لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

طرح اسرائیل برای «سپردن امور غزه به فلسطینی‌های غیر مرتبط با حماس» پس از جنگ


وزیر خارجه ایرلند در دیدار ماه نوامبر خود با مقام‌های فلسطینی نقشه نوار غزه را بررسی می‌کند.
وزیر خارجه ایرلند در دیدار ماه نوامبر خود با مقام‌های فلسطینی نقشه نوار غزه را بررسی می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام اسرائیلی» که به نامش اشاره نکرد از طرح دولت اسرائیل برای سپردن امور غزه پس از جنگ به فلسطینی‌های غیر مرتبط با گروه افراطی حماس خبر داد.

اسرائیل در کنار ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروه حماس را تروریستی می‌داند و پس از حمله آن به خاک اسرائیل در روز هفتم اکتبر سال گذشته بارها رسماً هدف خود از ادامه جنگ در باریکه غزه را نابودی کامل این گروه اعلام کرده است.

در عین حال، همزمان با ادامه جنگ در منطقه بسیار متراکم غزه که تاکنون ده‌ها هزار کشته و صدها هزار آواره و بی‌خانمان بر جای گذاشته، دولت بنیامین نتانیاهو با این پرسش روبه‌رو بوده که برای آینده این منطقه پس از جنگ چه چاره‌ای اندیشیده است.

حال یک مقام ارشد اسرائیلی که نخواسته است نامش فاش شود روز پنج‌شنبه، سوم اسفندماه، به رویترز گفته است که اسرائیل از هم اکنون در پی فلسطینی‌هایی است که امور غیرنظامیان در محدوده‌هایی از نوار غزه را به آنها بسپارد.

به گفته این مقام، شرط همکاری این فلسطینی‌ها عدم وابستگی‌شان به گروه حماس است. این طرح حتی فلسطینی‌های مرتبط با تشکیلات خودگردانی را نیز شامل نخواهد شد.

طبق این طرح، این فلسطینی‌ها ابتدا به شکل آزمایشی در «محدوده‌هایی بشردوستانه» در مناطقی که حماس از آنها «اخراج شده» به مدیریت امور مشغول خواهند شد تا شرایط برای مدیریت پس از جنگ در نوار غزه فراهم شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی گروه حماس در واکنش به این طرح آن را «اشغال دوباره» غزه توسط اسرائیل و محکوم به شکست دانسته است.

سامی أبو زُهری، سخنگوی حماس، در ادامه این طرح اسرائیل را «بیهوده» و «نشانه آشفتگی» در دولت اسرائیل توصیف کرد.

اسرائيل در سال ۲۰۰۵ پس از ۳۸ سال به‌طور کامل نيروهای نظامی خود را از نوار غزه خارج کرد. سپس در ژانویه سال ۲۰۰۶، گروه حماس که به رقیبی سرسخت برای جنبش دیرپای فتح تبدیل شده بود، توانست برندهٔ انتخابات پارلمانی آن سال در غزه شود.

مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با رویترز اذعان کرده است که اجرای این طرح «آشکارا» زمان زیادی خواهد برد، «چرا که هیچ فلسطینی که می‌داند حماس گلوله‌ای در سرش خالی خواهد کرد برای این کار قدم پیش نخواهد گذاشت».

به‌رغم مشکلات موجود، به نظر می‌رسد که دولت اسرائیل درصدد اجرای این طرح است.

رویترز به نقل از شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نوشت که محله زیتون در شهر غزه از هم اکنون به عنوان اولین «محدوده» انتخاب شده و قرار است کسبه و ریش‌سفیدها در این محله کار توزیع کمک‌های بشردوستانه را بر عهده بگیرند.

هنوز هیچ مقام رسمی گزارش این شبکه تلویزیونی را تأیید نکرده است.

خبر طرح احتمالی دولت بنیامین نتانیاهو در حالی منتشر می‌شود که اسرائیل علی‌رغم مخالفت‌های جامعه جهانی، از جمله ایالات متحده که متحد اصلی‌اش محسوب می‌شود، اعلام کرده که خود را برای حمله زمینی به رفح آماده می‌کند.

این در حالی است که تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی در بیش از چهار ماه گذشته به رفح، جنوبی‌ترین منطقه در نوار غزه که در مجاورت مرز مصر قرار دارد، پناه آورده باشند.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا؛ ف. دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG