لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

توصیه‌های ایمنی شورای امنیت اسرائیل برای سفر به ترکیه


پلیس ترکیه در خارج از کنیسه استانبول
پلیس ترکیه در خارج از کنیسه استانبول

در حالی که گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی از خودداری هزاران گردشگر این کشور در ترکیه از اجابت درخواست مقامات برای ترک ترکیه به خاطر وجود «خطر تروریستی از سوی ایران» است و پروازهای هوایی به سوی ترکیه بدون تغییر در جریان است، نهادهای اسرائیل به گردشگران رشته اقدامات امنیتی شخصی را توصیه کرده‌اند.

یدیعوت آخرونوت روز جمعه، ۲۷ خرداد، نوشت، شورای امنیت ملی اسرائیل، از گردشگران این کشور در ترکیه، به‌ویژه استانبول، خواسته است در اتاق‌های هتل‌ را خوب ببندند؛ از باز کردن در اتاق به روی خدمه هتل خودداری کنند؛ از «روم‌سرویس» استفاده نکنند»، در لابی، رستوران‌ها و اماکن عمومی هتل و سایر نقاط مراقب «تحرکات مشکوک»‌ باشند؛ از سوار شدن به تاکسی رانندگانی که مبتکر بردن آن‌ها به نقاط مختلف می‌شوند خودداری کرده و هیچ نشانی از اسرائیل در وسایل خود همراه نداشته باشند.

شورای امنیت ملی اسرائیل همچنین به گردشگران توصیه کرده که به طور دائم با بستگان خود در اسرائیل در تماس باشند و جزئیات برنامه روزانه گردشگری خود، مشخصات هتل و هر امر مرتبط با سفر را با بستگان‌شان در میان بگذارند تا در صورت نیاز بتوان آن‌ها را سریعا پیدا کرد.

بسیاری از گردشگران اسرائیلی در ترکیه به رسانه‌های اسرائیلی گفتند که از جلب توجه یا صحبت کردن بلند در اماکن عمومی به زبان عبری خودداری می‌کنند، اما خطر ملموسی را احساس نکرده‌اند.

اسرائیل برای سفر به استانبول بالاترین سطح هشدار را که درجه چهار است، و برای سایر نقاط ترکیه، هشدار سطح سه را تعیین کرده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، تا زمانی که «تیم‌های ترور ایرانی» برای شکار اسرائیلی‌ها در ترکیه حضور دارند، هشدار رسمی اسرائیلی به شهروندانش اعتبار خواهد داشت.

اما رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که رزرو بلیت هوایی به ترکیه تنها پنج تا هفت درصد و در دو روز نخست این ماجرا کاهش داشت و بعد از آن رِزِرو تور و هتل‌ها برای ادامه تابستان از سرگرفته شده است.

به گفته شبکه کان، شرکت‌های گردشگری پول پرداخت شده مسافران را بازپس نمی‌دهند و یکی از عوامل عدم لغو سفر خانواده‌های اسرائیلی، هزاران دلاری است که برای تفریح خود هزینه کرده‌اند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، که هشدارهای او مورد توجه شهروندان کشورش قرار نگرفته، روز ۲۶ خرداد گفت اگر کسی از شما در سفر گردشگری آسیبی ببیند، اعضای خانواده‌تان شما را به خاطر نادیده گرفتن هشدارها ملامت خواهند کرد.

ترکیه دومین مقصد برخاست هواپیماها از فرودگاه بن‌گوریون در اسرائیل است.

به گفته شبکه کان، اسرائیل از بیانیه وزارت خارجه ترکیه نیز که این کشور را برای گردشگران اسرائیلی «امن» توصیف کرده، ناخشنود شده و آن را دست‌ کم گرفتن مخاطرات جانی برای مردم اسرائیل دانسته است.

از سوی دیگر، خاخام یهودیان استانبول تاکید کرد که ترکیه برای گردشگران اسرائیلی امن است. او از یهودیان خواست کماکان به ترکیه سفر کنند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دست‌کم یک شهروند اسرائیلی که هفته گذشته از سفر به ترکیه بازگشته، گفته است که «نزدیک بود» دزدیده شود اما «از دست آن‌ها فرار کرد». جزئیات بیشتری در این باره داده نشد.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، اسرائیل به سربازان و نظامیان اسرائیلی که در ترکیه هستند، دستور اکید داده که برگردند. در این راستا، هزار نظامی ملزم به بازگشت شدند.

همزمان رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که چند شهروند ترکیه و چند ایرانی به ظن عضویت در شبکه‌ای که ماموریت آن ضربه زدن به گردشگران اسرائیلی است، بازداشت شده‌اند. ترکیه این امر را تایید نکرده است.

اسرائیل موضوع تلاش سپاه پاسداران برای «دزدیدن» یا «کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه» را پس از کشته شدن حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه، عنوان کرد.

به نوشته نیویورک ‌تایمز، اسرائیل به آمریکا گفته بود که صیاد خدایی را کشته است.

سرهنگ دوم صیاد خدایی ظاهرا به دلیل دخالت در برنامه‎‌ریزی نیروی قدس برای «ضربه زدن به اسرائیلی‌ها و یهودیان در جهان»، ماه گذشته در تهران با شلیک گلوله کشته شد. ایران قول انتقام داده است.

در این میان، شبکه کان اسرائیل گزارش داده که ارتش، موساد و نهادهای سیاسی مانند وزارت خارجه اسرائیل، تیم‌هایی بزرگ برای شناسایی مخاطرات برای گردشگران اسرائیلی در ترکیه و اقدامات ضربتی احتمالی تشکیل داده‌اند.

معلوم نیست که تشکیل این تیم‌های ویژه اسرائیلی در قبال ترکیه، مخاطراتی را نیز متوجه گردشگران ایرانی در ترکیه خواهد کرد یا نه.

XS
SM
MD
LG