لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

نتانیاهو: اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ایران هر کاری انجام خواهد داد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به شبکه خبری اسکای گفت، او در برابر ایران «هر کاری که لازم باشد» برای دفاع از کشورش انجام خواهد داد و دیپلماسی نتوانسته است تا مانع تهران برای توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای خود بشود.

آقای نتانیاهو در این مصاحبه اختصاصی، تلاش‌های ایالات متحده برای حل این بحران از طریق گفت‌وگو را رد کرد.

وی اظهار داشت: «فکر نمی‌کنم که دیپلماسی به تنهایی جواب دهد. به نظرم دیپلماسی تنها زمانی جواب خواهد داد که با یک تهدید نظامی باورکردنی همراه باشد یا این که این تمایل وجود داشته باشد تا در صورت شکست عوامل بازدارنده، از گزینه نظامی استفاده شود.»

نخست وزیر اسرائیل افزود: «ایران عملا خود را متعهد به نابودی اسرائیل و تکرار هولوکاست و نابودی شش هفت میلیون یهودی اسرائیل کرده و ما هم قرار نیست که دست روی دست بگذاریم و اجازه بدهیم چنین کاری بکنند.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر آیت‌الله‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند ما را با یک هولوکاست هسته‌ای تهدید بکنند، اشتباه کرده‌اند. ما هر کاری لازم باشد برای دفاع از خود خواهیم کرد.»

آقای نتانیاهو در جریان این گفت‌وگو همچنین پیامی نیز به عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی داد در حالی که شایعات درباره شکل‌گیری توافق صلح بین دو کشور اوج گرفته است.

وی اظهار داشت: «آغوش ما به روی تمام دولت‌های عربی گشوده است، به ویژه به روی عربستان سعودی، کشوری که اهمیتی کلیدی دارد. ما فرصت درخشانی برای پیش‌برد صلح در منطقه داریم، صلح بین دو کشور و بهروزی مردمانمان. به نظرم چنین اتفاقی مسیر تاریخ را تغییر خواهد داد.»

این اظهارات در حالی است که بنیامین نتانیاهو در همین روز تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، داشت که محور اصلی آن مسئله ادغام عمیق‌تر و گسترده‌تر اسرائیل در خاورمیانه به‌واسطه عادی‌سازی روابط این کشور با دیگر کشورهای منطقه بود.

اقای بلینکن به تازگی در سفری به ریاض با محمد بن سلمان دیدار کرد و به گفته مقامات آمریکایی، یکی از موضوعات گفت‌وگوی این دو امکان عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان بوده است.

با استفاده از گزارش‌های اسکای‌نیوز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG