لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

فعالیت سفارت اسرائیل در اردن از سر گرفته می‌شود


سفارت اسرائیل در امان
سفارت اسرائیل در امان

اسرائیل و اردن در بیانیه‌های جداگانه‌ای از دستیابی به توافقی خبر دادند که بر اساس آن، سفارت اسرائیل در امان، پایتخت اردن، می‌تواند فعالیت‌های خود را به‌طور کامل از سر بگیرد.

سفات اسرائیل در امان، در تابستان گذشته شاهد تیراندازی بود که در پی آن دو اردنی کشته شدند. به گفته اسرائیل، یکی از کشته شدگان، جوانی اسرائیلی بود که با یک آلت برنده به یک مامور امنیتی آن کشور حمله کرد.

این حادثه باعث شد که تظاهراتی چند روزه علیه اسرائیل در نزدیکی سفارت این کشور در امان برگزار شود.

اردن بعد از چند روز از درخواست برای تحویل گرفتن این مامور امنیتی و محاکمه او در اردن صرف‌نظر کرد اما خواهان محاکمه اش در اسرائیل شد.

سفیر وقت اسرائیل در اردن در زمان وقوع حادثه، همراه با محافظ امنیتی کشورش که متهم به تیراندازی بود، به اورشلیم (بیت المقدس) بازگشت. با وجود این، مناسبات دو کشور رسما قطع نشده بود.

سه سال پیش از آن نیز رائد الزعیتر، یک قاضی اردنی فلسطینی تبار، در پل آلنبی و هنگام عبور از مرز زمینی دو کشور به منظور دیدار بستگانش در کرانه باختری رود اردن کشته شد.

اسرائیل در آن زمان اعلام کرد که این قاضی با حمله به یک مامور مرزبانی اسرائیل حمله، «تلاش کرده بود که سلاح مامور را از او بگیرد». اما اردن این موضوع را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری اردنی «پترا»، دولت این کشور روز پنجشنبه ۲۸ دی، اعلام کرد که نامه رسمی اسرائیل مبنی بر عذرخواهی رسمی به‌خاطر کشته شدن دو تبعه اردنی در سفارت اسرائیل را دریافت کرده است.

به گفته محمد مومنی، سخنگوی دولت اردن، اسرائیل متعهد شده است که به خانواده‌های کشته‌شدگان غرامت مالی بپردازد و بررسی‌های قضایی لازم را در مورد هر دو قتل انجام دهد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل که شامگاه پنجشنبه منتشر شد، توافق دو کشور برای بررسی قضایی دو رخداد منجر به کشته شدن شهروندان اردنی تایید شده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو افزود که سفارت اسرائیل در اردن فورا فعالیت کامل خود را از سر می‌گیرد.

این دفتر، مناسبات با اردن را «استراتژیک» توصیف کرد و نوشت که دو کشور برای تقویت پیمان صلح اقدام خواهند کرد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که این کشور به‌زودی، سفیر جدیدی را تعیین می کند، اما دولت اسرائیل هنوز تغییر سفیر را تایید نکرده است.

اردن دومین کشور عربی بعد از مصر بود که در سال ۱۹۹۴ میلادی با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد و این پیمان در این مدت،‌ با وجود برخی تنش‌ها میان اسرائیل و دنیای عرب، پا برجا مانده است.

خبرگزاری های رویترز و پترا و سایر منابع خبری/ب.ک.
XS
SM
MD
LG