لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

تجدیدنظر حکم سرباز اسرائیلی متهم به قتل در جریان حمله یک فلسطینی رد شد


آزاریا همراه مادرش در جریان دادگاه در ژانویه گذشته
آزاریا همراه مادرش در جریان دادگاه در ژانویه گذشته

دادگاه نظامی اسرائیل تقاضای تجدیدنظر در حکم الور آزاریا، سربازی که به جرم قتل محکوم شده است را رد کرد.

به گزارش تلگراف، حادثه‌ای که منجر به دستگیری و محکومیت الور آزاریا شد، در ماه مارس سال ۲۰۱۶ و در شهر هبرون، در کرانه باختری اتفاق افتاد. آزاریا ۱۱ دقیقه پس از زخمی شدن یک مهاجم فلسطینی به وی شلیک کرد.

ارتش اسرائیل عقیده دارد که شلیک و قتل این مهاجم فلسطینی، وقتی مجروع و روی زمین افتاده، لزومی نداشته است. دادستان‌های ارتش این عمل آزاریا را «استفاده نابه‌جا» از قدرت نظامی خوانده و خواهان محکومیت او شده بودند.

به گزارش نیویورک تایمز، با آنکه دادستان‌های ارتش خواهان بیشتر شدن زمان محکومیت این سرباز شده بوند، اما دادگاه همان حکم زندان ۱۸ ماهه را تایید کرد.

وکلای آزاریا عقیده داشتند که عبدالفتاح الشریف، مهاجم فلسطینی، پس از زخمی شدن حرکت کرده و سرباز اسرائیلی فکر کرده که ممکن است وی قصد استفاده از کمربند انتحاری را داشته باشد و به این دلیل به وی شلیک کرده است.

اما ویدئوی منتشر شده از این صحنه، نتوانست دادگاه را قانع کند و در نهایت آقای آزاریا به جرم قتل محکوم به زندان شد.

ریاست دادگاه، سرلشگر دورون پایلز، در خصوص این محکومیت گفته است: «استفاده غیرضروری و بیش از اندازه از اسلحه ممنوع، غیراخلاقی، ناکارآمد و حتی مضر است.» به گفته پایلز، نیروی نظامی اسرائیل ارتش سازماندهی شده این کشور است و باید بر اساس قانون عمل کند: «وقتی خطر رفع شده است، سربازها حق تصفیه‌ حساب با تروریست‌ها را ندارند».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ابتدا عمل آقای آزاریا را محکوم کرده بود، اما پس از گذشت مدتی و ظاهرا تحت تاثیر همدردی بخشی از جامعه اسرائیل با آقای آزاریا و خانواده او، خواستار بخشش این سرباز شد.

پس از اینکه درخواست دادگاه تجدیدنظر در حکم آزاری به جایی نرسید، نتانیاهو اعلام کرد که اگر آقای آزاریا تقاضای حکم بخشش کند، وی از آن حمایت خواهد کرد.

جریان این قتل و دادگاه‌ پس از آن تبدیل به یک موضوع جنجالی در خصوص اخلاق نظامی و همینطور سرنوشت مجرمان فلسطینی در اسرائیل شده بود.

دوران سربازی در اسرائیل اجباری است و دختران و پسران که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند باید دست کم دو سال در ارتش خدمت کنند.

XS
SM
MD
LG