لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

وزیر اطلاعات اسرائیل:‌ دخالتی در تظاهرات ایران نداریم


وزیر اطلاعات اسرائیل برای تظاهرکنندگانی که در راه «آزادی و دموکراسی مبارزه می کنند»، آرزوی «موفقیت» کرد.
وزیر اطلاعات اسرائیل برای تظاهرکنندگانی که در راه «آزادی و دموکراسی مبارزه می کنند»، آرزوی «موفقیت» کرد.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، در اظهارنظری درباره تجمع‌ها و اعتراض‌های روزهای گذشته در ایران، اعلام کرد که اسرائیل هیچ دخالتی در این تظاهرات ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی روز دوشنبه ۱۱ دی، در مصاحبه با یک ایستگاه رادیویی عبری همچنین برای تظاهرکنندگانی که در راه «آزادی و دموکراسی مبارزه می کنند»، آرزوی «موفقیت» کرد.

ایران از روز پنجشنبه هفتم دی، شاهد تظاهرات در چندین شهر بزرگ و کوچک بوده و معترضان خواسته های متعدد سیاسی و اقتصادی را در شعارهای خود بیان کرده اند. آنها از جمله شعارهایی را علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی، ‌رئیس جمهوری ایران، سر داده اند.

وزیر اطلاعات اسرائیل در بخشی از سخنانش در مورد وقایع اخیر ایران افزود: رئیس ستاد ارتش ایران گفته بود که اسرائیل ۲۵ سال آینده را به خود نخواهد دید، اما ««اسرائیل پا بر جا می‌ماند» و «شما و همکاران‌تان در این حکومت از بین می‌روید».

سخنان این وزیر اسرائیلی در شرایطی ابراز شده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز شنبه نهم دی، از اعضای دولتش خواسته بود «کمترین» اظهار نظر را در مورد رخدادهای ایران انجام دهند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، درخواست آقای نتانیاهو پس از آن به وزیرانش ابلاغ شد که گیلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی، و زاخی هانگبی، وزیر همکاری های منطقه ای اسرائیل، روز شنبه در مورد وقایع ایران اظهار نظر کردند.

گیلعاد اردان در توییتر خود نوشته بود «میلیاردها دلار ایران، به جای سرمایه گزاری بر روی مردم خودش، هزینه حزب الله، حماس، رژیم (بشار) اسد و تروریسم در سراسر جهان می شود. تعجب ندارد که بسیاری از ایرانی ها شجاعانه علیه حاکمیت ایران به پا خاسته اند».

زاخی هانگبی نیز توییت کرده بود که «مردم ایران با به خطر انداختن جان خود، درتلاش رسیدن به آزادی و آینده صلح آمیز برای خود و فرزندانشان هستند؛ دنیای متمدن باید از آنها حمایت کند».

در این میان،‌ بنیامین نتانیاهو در مورد رخدادهای اخیر ایران اظهار نظر علنی نکرده است. او ماه گذشته در یک پیام ویدیویی گفته بود: «اسرائیل، اولین کشوری خواهد بود که بعد از سقوط حکومت کنونی ایران، رابطه دوستانه پیشین را تجدید کند».

ایران پس از انقلاب بهمن ۵۷ و تاسیس نظام جمهوری اسلامی همواره شعار «مرگ بر اسرائیل» داده و از آن زمان تاکنون از گروه حزب‌الله در لبنان و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین که علیه اسرائیل مبارزه می‌کنند حمایت کرده است. این گروه‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه های تروریستی شناخته می‌شوند.

در این میان، تهران و اسرائیل همواره یکدیگر را متهم به انجام اقدامات تروریستی علیه خود می‌کنند.

از سوی دیگر، دولت اسرائیل با توصیف حکومت ایران به عنوان «خطر حیاتی» برای موجودیت خود، در سال‌های گذشته، جامعه جهانی را به در پیش گرفتن تحریم و موضع‌گیری‌های سخت علیه ایران فرا خوانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه هاآرتص/م.ف/ب.ک
XS
SM
MD
LG