لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

«امیدواری اسرائیل» به محکومیت ایران در شورای حکام؛ هشدار به اسرائیل در تهران تایمز


بخشی از نقشه اسرائیل که روزنامه تهران تایمز منتشر کرده است
بخشی از نقشه اسرائیل که روزنامه تهران تایمز منتشر کرده است

یک مقام ارشد وزارت خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه، ابراز امیدواری کرد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌زودی با صدور یک قطعنامه علیه ایران، باعث کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت شود.

همزمان یک روزنامه در تهران در پاسخ به تهدیدهای فزاینده جنگی اسرائیل علیه ایران در روزهای اخیر، به اسرائیل نسبت به ارتکاب «یک خطای دیگر» اخطار داده و نقشه‌ای را منتشر کرده که ظاهرا نشان از اهداف احتمالی در صورت بروز جنگ مستقیم بین دو کشور دارد.

یهوشواع زارکا، معاون مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل و دیپلمات ارشد این وزارتخانه در امور ایران، روز سه‌شنبه به روزنامه گاردین گفت که رویکرد تهران در مذاکرات وین چنان غیرقابل سازش شده که دیگر به «آخرین مرحله دیپلماسی» رسیده‌اند.

به نوشته گاردین، مقامات اسرائیلی ابراز امیدواری کرده‌اند که آمریکا و کشورهای اروپایی موافقت کنند تا یک پیشنهاد اضطراری به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شود و در آن ایران به خاطر «نقض تعهدات خود بر اساس برجام» تقبیح شود.

اسرائیل تلاش می‌کند که قطعنامه شورای حکام علیه ایران تا دو هفته دیگر و پیش از پایان سال جاری میلادی صادر شود تا روند کشاندن پرونده ایران در شورای امنیت آغاز شود.

یهوشواع زارکا همچنین در گفت‌وگو با گاردین به طور تلویحی هشدارهای پیاپی اسرائیل در مورد حمله نظامی به ایران را تکرار کرده، ولی گفته است که تصمیم در این زمینه در حیطه اختیارات سایر مقامات کشورش است.

اظهارات این دیپلمات اسرائیلی پس از آن بیان شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، گفت پیشرفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای، به این معناست که باید تغییراتی در برجام داده شود.

به گفته آقای گروسی، توافق تازه باید «واقعیات جدید» را در نظر بگیرد و بازرسان آژانس باید بتوانند نظارتی کامل داشته باشند. اما وی ابراز ناخشنودی کرد که محدودیت‌هایی که بازرسان آژانس با آن در ایران روبه‌رو هستند، «تصویری بسیار مبهم» از برنامه اتمی ایران به دست می‌دهد.

خرابکاری‌های منتسب به اسرائیل علیه سایت‌های اتمی ایران از جمله یکی از عوامل سخت‌تر شدن کار ناظران آژانس در دریافت تصاویر دوربین‌ها بوده است.

از زمانی که زمزمه ازسرگیری مذاکرات میان طرف‌های باقی‌مانده در برجام با ایران در وین به گوش رسید، اسرائیل آشکارا تلاش می‌کند تا آمریکا و کشورهای غربی و حتی روسیه را از میز مذاکرات با ایران در وین دور کند.

در این راستا، نه تنها ارشدترین مقامات سیاسی و اطلاعاتی اسرائیلی بارها در دوره اخیر به اروپا و آمریکا سفر کرده‌اند، بلکه نخست‌وزیر اسرائیل برای تقویت یارگیری در منطقه، این هفته برای اولین بار از امارات متحده عربی دیدار کرد.

از سوی دیگر، روزنامه تهران تایمز، که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود، در شماره روز ۲۳ آذر، در کنار انتشار نقشه‌ای از اسرائیل با نقاط متعدد علامت‌زده شده، به اسرائیل نسبت به ارتکاب «یک خطای دیگر» هشدار داده است.

تهران تایمز به اظهارات بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، سفرهای او و داوید بارنئا، رئیس موساد، به واشینگتن، تماس اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل با اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان، و مطالب متعدد رسانه‌های اسرائیل در مورد جدی بودن آمادگی نظامی کشورشان برای حمله به ایران اشاره کرده است.

تهران تایمز همچنین اشاره کرده که رسانه‌های اسرائیلی تاکید دارند که حملات اسرائیلی به سوریه «پیام به ایران» است و همزمان از «افزایش پرسنل نیروی هوایی و شاخه اطلاعاتی» ارتش اسرائیل در «راستای آمادگی برای حمله به ایران» مطلب منتشر می‌کنند.

تهران تایمز یادآور شده که محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، این هفته تاکید کرد که «نیروهای ایران به‌رغم اعتماد از وضعیت بازدارندگی کشور، هیچ‌گاه در رویارویی با دشمن، تهدید را کوچک نشمرده و برای تهدید حداقلی در حوزه راهبردی، آمادگی و هوشیاری حداکثری متناسب با وضعیت دشمن را دارند».

از سوی دیگر، روزنامه جروزالم پست نوشته است که انتشار نقشه‌ای از «بانک اهداف» ایرانی علیه اسرائیل نشان می‌دهد که ایران حتی ممکن است نقاطی در کرانه باختری را نیز هدف قرار دهد.

سایت اسرائیلی وای‌نت نیز نوشته است که انتشار «بانک اهداف» ایرانی بخشی از جنگ روانی جاری میان اسرائیل و ایران است که در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

وای‌نت در همین حال افزوده که به گفته «منابع اسرائیلی» نقشه منتشره در تهران تایمز «غیرحرفه‌ای» است زیرا از جمله شامل نقاطی است که اصولا وجود ندارد و یا اهدافی مانند شهرهای فلسطینی‌نشین جنین، نابلس و رام‌الله را هم شامل شده است. به نوشته وای‌نت، توان ایران (در حمله راکتی به اسرائیل) بدون حزب‌الله، «بسیار محدود» است.

اسرائیل مدعی است که بدون یاری آمریکا یا قدرت‌های دیگر نیز توان حمله به ایران را دارد، اما دولت جو بایدن هنوز از «گزینه نظامی» روی میز سخنی نگفته است.

نظر به این‌که اسرائیل پیاپی تکرار می‌کند که در حال تقویت آمادگی نظامی خود برای حمله به ایران است و به‌زودی نیز رزمایش بزرگی را برای «شبیه‌سازی حمله به ایران» برگزار خواهد کرد، این احتمال می‌تواند مطرح باشد که نقاطی در ایران که وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته در جریان سفر خود به آمریکا به طور مشروح و موکد بر آن‌ها انگشت گذاشت، بخشی از «بانک اهداف» اسرائیل در حملات احتمالی آتی اسرائیل به ایران باشد.

بنی گانتز روز ۱۷ آذر در دیدار با مدیران رسانه‌ها و پژوهشگران ارشد در شماری از اندیشکده‌های آمریکایی در واشینگتن گفت: «ایران در کاشان نیروهای تروریستی را برای کار با پهپادهای تهاجمی آموزش می‌دهد، پهپادهای تهاجمی علیه خلیج فارس را در قشم در جنوب ایران مستقر کرده، نیروها و تجهیزات خود را در غرب ایران تقویت می‌کند که به قوای تهاجمی به سراسر خاورمیانه، و در صدر آنها به اسرائیل، مبدل شوند».

این ارزیابی می‌تواند مطرح باشد که بنی گانتز از جمله با هدف توجیه «بانک اهداف» اسرائیل علیه ایران این مطالب را بیان کرده است.

وی سخنان خود را با نشان دادن نقشه‌ و نمودار و عکس همراه کرده بود، امری که معمولا در توجیه عملیات نظامی کاربرد دارد.

XS
SM
MD
LG