لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

اسرائیل حملات خود به شمال و جنوب غزه را تشدید کرد


ویرانه‌های بازمانده از حملات اسرائیل به جبالیا
ویرانه‌های بازمانده از حملات اسرائیل به جبالیا

نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه به پیشروی‌های خود در شمال نوار غزه که طی بیش از هفت ماه جنگ تنها ویرانه‌ای از آن بر جای مانده است، ادامه دادند تا یکی از مناطقی را که بار دیگر در اختیار گروه افراطی حماس درآمده است، تصرف کنند. تانک‌ها و سربازان اسرائیلی همچنین در جنوب غزه به سمت شهر رفح که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی آواره به آن پناه برده‌اند، حرکت کردند.

گزارش‌ها حاکی است که جبهه‌های شمال و جنوب غزه اکنون به صحنه شدیدترین درگیری‌ها بین طرفین طی هفته‌های اخیر تبدیل شده‌اند. در این حین عملیات‌های نظامی اسرائیل در رفح که با مصر هم‌مرز است منجر به قطع مبدا ورودی اصلی به نوار غزه شده که این امر به گفته گروه‌های امدادرسانی، کار انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به این باریکه محاصره‌شده را سخت‌تر کرده و به بحران انسانی در آنجا دامن زده است.

صدها هزار نفر از فلسطینی‌ها که از جنگ در نقاط مختلف غزه به جنوب این منطقه پناه برده بودند، مجبور شدند که از آنجا نیز بگریزند. وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است از جامعه بین‌المللی خواسته که به اسرائیل فشار بیاورد تا راه دسترسی به نوار غزه از طریق مرز جنوبی را باز کند و به این وسیله امکان ورود کمک‌های انسان‌دوستانه، تجهیزات پزشکی، سوخت و آمبولانس به آن منطقه فراهم شود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «مجروحان و بیماران به خاطر نبود تجهیزات درمانی و عدم امکان خروج از منطقه در حال مرگ تدریجی هستند.»

به گفته سخنگوی سازمان ملل متحد، یکی از کارکنان خارجی این نهاد روز دوشنبه در اثر حمله به خودرویی که عازم بیمارستانی در شهر رفح بود کشته شد و او نخستین قربانی خارجی سازمان ملل متحد در جنگ کنونی غزه محسوب می‌شود.

نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه در اردوگاه جبالیا که ۷۵ سال پیش در شمال غزه برای پناهندگان فلسطینی ساخته شد، پیشروی کردند، منطقه‌ای که اسرائیل ماه‌ها پیش مدعی شده بود شبه‌نظامیان حماس را از آنجا تارانده است.

رویترز می‌نویسد که بسیاری از ساکنان اردوگاه با گونی‌های پر از وسایل زندگی خود به خیابان‌ها پناه بردند. تانک‌های اسرائیلی در این حال مرکز اردگاه جبالیا را هدف قرار دادند که به گفته مقامات بهداشتی غزه، این گلوله‌باران دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشته است.

اسرائیل همچنین در روز دوشنبه حملات هوایی خود به شرق رفح را ادامه داد که این حملات از جمله به کشته شدن ساکنان خانه‌ای در محله برزیل منجر شد. به گفته ساکنان این منطقه، بمباران‌های اسرائیل تشدید شده و تانک‌های اسرائیلی جاده اصلی شمالی – جنوبی را که شرق رفح را از مرکز آن جدا می‌کند، قطع کرده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که در پی نابودی حماس است، گروهی که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی قرار دارد. نیروهای حماس در حمله روز ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را نیز به گروگان گرفتند.

اسرائیل نیز پس از غافلگیری ۷ اکتبر، تهاجم گسترده‌ای را به نوار غزه آغاز کرده که به گفته منابع فلسطینی، این حملات بیش از ۳۵ هزار کشته بر جای گذاشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG