لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

«عملیات پنهان» اسرائیل و «آماده‌باش» متحدین ایران در منطقه


رسانه‌های اسرائیل به جمع‌بندی از سفرهای جداگانه روزهای گذشته مایک پومپئو وزیر خارجه و الیوث ابرامز نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا به اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس پرداخته‌اند.

این رسانه‌ها در جمع‌بندی خود، از گسترش هماهنگی دولت بنیامین نتانیاهو با دولت دونالد ترامپ، ضمن حمایت سران امیرنشین‌ها، برای تشدید فشار و ایجاد «واقعیات میدانی تازه» علیه ایران در منطقه تا پیش از آغاز به کار دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در خصوص «سفر محرمانه» این روزهای فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به منطقه، از «آماده‌باش نیروهای هم‌پیمان با ایران» در عراق، لبنان و نقاط دیگر آسیای غربی ضمن درخواست اسماعیل قاآنی از این نیروها برای خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی در هفته‌های آینده خبر داده‌است- هر چند که ایران چنین سفری را «خبرسازی» نامید و «تکذیب» کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل و به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون این کشور، اسرائیل و آمریکا برای یک‌رشته «عملیات پنهانی» علیه ایران در هفته‌های باقی‌مانده از دولت دونالد ترامپ، «برنامه‌ریزی کرده‌اند».

بر اساس این گزارش‌ها، این عملیات با این پیش‌فرض طراحی شده که ایران در این چند هفته از نشان دادن هر گونه واکنش خودداری خواهد کرد.

این گزارش‌ها مدعی است که برنامه هسته‌ای ایران در سیبل این «عملیات پنهان» است ضمن آن‌که تشدید فشار اقتصادی نیز بخشی از اقدامات هماهنگ شده اسرائیل و آمریکا در ارتباط با ایران در هفته‌های آتی است.

این گزارش‌ها برخی از اقدامات یک دهه اخیر علیه جمهوری اسلامی را یادآوری کرده‌اند.

از جمله: رخنه دادن ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران، خرابکاری تیرماه امسال در سایت نطنز، سرقت اسناد اتمی ایران و انتقال آن به اسرائیل که با هدف «متقاعد کردن» دونالد ترامپ به خروج آمریکا از برجام انجام شد، کشتن دانشمندان اتمی ایران در طول چند سال و به تازگی، کشتن عبدالله احمد عبدالله، ملقب به ابو محمد المصری، فرد شماره دو شبکه القاعده در نیمه تابستان امسال در محله پاسداران در شمال تهران.

رسانه‌های اسرائیل و اروپا در تابستان با استناد به مقامات اطلاعاتی اسرائیلی گزارش داده بودند که اسرائیل می‌کوشید تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان امسال، اقداماتی انجام دهد که به تحریک عامدانه ایران منجر شده و کار را به یک «جنگ محدود» بکشاند.

اما ایران این دوره را پشت سر گذاشت و اقداماتی که در این ماه‌ها به اسرائیل نسبت داده شد، واکنش مورد نظر اسرائیل از سوی ایران را تأمین نکرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در تابستان چند بار گفته بود که نه با آمریکا مذاکره می‌کند و نه جنگ خواهد شد.

اما اکنون شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل می‌گوید که موساد، ارتش و دولت بنیامین نتانیاهو برای تشدید «عملیات پنهان» علیه ایران با این آگاهی برنامه‌ریزی کرده‌اند که اطمینان دارند دولت جو بایدن در جستجوی بازگشت به برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، است.

این گزارش در همین حال افزوده‌است که موساد برای کار با دولت آقای بایدن با هدف «اطمینان یافتن» از توافقی که مطلوب اسرائیل باشد، آماده شده‌است.

رسانه‌های اسرائیل همچنین از دستور ژنرال گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل برای تشکیل تیمی کوچک از مقامات جهت «طراحی راهبردی که اسرائیل را از برنامه‌های جو بایدن در مورد ایران آگاه نگاه دارد» خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، گابی اشکنازی در نشست کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس اسرائیل در پشت درهای بسته در هفته گذشته، گفته‌است که اسرائیل نمی‌خواهد اشتباهات گذشته در قبال دولت باراک اوباما را که منجر به دستیابی آمریکا و ایران به برجام شد، تکرار کند.

عاموس هوخشتاین، یک مشاور پیشین جو بایدن و مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در زمان دولت باراک اوباما، به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته‌است که بازگشت آمریکا به برجام در اولویت‌های آقای بایدن است و این امر «زمان کوتاهی» پس از استقرار تیم او در کاخ سفید رخ خواهد داد.

مایک پومپئو در روزهای گذشته در «سفر خداحافظی» چند روزه با اسرائیل و مقامات آن، بیشترین مذاکرات را با بنیامین نتانیاهو در خصوص ایران انجام داد و با اطمینان زیاد از «انزوای روزافزون» ایران سخن گفت و توافق‌های صلح امارات و بحرین با اسرائیل را که با کوشش آمریکا بدست آمد، گواه آن دانست.

اما هم‌زمان با آخرین روز اقامت آقای پومپئو در اسرائیل، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۳۰ آبان گزارش داد که نیروهای هم‌پیمان با ایران در منطقه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند زیرا ایران و آنها نسبت به بروز تحرکاتی در منطقه در دوره کوتاه باقی‌مانده تا ورود جو بایدن به کاخ سفید، نگران هستند.

به نوشته آسوشیتدپرس، در همین حال، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران» در سفر محرمانه روز چهارشنبه گذشته به عراق، از متحدین ایران خواست که از دست زدن به اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند تا بهانه‌ای برای حمله احتمالی به ایران و متحدینش نشود.

