لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

اسرائیل می‌گوید غرب «مکانیسم ماشه» را علیه ایران فعال خواهد کرد


الی کوهن می‌گوید: آمریکا و اروپا نمی‌توانند بیش از این در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران کوتاه بیایند
الی کوهن می‌گوید: آمریکا و اروپا نمی‌توانند بیش از این در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران کوتاه بیایند

وزیر خارجه اسرائیل پیش‌بینی کرد که اعضای اروپایی برجام و آمریکا تا نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال جاری میلادی (پاییز آینده)، مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد.

الی کوهن روز سه‌شنبه دوم اسفند در مصاحبه با شبکه «آی۲۴ نیوز» گفت: آمریکا و اروپا نمی‌توانند بیش از این در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران کوتاه بیایند.

او گفت ایران به غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی بسیار نزدیک می‌شود و برای جنگ اوکراین تسلیحات به روسیه می‌فرستد، لذا به نظر من غرب نمی‌تواند بیش از این در مقابل ایران بی‌تفاوت باشد.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در صورت تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی که تعلیق آن‌ها موضوع این قطعنامه است، را درخواست کنند.

اظهارات الی کوهن دو روز پس از افشای پیدا شدن آثار اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان می‌شود؛ موضوعی که باعث نگرانی کشورهای غربی شده است.

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، روز اول اسفند با بیان این‌که «هیچ شانسی برای بازگشت ما به میز مذاکره با ایران وجود ندارد»، اعلام کرد اسرائیل هر کاری که برای مقابله با دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای لازم باشد، می‌تواند انجام دهد و آمریکا از این کشور حمایت خواهد کرد.

غنی‌سازی تا سطح ۸۴ درصد تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌ای مورد نیاز است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به خبر افشای اورانیوم با غنای ۸۴ درصدی گفته است وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به‌معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست و ایران تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ است.

وزیر خارجه اسرائیل در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین گفت که کشورهای مسلمان بیشتری وارد عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهند شد.

تابستان امسال دومین سالگرد عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا بود. طی سه سال گذشته مراکش نیز به این مجموعه اضافه شده و اسرائیل مذاکراتی را با چاد، سودان و عربستان سعودی برای عادی‌سازی کامل روابط آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG