لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

مذاکرات احیای برجام؛ آمریکا به اسرائیل درباره «امتیاز ندادن به ایران اطمینان داد»


یائیر لاپید و جو بایدن
یائیر لاپید و جو بایدن

مقامات آمریکایی و اسرائیلی روز شنبه گفته‌اند که دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده که به اسرائیل اطمینان دهد که احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام قریب الوقوع نیست و با اعطای امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده است.

وب سایت آمریکایی اکسیوس و وب سایت اسرائیلی «والا نت» می‌گویند چنین پیام‌هایی باعث آرامش اسرائیل نشده است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به «والا نت» گفته است،«ممکن است نسبت به دو هفته پیش به توافق نزدیک‌تر شده باشیم، اما هنوز ابهاماتی در مورد راه‌حل وجود دارد و اختلافات با ایرانی‌ها باقی است».

این مقام اضافه کرده است، به هر حال، انتظار نمی‌رود توافق هسته‌ای در چارچوب زمانی کنونی قریب الوقوع باشد.

در همین زمینه، مقامات ارشد اسرائیلی به «والا نت» گفته‌اند، همزمان با افزایش احتمال توافق بر سر احیای برجام، گفت‌وگو بین اسرائیل و آمریکا دشوار شده است.

یک مقام اسرائیلی گفته است: « ما آرام نیستیم، بلکه برعکس بسیار نگرانیم.»

مقامات آمریکایی به وب سایت اکسیوس گفتند که مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که علیرغم ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها، هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است.

اکسیوس می‌گوید یکی از دلایل افزایش حساسیت در اسرائیل نسبت به احیای برجام نزدیک بودن انتخابات پارلمانی در این کشور است.

اکسیوس اضافه کرده است، در صورتی که برجام تا پیش از انتخابات پارلمانی در اسرائیل در ماه نوامبر احیا شود این موضوع می‌تواند موقعیت بنیامین نتانیاهو را در برابر یائیر لاپید تقویت کند.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه گفته بود، متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام از برخی از خط قرمزهای آمریکا عبور کرده است.

او تاکید کرده بود، چنانچه آمریکا و اروپا از مذاکرات با ایران برای احیای برجام خارج نشوند، نشان دهنده «ضعف» آنها است.

در همین زمینه، سخنگوی شورای امنیت آمریکا گزارش ها در خصوص اعطای امتیازات جدید به ایران را رد کرد.

اکسیوس می‌گوید، مقام‌های آمریکایی کوشیده‌اند که نشان دهند این ایران است که از خواسته خود برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی عقب نشینی کرده است.

در همین زمینه، یک مقام ارشد دولت آمریکا هم روز گذشته به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته بود، ایران رسماً از یک خواست و شرط کلیدی «خط قرمز» خود که یک مانع بزرگ در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بود، صرف‌نظر کرده است.

در آخرین دور از مذاکرات احیای برجام در وین بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای این توافق گفت‌وگوهایی بین کشورهای حاضر در این توافق انجام شد و هیئت‌های مذاکرات کننده ۱۷ مرداد برای مشاوره به کشور خود بازگشتند. ایران دوشنبه پاسخ خود را به «متن نهایی» پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

آمریکا هنوز پاسخ خود را درباره «متن نهایی» و پاسخ ایران به اتحادیه اروپا ارائه نکرده است.

در همین زمینه، شبکه الجزیره روز گذشته از قول منابع آگاه گزارش داد که لغو تحریم‌های ایران در چهارچوب احیای برجام، دو مرحله‌ای و در چهار فاز خواهد بود. در مجموع روند لغو تحریم‌های در دو مرحله ۶۰ روزه و چهار فاز انجام خواهد شد.

منابع آگاه که نامی از آنها برده نشده است، جمعه به الجزیره گفته‌اند که آمریکا به ایران تضمین خواهد داد که طی ۱۲۰ روز، ۵۰ میلیون بشکه نفت خود را بتواند بفروشد. همچنین ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد و تحریم‌ها علیه ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی ایران برچیده می‌شود.

با استفاده از تایمز اسرائيل، وب سایت اکسیوس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG