذایی دارد، زیرا تولیدات داخلی آن کافی نیست.

اما دو برابر شدن جمعیت در کمتر از سه دهه نیاز به دو برابر شدن آب برای مصارف عمومی، کشاورزی و خصوصی دارد.

محققان می‌گویند حتی اگر امکانات فن‌آوری نیز برای رفع کمبودهای آینده فراهم باشد، تغییرات اقلیمی در این بخش از دنیا به گونه‌ای است که میزان آب مصرفی برای هر فرد طی سه دهه آینده به نصف کاهش خواهد یافت.

به‌رغم یافته‌های این پژوهش، تاکنون هیچ‌یک از مقامات اسرائیلی به لزوم کاهش نرخ رشد جمعیت و همچنین کاهش هزینه‌های امنیتی که در حال حاضر بخش عظیمی از بودجه کشور صرف آن می‌شود، اشاره‌ای نکرده‌اند.

دانشگاه‌های تل‌آویو، عبری اورشلیم و چند کالج، وزارت‌خانه‌های بهداشت و درمان، کشاورزی، بیمه ملی، سازمان محیط زیست و جنگل‌ها، و شمار زیادی از مراکز رسیدگی به جمعیت در این پژوهش جامع و کم‌سابقه مشارکت داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG