لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

نیروهای اسرائیلی در حمله به اردوگاه آوارگان کرانه باختری شش نفر را کشتند


تصویری آرشیوی از نیروهای اسرائیلی
تصویری آرشیوی از نیروهای اسرائیلی

نیروهای اسرائیلی روز سه‌شنبه با حمله به یکی از اردوگاه‌های آوارگان در شهر جنین، واقع در کرانه باختری، دست‌کم شش فلسطینی مسلح، از جمله یکی از اعضای حماس را که مظنون به قتل دو برادر در شهرکی یهودی‌نشین است، از پای درآوردند.

گزارش‌ها حاکی است که ساعاتی پس از این رخداد یک فروند راکت از نوار غزه به سوی اسرائیل پرتاب شد که باعث شد آژیرهای خطر به صدا دربیایند و شهروندان اسرائیلی به پناهگاه بروند، اگرچه ارتش اسرائیل می‌گوید که به نظر می‌رسد این راکت داخل خود غزه فرود آمده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی می‌نویسد، درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که سربازان اسرائیلی از کامیونی در نزدیکی خانه‌ای بر روی تپه مشرف به اردوگاه پناهندگان خارج شدند و با فلسطینی‌های مسلح تبادل آتش کردند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور خانه‌ای را که فرد مظنون به قتل دو برادر یهودی به همراه چند تن دیگر از فلسطینی‌های مسلح در آن پنهان شده بودند، محاصره کردند و درگیری مسلحانه بین طرفین شکل گرفت.

وزارت بهداشت فلسطین از کشته شدن شش فلسطینی و زخمی شدن دست‌کم ۱۶ فلسطینی دیگر در جریان این حمله خبر داد. همچنین یک نفر از نیروهای پلیس اسرائیل نیز مجروح شده است.

بیانیه ارتش اسرائیل می‌گوید فرد مظنون به قتل دو برادر یهودی عبدالفتاح خروشا نام دارد که عضو گروه حماس بود. این بیانیه می‌افزاید که دو پسر عبدالفتاح خروشا نیز در حمله‌ای همزمان در شهر نابلس دستگیر شدند.

بر اساس بیانیه‌های حماس و جهاد اسلامی، همه کشته‌شدگان افراد مسلح گروه‌های شبه‌نظامی حماس، جهاد اسلامی و فتح بودند.

شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از مردم مبارز خود در همه جا می‌خواهیم که مقاومت مسلحانه علیه اشغالگران را تشدید کنند و با آنها در هر کجای سرزمین اشغالی ما بجنگند.»

حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، تایید کرد که خروشا یکی از اعضای آن بوده و قتل دو برادر یهودی در نزدیکی روستای حواره کار او بوده است.

قتل این دو برادر به‌ تشدید بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینیان انجامیده و متعاقب آن صدها شهرک‌نشین اسرائیلی به شهرک‌های فلسطینی همجوار یورش برده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG