لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

وزیر بهداشت اسرائیل در میانه بحران کرونا استعفا کرد


خاحام یعقوب لیتزمن (چپ) همراه با بنیامین نتانیاهو
خاحام یعقوب لیتزمن (چپ) همراه با بنیامین نتانیاهو

با بالا گرفتن انتقادات از عملکرد وزیر بهداشت اسرائیل در مقابله با ویروس کرونا که خود او نیز به آن مبتلا شده است، وی اعلام کرد که از این سمت کناره‌گیری می‌کند.

خاحام یعقوب لیتزمن روز یکشنبه هفتم اردیبهشت در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تلاش برای تشکیل دولت جدید خود است، به او اطلاع داد که از وزارت بهداشت خواهد رفت.

او در نامه خود اشاره‌ای به انتقادات از عملکرد وزارت بهداشت نکرد که تقریبا در یک دهه گذشته، هدایت آن را بر عهده داشته است.

خاخام لیتزمن نوشته که «تصمیم گرفته است به وزارت بهداشت بازنگردد تا برای چهارمین دوره عهده‌دار امور آن شود، بلکه ترجیح می‌دهد رهبری عملیات توسعه برای حل‌وفصل معضل مسکن در اسرائیل و وزارت ‌خانه‌سازی را بر عهده بگیرد».

دولت اسرائیل از عملکرد خود در مهار شیوع ویروس کرونا در کشور تعریف می‌کند، اما تاکنون بیش از ۱۵ هزار اسرائیلی به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود ۲۰۰ نفر هم قربانی آن شده‌اند. اگرچه نظام بهداشت و درمان اسرائیل هنوز از ظرفیت کافی برای رسیدگی به بیماران برخوردار است و مانند نیویورک یا ایتالیا زمین‌گیر نشده است.

لیتزمن که یک سیاستمدار متعصب مذهبی محسوب می‌شود و مدرک پزشکی هم ندارد، به خاطر ناآمادگی خود در نشست‌های خبری و موضع‌گیری علیه طرح‌های قرنطینه سفت و سخت‌تر هدف انتقادات بسیاری قرار گرفته است.

طبق گزارش‌ها، او اوایل ماه جاری میلادی در پی نادیده گرفتن دستورات وزارتخانه خود و حضور در مراسم گروهی مذهبی، به ویروس کرونا مبتلا شد که البته بهبود یافت.

دولت اسرائیل در روزهای اخیر محدودیت‌های اجتماعی برای مهار کرونا را کاهش داده و اکنون آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و کسب‌وکارهای کوچک باز شده‌اند. رستوران‌ها نیز می‌توانند غذا به بیرون تحویل دهند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG