لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۱

گزارش شرکت اسرائیلی از «رصد» تلفن‌های همراه ایرانیان توسط جمهوری اسلامی «با ویروس»


یک شرکت نظارت امنیت سایبری اسرائیلی می‌گوید که حکومت جمهوری اسلامی با ارسال عامدانه ویروس‌های مخرب، تلفن همراه صدها ایرانی را رصد کرده‌است.

تیری کارسن تی، معاون شرکت چک‌پوینت در امور اروپا، جمعه ۱۶ شهریور به خبرگزاری فرانسه گفت «تا جایی که اطلاع داریم، این نخستین بار است که تکنیک تجزیه و تحلیل داده‌های فنی، این حقیقت را برجسته کرده که یک حکومت عامل یک کارزار خرابکاری سایبری به روی گوشی‌های تلفن همراه بوده‌است.»

به گفته این مقام ارشد در شرکت امنیت سایبری اسرائیلی، گوشی تلفن‌های هوشمند یک ابزار مطلوب برای خرابکاری است زیرا آن را همه جا با خود می‌برند و همیشه روشن است.

در بررسی‌های چک‌پوینت مشاهده شد که ۲۴۰ تن، که همه آنها ایرانی هستند، در این خرابکاری سایبری هدف بودند.

تیری کارسن تی گفته‌است که ارزیابی همیشگی این شرکت است که رژیم ایران در پشت پرده این نوع کارزارهای سایبری علیه ایرانیان قرار دارد.

این شرکت در همین حال پی برده‌است که تروجان‌های مخرب همچنین به گوشی‌های هوشمند برخی افراد در بریتانیا و افغانستان هم ارسال شده بود.

چک‌پوینت تأیید می‌کند که برخی از هواداران گروه حکومت اسلامی (داعش) و نیز فعالان قومی کرد و آذری، که از نظر حکومت ایران می‌توانند «یک تهدید برای ثبات» باشند، در این خرابکاری سایبری با اپلیکیشن‌های حاوی نرم‌افزار جاسوسی در تلفن‌های همراه‌شان، هدف قرار گرفته‌اند.

به گزارش چک‌پوینت، یکی از اپلیکیشن‌هایی که مورد رصد قرار گرفت، از وب‌سایت به‌روزرسانی یک سیستم‌عامل ناشی می‌شد که پیش از آنکه به روسیه وصل شود، ابتدا به یک نشانی اینترنتی ایرانی پیوند می‌خورد.

شرکت امنیت سایبری اسرائیلی کلیرسکای نیز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور گزارش داد که ایران سه وب‌سایت عمده خبری را برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی اسرائیل، با استفاده از «اخبار جعلی» پایه‌گذاری و هدایت می‌کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این وب‌سایت‌ها از جمله «تل‌آویو تایمز»، در شبکه‌های مختلف اجتماعی نیز مانند توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام کاربر داشت در حالی که کاربران از اینکه حکومت ایران پشت آن است، ناآگاه بودند.

به گزارش کلیرسکای، تنها وب‌سایت «تل‌آویو تایمز» ماهیانه ۶۵ هزار نفر کاربرد داشت، که اکثر این کاربران از اسرائیل بودند.

به گزارش معاریو، بر اساس داده‌های شرکت کلیرسکای، کارزار سایبری حکومت ایران در ۲۴ کشور به ۲۹ زبان برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان به‌شدت فعال است؛ حتی از راه وب‌سایت خبرهای جعلی به زبان عبری.

اوهاد زایدنبرگ، کارشناس کلیرسکای، در نشستی خبری گفت که کارزار سایبری ایران از شش سال پیش فعال شد و در حالی که هدف اولیه این کمپین در دوره نخست مناطقی مانند ترکیه، افغانستان و مصر برای صدور اندیشه‌های انقلاب ایران بود اما اکنون فعالیت ایران ده‌ها کشور را هدف گرفته‌است.

ایران به دو گزارش شرکت‌های امنیت سایبری اسرائیلی چک پوینت و کلیرسکای واکنش نشان نداده‌است؛ اما همواره قدرت سایبری خود را در مقابله با مخالفان نظام و نیز در صحنه جهانی برجسته کرده و آن را مایه افتخار دانسته‌است.

XS
SM
MD
LG