لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

مرگ «پنج عضو سپاه قدس» در حمله هوایی ارتش اسرائیل به خاک سوریه


ساعتی پس از انتشار خبر حمله ارتش اسرائیل به مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران در خاک سوریه، یک سازمان حقوق بشری از مرگ «پنج عضو» این سپاه در کنار دو شبه‌نظامی تحت حمایت ایران خبر داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد بامداد چهارشنبه، ۲۸ آبان، به مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای مسلح سوریه در داخل خاک سوریه حمله کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال کشف مواد منفجره در منطقه حائل مرزی با سوریه برای هدف قرار دادن نیروهای اسرائیلی، دست به این حملات هوایی زده است.

در این بیانیه تصریح شده بود که هواپیماهای ارتش اسرائیل در این حملات به انبارها، ایستگاه‌های فرماندهی و مجتمع‌های نظامی و سامانه‌های موشک‌های زمین به هوا صدمه وارد کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، هم روز چهارشنبه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل سه نیروی نظامی این کشور کشته شدند. این مقام نظامی همچنین گفته بود که یک نیروی نظامی در این حملات زخمی شده است.

حال سازمان ناظر حقوق بشر سوریه،‌ مستقر در لندن، اعلام کرده است که حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه ده کشته بر جای گذاشته است.

بر اساس این گزارش، در میان ده کشته، سه سرباز نیروی هوایی سوریه هستند و همین طور پنج جنگجوی «احتمالا ایرانی و عضو سپاه قدس و دو شبه‌نظامی تحت حمایت ایران».

ساعاتی پیشتر خبرگزاری سانا همچنین از مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله هوایی اسرائیل به دمشق خبر داده بود.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که صدها کیلوگرم مواد منفجره در مناطق تحت کنترل این کشور در بلندی‌های جولان کشف و خنثی کرده است.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، و دیگر مقام‌های نظامی این کشور نیروهای مورد حمایت ایران را عامل این اقدامات معرفی کردند.

در پی پذیرش مسئولیت حمله هوایی به سوریه از سوی ارتش اسرائیل، یووال اشتاینیتز، وزیر ارشد اسرائیلی، روز چهارشنبه، ۲۸ آبان، گفت که کشورش «مانع خواهد شد که سپاه پاسداران به سوریه منتقل شود».

زئو الکین، وزیر دیگر اسرائیلی، نیز در این روز به رسانه‌های کشورش گفت، عواملی که با انتقال مواد انفجاری در مرز جولان اسرائیل و سوریه این منطقه را ناامن کنند، «بهای سنگینی خواهند پرداخت».

زوی هاوزر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسرائیل، نیز روز چهارشنبه پیشنهاد کرد تا توافق سال ۱۹۷۴ میان اسرائیل و سوریه در اعلام جولان به عنوان «منطقه عاری از سلاح» مورد تجدید نظر قرار گیرد.

حمله هوایی اسرائیل در سوریه و پذیرش رسمی مسئولیت آن از سوی ارتش اسرائیل، نخستین بمباران از این نوع در پی اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا است.

ارتش اسرائیل از آغاز جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها حمله هوایی به خاک سوریه انجام داده است، ولی به ندرت مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

تایمز اسرائیل این امر را که ارتش اسرائیل بلافاصله بعد از حمله بامداد چهارشنبه، مسئولیت آن را به عهده گرفته، غیرمعمول خوانده است.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه روز اول آبان نیز خبر داد که در حمله اسرائیل به استان جنوبی قنیطره «سه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» کشته شده‌اند.

همچنین منابع ناظر بر جنگ داخلی سوریه می‌گویند در حملات هوایی اسرائیل به شرق سوریه ۱۳ شهریور، دست‌کم ۱۶ جنگجوی مورد حمایت ایران کشته شدند.

دولت اسرائیل بارها تاکید کرده نفوذ و حضور حضور جمهوری اسلامی در جوار خود را یک تهدید کلیدی و راهبردی می‌داند و قصد ندارد تحت هیچ شرایطی از آن چشم‌پوشی کند.

جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه از مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد بود و شبه‌نظامیان مورد حمایتش، از جمله حزب‌الله لبنان، نیز وارد میدان نبردها در سوریه شدند.

XS
SM
MD
LG