لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

دانون: شورای امنیت به تلاش‌های ایران برای حمله به اسرائیل واکنش نشان دهد


دنی دانون می‌گوید، جامعه بین‌المللی باید روشن سازد که رفتارهای مخرب ایران تحمل نخواهد شد.
دنی دانون می‌گوید، جامعه بین‌المللی باید روشن سازد که رفتارهای مخرب ایران تحمل نخواهد شد.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد چهارشنبه ششم شهریور در نامه‌ای رسمی خواستار واکنش شورای امنیت به اقدامات ایران در خاک سوریه برای حمله به اسرائیل شد.

پیشتر اعلام شد که ارتش اسرائیل در چارچوب تشدید مقابله با ایران در منطقه، بامداد سوم شهریور به ویلایی در «عقربا» در جنوب شرقی دمشق برای «خنثی کردن حملات پهپادی ایران» حمله کرد.

در این نامه سفیر اسرائیل به شورای امنیت تاکید شده است: این تلاش، اولین و یا دومین حمله عمده ایران به فرماندهی [قاسم] سلیمانی و سپاه قدس برای برهم زدن امنیت منطقه نیست.

این نامه اضافه کرده است: حکومت سوریه با آگاهی کامل، قلمرو خود را در اختیار ایران و نیروهای نیابتی آن قرار داده است تا دست به اقدامات تروریستی از جمله حملات مسلحانه بزنند.

دونون در نامه خود نوشته است: ضروری است كه شورای امنیت به مسئولیت سوریه در این زمینه اذعان كند و حکومت این کشور را وادار به پاسخگویی کند.

سفیر اسرائیل از جامعه بین الملل خواسته است به طور شفاف به ایران گوشزد کند که فعالیتهای مخرب این کشور به ویژه حمایت از تروریسم در منطقه تحمل نخواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چهارم شهریور ایران را «به اجرای حملات تروریستی مرگبار در جبهه‌هایی گسترده علیه اسرائیل» متهم کرد.

وی نیز جامعه بین‌المللی را «به اقدام فوری» برای متوقف کردن «حملات ایران» فراخواند.

آویو کوخاوی فرمانده ارتش اسرائیل در این باره گفت که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه طراح حملات ناکام پهپادی به اسرائیل بود.

یسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل نیز گفته است کشورش ایران را «سر افعی» و سلیمانی را «دندان‌های افعی» می‌داند و برای زدن سر افعی باید دندان‌هایش را کشید.

ژنرال رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، دوشنبه در خصوص حمله به نقاطی در سوریه گفته بود که نیروهای این کشور «برای جلوگیری از حمله برنامه‌ریزی شده نیروی قدس»، به مواضعی در روستای عقربا در جنوب دمشق حمله کرده‌اند.

به گفته ژنرال مانلیس، نیروی قدس سپاه پاسداران آماده می‌شد تا در روز پنج‌شنبه حملاتی را با هواپیماهای بدون سرنشین به شمال اسرائیل انجام دهد.

یک سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته نیروی قدس و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت آن آماده حمله با پهپادهای انفجاری به اسرائیل می‌شدند.

همچنین یک سلسله حمله به مواضع نیروهای شیعه حشدالشعبی (بسیج مردمی) مورد حمایت ایران در عراق انجام شده و نتانیاهو تلویحا اعلام کرده که علیه برنامه‌های ایران در هر کجا لازم باشد، «از جمله عراق اقدام می‌کنیم».

وی می‌گوید ایران پایگاه‌هایی را علیه اسرائیل در عراق، یمن، سوریه و لبنان ایجاد می‌کند.

با استفاده از جروزالم پست و رایو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG