لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

ترامپ در نظر دارد بیت‌المقدس را «به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد»


اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بر شرق بیت‌المقدس مسلط شد
اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بر شرق بیت‌المقدس مسلط شد

دو خبرگزاری روز پنج‌شنبه با استناد به گفته چند مقام رسمی خبر دادند که «دولت دونالد ترامپ در نظر دارد که اورشلیم، بیت‌المقدس، را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد».

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس این خبر را روز پنج‌شنبه، ۹ آذرماه، با استناد به اظهار نظر چند «مقام رسمی دولت آمریکا» منتشر کردند.

همزمان رسانه‌های اسرائیلی احتمال دادند که دونالد ترامپ در روزهای آینده در یک سخنرانی یا بیانیه‌ای رسمی این سیاست جدید را اعلام کند.

آمریکا و هیچ کشور دیگری در جهان تا حال اورشلیم/بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل نپذیرفته‌است.

در همین زمینه روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه گزارش داد که دولت واشینگتن سایر سفارتخانه‌های خود را از این تصمیم آگاه کرده‌است تا خود را برای تظاهرات احتمالی فلسطینیان و هواداران آنها آماده کنند.

روزنامه جروزالم پست در اسرائیل ارزیابی کرده‌است که به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا با واکنش گسترده جامعه جهانی و خشم فلسطینیان روبه‌رو خواهد شد، زیرا سخن از یک تغییر مهم در سیاست چند دهه اخیر آمریکا محسوب شده و در سطح بین‌الملل نیز پرعقوبت خواهد بود.

فاکس نیوز، شبکه تلویزیونی حامی دونالد ترامپ جمعه ارزیابی کرد که اعلام این تصمیم، «آتش تنش در سراسر خاورمیانه را برافروزد».

نشریه نیوزویک نیز چنین تصمیمی را «جنجالی» و موجب بروز درگیری‌های شدید در منطقه دانسته‌است.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بر شرق بیت‌المقدس مسلط شد و از آن پس، هر دو بخش شهر را به عنوان «پایتخت جاودان و یکپارچه» خود اعلام کرد.

جامعه جهانی با حمایت از فلسطینی‌ها تأکید دارد که شرق بیت‌المقدس باید پایتخت کشور آتی فلسطین باشد.

اما اسرائیل همواره مشتاق بوده‌است که جامعه بین‌الملل، به‌ویژه آمریکا که آن را مهم‌ترین همپیمان خود می‌نامد، شرق و غرب اورشلیم را به عنوان پایتخت این کشور به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر، «مقامات رسمی آمریکا» به رویترز و آسوشیتدپرس گفته‌اند که دولت آقای ترامپ روز دوشنبه، چهاردهم آذر، اجرای مصوبه ۲۲ سال پیش کنگره را که خواهان انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم بود، برای شش ماه دیگر نیز به تأخیر می‌اندازد.

در روز دوشنبه، ۱۴ آذر، فرمان شش‌ماهه پیشین آقای ترامپ، مبنی بر تأخیر در اجرای مصوبه سال ۱۹۹۵ کنگره، پایان می‌یابد و دولت او باید اعلام کند که مصوبه اجرا می‌شود یا سفارت آمریکا همانند چند دهه گذشته در تل آویو به فعالیت ادامه می‌دهد.

مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا این هفته گفته بود که دولت ترامپ «زمان و چگونگی انتقال سفارت به اورشلیم را فعالانه بررسی می‌کند».

اما آسوشیتدپرس به نقل از «دو مقام رسمی» دولت آمریکا نوشت، در نشست روز دوشنبه گذشته در واشینگتن، از جمله با حضور رکس تیلرسون وزیر خارجه و ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع، گفته شد که انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم جان دیپلمات‌های آمریکایی در منطقه را با خطر روبه‌رو می‌کند.

در این میان، از روز پنج‌شنبه نهم آذر در پی کشته شدن یک اسرائیلی و یک فلسطینی همراه با حملات هوایی و زمینی اسرائیل به غزه بعد ار شلیک خمپاره از غزه به سوی نظامیان اسرائیلی در مرز با غزه، تنش‌ها در مناسبات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تشدید شده‌است.

در آخرین مورد از این تنش‌ها، پلیس اسرائیل مرگ یک نظامی اسرائیلی در یک حمله با چاقو در شهر جنوبی آراد را که شامگاه پنج‌شنبه رخ داد، به فلسطینیان نسبت داد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل جمعه دهم آذر در فیس‌بوک خود نوشت، «قاتلان زبون سرباز اسرائیلی دستگیر و محاکمه خواهند شد».

فلسطینیان و اسرائیل در مورد چگونگی حادثه تیراندازی نیز که پنجشنبه به کشته شدن یک کشاورز فلسطینی در دهکده «قصره» در کرانه باختری منجر شد، روایت‌های متفاوت ارائه کردند.

اسرائیل مدعی شد که فلسطینی‌ها در این روستا جان چند شهرک‌نشین را تهدید جدی کرده و محافظان مسلح اقدام به آتشباری کرده‌اند.

اما فلسطینی‌ها ادعا کردند که شهرک‌نشین‌ها به روستای «قصره» حمله کرده و می‌خواستند کشاورزان را از زمین‌هایشان برانند و طی درگیری، محافظان شهرک نشین‌ها، محمود عوده را کشتند.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه به هفت هدف وابسته به حماس و جهاد اسلامی فلسطین در نقاط مختلف باریکه غزه نیز حمله هوایی و زمینی کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، سه فلسطینی در حملات جنگنده‌ها و آتشباری توپخانه اسرائیلی زخمی شدند.

ارتش اسرائیل گفته بود حملاتش به غزه پاسخی به شلیک «بیش از ده خمپاره» در روز پنجشنبه به سوی نظامیان در گذرگاه زمینی «ارز» بود که آسیب جانی و مالی نداشت.

XS
SM
MD
LG