لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

وزیر دفاع اسرائیل: برنامه اصلاحات قضایی نتانیاهو «باید متوقف شود»


ژنرال یوآو گالانت (عکس از آرشیو)
ژنرال یوآو گالانت (عکس از آرشیو)

ژنرال یوآو گالانت٬ وزیر دفاع اسرائیل٬ روز شنبه پنجم فروردین خواستار توقف برنامه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر این کشور٬ شد و گفت اختلافات بر سر این لایحه امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

ژنرال یوآو گالانت در بیانیه کوتاهی که از تلویزیون این کشورپخش شد، گفت که شکاف عمیق بر سر این لایحه در «حال نفوذ به دورن ارتش و آژانس‌های امنیتی است و این یک خطر آشکار و فوری و واقعی برای امنیت اسرائیل است».

وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد که از این روند حمایت نمی‌کند و نمی‌خواهد بخشی از آن باشد.

رویترز می‌گوید اگرچه برخی از اعضای حاضر در ائتلاف دولت راست‌گرای بنیامین نتانیاهو تردیدهایی در مورد لایحه اصلاحات قضایی بحث‌انگیز ابراز کرده‌اند، این اظهارات یوآو گالانت اولین اعتراض آشکار و عمومی یکی از اعضای ارشد کابینه است.

ژنرال یوآو گالانت تصریح کرد که فرایند تصویب برنامه اصلاحات قضایی اکنون «باید متوقف شود».

طبق این گزارش، دست‌کم دو نماینده عضو حزب لیکود، یعنی یولی ادلشتاین و دیوید بیتان، از درخواست یوآو گالانت حمایت کردند. آنها می‌گویند درصورت موافقت فراگیر گروه‌های مختلف از تغییرات قضایی حمایت می‌کنند.

در همین زمینه٬ ایتامار بن گویر٬ وزیر دست راستی کابینه اسرائیل٬ از بنیامین نتانیاهو خواست که یوآو گالانت را برکنار کند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، درخواست یوآو گالانت را به عنوان «گامی شجاعانه» توصیف کرد و گفت٬ زمانی که دولت فرایند تصویب این لایحه را متوقف کند، او آماده گفت‌وگو در مورد اصلاحات قضایی است.

رویترز می‌گوید، ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو ۶۴ کرسی را در پارلمان این کشور در اختیار دارد و این ائتلاف همچنان بدون رای یوآو گالانت از آرای کافی برای ادامه کار خود برخوردار است، مگر این‌که تعداد بیشتری از قانونگذاران در ائتلاف دولت از لایحه تغییرات پیشنهادی عقب نشینی کنند.

در پی افزایش شمار نظامیان نیروی ذخیره ارتش اسرائیل، از جمله خلبانان، که اعلام کرده‌اند در صورت ادامه روند تغییرات قضایی حاضر به خدمت نیستند، بنیامین نتانیاهو روز گذشته گفت، «کشور بدون ارتش نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد».

بنیامین نتانیاهو به رئیس ستاد ارتش اسرائیل دستور داد که با پدیده تمرد نظامیان نیروی ذخیره ارتش مقابله کرده و مانع از گسترش آن شود.

شمار نظامیانی که در هفته‌های اخیر نامه‌های جمعی هشدار به فرماندهان خود فرستاده و نوشته‌اند تغییرات قوه قضاییه را به منزله از دست رفتن ماهیت دموکراسی در حکومت کشور می‌دانند، بیشتر شده است.

در روزهای اخیر، برای نخستین بار در ۷۵ سال گذشته، شماری از خلبانان ذخیره از حضور در تمرین‌های عادی خودداری کردند. همزمان، صدها تن از نیروهای یگان‌های نخبه اطلاعاتی و سایبری اسرائیل هشدار مشابهی دادند.

این نیروهای ذخیره به ارتش خبر داده‌اند که به جای حضور در تمرین‌ها و ارائه خدمات در زمینه دانش و تخصصی که دارند، روزها را با مشارکت در برگزاری تظاهرات در مخالفت با تغییرات قوه قضاییه سپری می‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز چهارم فروردین نوشت که ژنرال هرتزی لوی، رئیس ستاد ارتش، به دولت هشدار داده که به دلیل افزایش شمار نیروهای ذخیره که حاضر به ارائه خدمت نیستند، ارتش «در آستانه محدود کردن برخی عملیات است».

XS
SM
MD
LG