لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

دولت ائتلافی نتانیاهو با اعلام کناره‌گیری یک حزب مذهبی با بحران مواجه شد


در پی سخنان یعکوو لیتزمن، وزیر بهداشت و درمان اسرائیل، درباره کناره‌گیری حزب مذهبی او از دولت ائتلافی این کشور، بنیامین نتانیاهو با بحران در دولتش روبرو شده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، آقای لیتزمن، رهبر حزب مذهبی «یهودیت توراتی»، روز جمعه سوم آذر، با درخواست از دولت برای توقف کارهای احداث مترو در تل آویو در طول «شبات» (که برای یهودیان مذهبی جنبه مقدس دارد)، به آقای نتانیاهو خبر داد که او و حزبش روز یکشنبه پنجم آذر، از دولت خارج خواهند شد.

وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری شهرداری تل آویو در ماه‌های گذشته طرح مترو را در «شبات» ادامه داد تا با سرعت در اجرای این پروژه بتوان ترافیک سنگین را در طول هفته که صدها هزار تن از سایر شهرها برای کار به تل‌آویو می آیند، کاهش داد.

ییسرائل کاتز، وزیر مسکن، در روزهای گذشته این پیشنهاد سازش را مطرح کرد که یهودیان در امور عمرانی مترو در طول «شبات» کار نکنند و تنها نیروی فنی غیر یهودی در این روز در این طرح به کار گرفته شوند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت های طولانی با آقای لیتزمن گفت‌وگو کرد اما حزب «یهودیت توراتی» اعلام کرد که از دولت ائتلافی خارج می‌شود.

در همین حال، به گزارش وب‌سایت «وای.نت»، آقای نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که یعکوو لیتزمن از تهدید خود صرف‌نظر کند.

دولت کنونی اسرائیل که از انتخابات مارس ۲۰۱۵ بر سر کار بوده، نتیجه ائتلاف حزب حاکم لیکود با احزاب مذهبی «خانه یهود»، «یهودیت توراتی»، «شاس» و نیز حزب راست‌گرای «اسرائیل خانه ما»، به رهبری آویگدور لیبرمن، و حزب «کولانو» به رهبری موشه کاخلون، وزیر دارایی، است.

حزب یهودیت توراتی، اولترا اورتدکس های «اشکنازی» را که یهودیان اروپایی تبار محسوب می‌شوند، نمایندگی می‌کند و در کنست، شش کرسی در اختیار دارد. بیرون رفتن این حزب از ائتلاف، پایه های دولت را سست می کند.

به گزارش وای.نت، حزب مذهبی «شاس» که آریه درعی، وزیر کشور، رهبر آن است، در پی بیرون رفتن حزب «یهودیت توراتی» برای باقی خود در ائتلاف دولت، در تنگنا قرار می گیرد. در این گزارش به دلیل این وضعیت اشاره نشده است.

در همین حال، رهبران سایر احزاب هم‌پیمان با دولت، روز جمعه در نشستی اضطراری اعلام کردند قصد کناره گیری از ائتلاف دولت آقای نتانیاهو را ندارند.

بحران در دولت در شرایطی به وجود آمده است که تحقیقات پلیس از بنیامین نتانیاهو و شمار زیادی از مقام‌های ارشد پیشین دفتر و نیز از داوید شیمرون، پسرخاله و وکیل ارشد شخصی نخست وزیر اسرائیل، به اتهام فساد، خبر داغ این روزهای اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو این هفته در پایان ششمین جلسه بازجویی پلیس از او، ابراز «اطمینان» کرد که با گرفتن هدایا از دوستان بازرگان ثروتمندش مرتکب خطا نشده است.

نتانیاهو در توییتر خود نوشت: «هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ چون موضوعی در کار نبوده است».

اما دادستان پیشین اسرائیل روز پنجشنبه دوم آذر، گفت: اگر پرونده اتهامی دریافت هدایای غیرقانونی به ارائه کیفرخواست علیه نتانیاهو منجر شود، او باید استعفا بدهد.

در این میان، تحقیقات دامنه دار پلیس اسرائیل در پرونده خرید زیردریایی های آلمانی برای ارتش اسرائیل، پای نزدیک ترین افراد به بنیامین نتانیاهو را به بازجویی کشانده است، هر چند که دادستان گفته است که اتهامی به آقای نتانیاهو در این پرونده وارد نیست.

اما یائیر لاپید، رهبر حزب اوپوزیسیونی «یش آتید» در روزهای گذشته گفت، «امکان ندارد در حالی که نزدیک ترین افراد به نتانیاهو در پرونده زیردریایی ها بازجویی می‌شوند، خود او مصون بماند».

مدیران ارشد شرکت «تیسن کروپ» آلمان، سازنده زیردریایی ها، روز پنجشنبه اعلام کردند اگر تحقیقات پلیس اسرائیل در مورد اتهام فساد به برخی از مقام‌های این کشور ثابت شود، تیسن کروپ لغو معامله با اسرائیل را بررسی خواهد کرد.

با این همه، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آقای نتانیاهو همچنان بیشترین محبوبیت را در افکار عمومی اسرائیل برای نخست وزیری دارد.

XS
SM
MD
LG