لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

در آغاز راه‌پیمایی موسوم به «روز زمین» یک فلسطینی کشته شد


راه‌پیمایی اعتراضی فلسطینیان امسال همزمان با هفتادمین سالروز تأسیس اسرائیل برگزار می‌شود.
راه‌پیمایی اعتراضی فلسطینیان امسال همزمان با هفتادمین سالروز تأسیس اسرائیل برگزار می‌شود.

با آغاز راه‌پیمایی اعتراضی شماری از فلسطینیان در طول مرز غزه با اسرائیل، گزارش‌هایی درباره کشته شدن یک مرد فلسطینی و زخمی شدن چند تن دیگر در بامداد جمعه، دهم فروردین، منتشر شده است.

سازمان‌های فلسطینی غزه، و در صدر آنها گروه حماس، از چند روز پیش اعلام کرده بودند همزمان با سی‌ام مارس که در بین فلسطینیان به «روز زمین» معروف است، یک راهپیمایی با عنوان «بازگشت میلیونی» در طول مرزهای باریکه غزه با اسرائیل برگزار می‌کنند و به تجمع خود تا بیست و پنجم اردیبهشت، همزمان با هفتادمین سالروز تأسیس اسرائیل، ادامه خواهند داد.

به گفته منابع خبری فلسطینی، مردی که در نخستین ساعات بامداد جمعه کشته شد، «کشاورزی بود که محصولات زمین خود را برای فروش به سوی خان‌یونس می‌برد» و در انفجار گلوله تانک کشته شد.

اما سخنگوی ارتش اسرائیل تنها تایید کرد که نظامیان به سوی «یک گروه مشکوک» چهار نفره فلسطینی که به سوی حصار مرزی نزدیک شدند، شلیک کرده است.

مقام‌های اسرائیلی در روزهای اخیر به فلسطینیان هشدار داده‌اند «هرگونه اقدامی که جان شهروندان اسرائیل را به خطر بیندازد» با واکنش شدید روبه‌رو خواهد شد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز بامداد جمعه در پیامی به زبان عربی در توییتر نوشت: «هر کس که به حصار مرزی نزدیک شود، خود را به مخاطره می‌اندازد... حماس با جان مردم خود بازی می کند».

با این حال گزارش شده است از بامداد جمعه هزاران فلسطینی دیگر، عمدتا از میان مردان نوجوان و جوان، در راهپیمایی موسوم به «بازگشت میلیونی» شرکت کرده و صف‌های طولانی از ازدحام آنها در مناطق مرزی تشکیل شده است.

عکاسان خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه انتقال شماری از نخستین زخمی‌ها از این نقاط ازدحام را ثبت کرده‌اند.

اعراب شهروند اسرائیل و نیز فلسطینیان کرانه باختری و غزه، سال‌های گذشته نیز به یاد رخدادهای خونین ماه مارس سال ۱۹۷۶ مراسم اعتراضی «یوم الارض» یا روز زمین را برگزار می‌کردند اما حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی تاکید کرده‌اند که امسال در هفتادمین سال تأسیس اسرائیل، اعتراض‌های آنها گسترده و طولانی‌تر خواهد بود.

حماس شامگاه پنج‌شنبه در یک بیانیه تاکید کرد که راهمپیمایی «بازگشت میلیونی» به صورت «مسالمت جویانه» برگزار خواهد شد و از همه فلسطینیان خواست از این رهنمود پیروی کنند.

مقامات اسرائیل ارزیابی می‌کنند که با نزدیک شدن بیست و چهارم اردیبهشت که قرار است آمریکا سفارت خود در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم / بیت‌المقدس منتقل کند، تنش در مناسبات اسرائیل و فلسطینیان بیشتر شود.

فلسطینیان از پانزدهم آذر سال گذشته که آمریکا اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، به انتقاد شدید از این سیاست روی آورده‌اند و حملات به اسرائیلی‌ها، از جمله با چاقو و زیر گرفتن آنها با خودرو، از سرگرفته شده است.

از سوی دیگر، راهپیمایی موسوم به «بازگشت میلیونی» در حالی از بامداد جمعه در مرزهای غزه و اسرائیل آغاز شد که یهودیان از شامگاه جمعه عید «پسح» را که یکی از مهم‌ترین اعیاد مذهبی است برگزار می‌کنند. تدابیر امنیتی در اسرائیل همواره در هشت روز این آیین، بیش از ایام عادی است.

XS
SM
MD
LG