این خبرگزاری افزوده‌است که جانشین قاسم سلیمانی در دیدار با فرماندهان حشدالشعبی گفته‌است که آمریکا هنوز ممکن است حمله کند و از این‌ر. از سیاستمداران شیعی خواسته‌است تلاش کنند تا شبه‌نظامیان گروه‌های آنها از حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق خودداری کنند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش آسوشیتدپرس در خصوص حضور سرلشکر قاآنی در عراق و اظهارات او در دیدار با سیاستمداران و فرماندهان شیعی را «خبرسازی» و «گمانه‌زنی رسانه‌ای در ایام فقر خبر» نامیده و رد کرده‌است.

این سخنگوی ایران بارها نیز در روزهای گذشته تکذیب کرده که عضوی از القاعده در ایران بوده که ترور شده باشد.

شبکه کان اسرائیل روز ۱۴ نوامبر گفته بود که موساد ترور ابومحمد المصری را با هدف جلب توجه جو بایدن به روابط ایران و القاعده، اعلام کرد.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل و روزنامه جروزالم پست نیز همان روز گزارش دادند که هدف اسرائیل از اعلام کشتن عضو القاعده در ایران بدست افراد اجیرشده‌ای که برای اسرائیل کار می‌کردند، این بود که به آمریکا بگوید که «شما به ما نیاز دارید» و رسانه‌ای کردن این خبر سه ماه بعد از وقوع آن، با نیت وابسته کردن دولت بایدن به کار اطلاعاتی با اسرائیل بود.

با وجود این، ساعاتی پس از موعدی که خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی برگزاری نشست‌های فرمانده نیروی قدس در عراق شده، حمله‌ای راکتی به سفارت آمریکا در بغداد به نیروهای گروه عصائب اهل حق نسبت داده شد. یکی از راکت‌ها در نزدیکی محوطه سفارت به زمین نشست و یک کودک را کشت و پنج غیرنظامی دیگر عراقی را زخمی کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، هرچند این راکت‌پرانی ممکن است نشانی از اختلاف عصائب اهل حق با کتائب حزب‌الله عراق باشد اما بعید هم نیست که کاری عامدانه در ارسال پیام‌های مبهم برای آمریکایی‌ها بوده‌است.

قیس خزعلی رهبر عصائب اهل حق یک روز پس از حمله راکتی منتسب به نیروهایش، به شبکه العراقیه گفت که «آتش‌بس با آمریکایی‌ها به پایان رسید زیرا دو شرط اصلی آتش‌بس، که کنترل عراق بر حریم هوایی خود و تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی ازعراق بود، عملی نشد».

حسین دهقان، وزیر دفاع پیشین و مشاور نظامی فرمانده کل قوای ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، آخر هفته گذشته در مصاحبه مشروحی با آسوشیتدپرس هشدار داد که «یک منازعه تاکتیکی محدود می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود که «قطعاً آمریکا، منطقه و جهان قادر به تحمل یک چنین بحران جهانی نیستند».

این مقام ارشد نظامی ایران در ضمن تأیید کرد که انفجار روز ۱۲ تیر امسال در سایت نطنز «خرابکاری صنعتی» بود اما از اشاره به نام عوامل احتمالی آن خودداری کرد. نیویورک تایمز نوشته بود موساد آن انفجار را طراحی و اجرا کرد. آویگدور لیبرمن وزیر دفاع پیشین اسرائیل مدعی است رئیس موساد شخصاً منبع خبر نیویورک تایمز بود.

سخنان حسین دهقان در واکنش به ادعای گزارش دیگر نیویورک تایمز در هفته گذشته بود که بر اساس آن، دونالد ترامپ به تازگی و پس از دریافت گزارش ۱۲ برابر شدن اورانیوم غنی شده ایران در دوره اخیر، احتمال حمله به تأسیسات اتمی ایران را مطرح کرد اما مایک پمپئو و سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا در میان مقاماتی بودند که در آن جلسه به آقای ترامپ گفتند که این امر می‌تواند به یک جنگ گسترده منجر شود.

در این زمینه، یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل یک روز پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز به رادیوی ارتش اسرائیل گفت «اگر من جای ایرانی‌ها بودم هنوز خیالم آسوده نمی‌بود که چنین خطری برطرف شده باشد» چون «ایرانی‌ها نباید فکر کنند که می‌توانند هر میزان اورانیوم غنی‌شده داشته باشند».

این وزیر اسرائیلی ضمن گفتن این‌که از آن نشست کاخ سفید «خبر نداشته» افزود اگر قرار بر چنین حمله‌ای باشد، «کشورهای دیگر نیز در آن شراکت خواهند کرد».

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، که اظهارات سران اسرائیل و تحولات دشمن اصلی خود را بو می‌کشد، هفته گذشته از نیروهای خود و حامیان منطقه‌ای حزب‌الله خواست که در هفته‌های آینده بشدت هوشیار و مراقب باشند تا این دوره با آرامش سپری شود اما افزود برای «یک بلاهت» احتمالی نیز باید آماده باشیم.

الیوث ابرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، که در روزهای اخیر در توری به اسرائیل، امارات و عربستان بود و ظاهراً سفرهای او نیز مانند مایک پومپئو برای تودیع با سران این کشورهای متحد آمریکا بود، در زمان اقامت در ریاض، در گفت‌وگویی با شبکه سعودی العربیه گفت «اگر شهروندان آمریکایی در حملاتی در منطقه آسیب ببینند، آمریکا دست روی دست نخواهد گذاشت».

آقای ابرامز افزود «اگر ایران و نیروهای نیابتی‌اش به آمریکایی‌ها لطمه بزنند، پشیمان خواهند شد».

XS
SM
MD
LG