لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

تانک‌های اسرائیلی در عمق رفح پیشروی کردند


تانک‌های اسرائیلی روز چهارشنبه به پیشروی در رفح ادامه دادند و خود را تا نزدیکی یکی از مناطق پرجمعیت مرکز این شهر رساندند. همزمان گزارش‌ها حاکی است که رفح در شبانه‌روز گذشته صحنه شدیدترین بمباران‌ها طی یک ماه اخیر بوده است.

تهاجم اسرائیل به جنوب غزه باعث شده است تا صدها هزار فلسطینی که به رفح پناه آورده بودندُ بخواهند از این شهر نیز بگریزند. این حملات همچنین باعث قطع راه‌های کمک‌رسانی به مردم غزه شده و همین امر به نگرانی‌ها پیرامون تلفات و قحطی گسترده در این منطقه دامن زده است.

اسرائیل می‌گوید که برای ریشه‌کن کردن گروه افراطی حماس که ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای آن را تروریستی می‌دانند، راهی به جز حمله رفح ندارد و از این رو نیروهای اسرائیلی علی‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی از آغاز ماه جاری میلادی به سمت مناطق حومه شرقی رفح پیشروی می‌کنند.

ساکنان رفح می‌گویند که تانک‌های اسرائیلی روز چهارشنبه با حرکت در سمت غرب مواضع جدیدی را در امتداد مرزهای جنوبی غزه با مصر تصرف کردند و اکنون در نزدیکی محله یبنا در مرکز رفح مستقر شده‌اند.

این گزارش‌ها، درگیری‌ها در رفح را بسیار شدید توصیف می‌کند به طوری که این امر مانع ورود تانک‌های اسرائیلی به محله یبنا شده است.

شاخه نظامی حماس در این روز اعلام کرد که با راکت‌های ضدتانک خود دو نفربر زرهی ارتش اسرائیل را در نزدیکی حصار مرزی هدف قرار داده است.

به گفته فلسطینی‌های ساکن در رفح، پهپادهای اسرائیلی به بمباران محله یبنا اقدام کرده‌اند و در حملات شبانه خود قایق‌های ماهی‌گیری در ساحل رفح را مورد هدف قرار داده‌اند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه چیزی درباره تهاجم به رفح نگفت و صرفا اعلام کرد که نیروهای این کشور شماری از شبه‌نظامیان فلسطینی را در خان یونس، واقع در شمال رفح، از پای درآورده‌اند.

اونروا، آژانس سازمان ملل متحد در غزه، روز دوشنبه تخمین زده بود که از ابتدای ماه جاری میلادی که ارتش اسرائیل تهاجم خود را به رفح آغاز کرد تا آن زمان بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از رفح گریخته‌اند.

ایالات متحده مخالف حمله زمینی اسرائیل به رفح بوده و نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی هشدار داده است. پیش از عملیات جدید اسرائیل، حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی در رفح پناه گرفته بودند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG