لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: دستور آماده‌سازی طرح حمله احتمالی به ایران را در سال جاری داده‌ام


آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل
آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل

رییس ستاد ارتش اسرائیل در هشداری صریح به دولت جو بایدن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم برجام گفت که اسرائیل برنامه‌های تازه دیگری را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است.

آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه هفتم بهمن با لحنی تند، گفت که او فرمان لازم را در این زمینه به ارتش داده است.

هشدار بی‌پرده ژنرال کوخاوی به دولت جدید واشینگتن در حالی است که جو بایدن تنها شش روز است در کاخ سفید مستقر شده و هنوز نشانه‌ای از آغاز مذاکرات دولت او با ایران بر سر بازگشت آمریکا به برجام در دست نیست.

همچنین اظهارات رییس ستاد ارتش اسرائیل در آستانه ورود ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد مرکزی ارتش آمریکا، به اسرائیل بیان شده است.

از زمانی که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چند بار برای دولت آمریکا خط و نشان کشید و حتی گفت «بازگشت به برجام، یک حماقت است که نباید اتفاق بیفتد».

اما به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، هشدار شدید و صریح رییس ستاد ارتش آمریکا، با هدف تشدید فشار اسرائیل بر دولت جدید واشینگتن، برای دوری کردن از احتمال بازگشت به برجام، بیان شده است.

ژنرال کوخاوی در سخنرانی در مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل گفت که بازگشت به برجام، «هم از نظر عملیاتی و هم از نظر راهبردی، بد خواهد بود»، «یک تهدید غیر قابل قبول است» و به تشدید رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه منجر خواهد شد».

به گفته وی، «اگر برجام هنوز زنده بود، ایران تا حال می‌توانست به سمت تولید بمب اتمی پیش برود زیرا برجام فاقد محدودیت‌ها و نظارت کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی بود».

ژنرال کوخاوی افزود که از فرماندهان ارتش خواسته در فکر یک سری برنامه‌های عملیاتی جدید و توسعه آن در یک سال آتی باشند. او افزود، کادر سیاسی (دولت) تصمیم‌گیرنده نهایی است اما «طرح‌های عملیاتی باید به روی میز و آماده اجرا باشد».

رییس ستاد ارتش اسرائیل همچنین از وجود «یک ائتلاف منطقه‌ای قوی» از یونان، قبرس، مصر، اردن و امیرنشین‌های خلیج فارس در کنار اسرائیل برای «مقابله با محور شیعی ایرانی که از ایران تا عراق و سوریه و لبنان کشیده شده» سخن گفت و افزود که اسرائیل اکنون از «آزادی عمل گسترده در سراسر خاورمیانه» برخوردار است.

با وجودی که سخنان رییس ستاد ارتش و نخست وزیر اسرائیل با لحن محکم و با قاطعیت بسیار بیان شده‌اند اما اظهار آن از زبان این‌دو فرمانده ارشد نظامی و سیاسی اسرائیل، نشانه‌های جدی از یک تقابل زودهنگام میان این کشور با دستگاه دیپلماسی جو بایدن در آمریکا نیز به حساب می‌آید.

در زمان دو دولت باراک اوباما نیز اسرائیل پیوسته از گزینه نظامی علیه ایران سخن می‌گفت که ظاهرا هدف از آن، وادار کردن دولت واشینگتن به تشدید سخت‌گیری در توافق با ایران بود. این رویه آن زمان کارساز نبود و به چالش جدی میان اسرائیل و دولت وقت آمریکا که جو بایدن معاون آن بود، منجر شد.

اسرائیل در روزهای گذشته روند انتصاب شمار زیادی از مقامات ارشد آمریکا در زمان دولت باراک اوباما را که در تنظیم برجام سهیم بودند، به پست‌های کلیدی، به ویژه در دستگاه وزارت خارجه آمریکا، با نگرانی عمیقی دنبال کرده است.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند در حالی که جو بایدن در روزهای گذشته با سران فرانسه، آلمان، روسیه، مکزیک و شمار دیگری از کشورها گفت‌وگوی تلفنی داشته، هنوز معلوم نیست که چه زمان نخستین تماس تلفنی را با بنیامین نتانیاهو انجام خواهد داد.

آقای نتانیاهو چند بار در روزهای گذشته تاکید کرده که «مشتاق کار» با جو بایدن «به‌ویژه در مورد ایران است».

اسرائیل مشوق عمده خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و سیاست «فشار حداکثری» به ایران بود.

جو بایدن گفته که در صورت اجرای تعهدات کامل ایران بر اساس برجام، آمریکا به این توافق بازخواهد گشت «هرچند که مسیر آن آسان نخواهد بود».

در همین حال، آنتونی بلینکن، که روز سه‌شنبه تایید سنای آمریکا را برای آغاز پست وزارت خارجه دریافت کرد، گفته است که واشینگتن پیش از هر تصمیمی در خصوص برجام، با متحدین خود، از جمله اسرائیل، رایزنی می‌کند.

در حالی که کوشش اسرائیل در وهله نخست، جلوگیری از هر اقدام احتمالی دولت جو بایدن در مسیر کاهش فشارهای اقتصادی بر ایران و سپس تنظیم توافق‌های سخت‌گیرانه‌تری با هدف برچیدن برنامه موشک‌های برد بلند و نفوذ منطقه‌ای ایران است، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز هفتم بهمن تاکید کرد که ایران «در هیچ موضوع دیگری غیر از نحوه اجرای برجام با کشورهای ۱+۵ صحبت نخواهد کرد».

دولت ایران در همین حال از دولت جدید آمریکا خواسته است فرصت ایجاد شده را از دست ندهد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه در تهران گفت «دریچه گشوده شده، مدت زیادی باز نمی‌ماند».

مجید تخت روانچی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد نیز روز ششم بهمن در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت که هر چند ایران برنامه‌ای برای مذاکره با دولت جو بایدن ندارد اما منتظر است که آمریکا اولین گام سیاسی را برای لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام بردارد.

XS
SM
MD
LG