لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

پایان سفر رضا پهلوی به اسرائیل؛ «با هم مقابل محور شرارت ایستاده‌ایم»


وزیر اطلاعات اسرائیل، شاهزاده رضا پهلوی و همسرش یاسمین را تا داخل هواپیما بدرقه کرد
وزیر اطلاعات اسرائیل، شاهزاده رضا پهلوی و همسرش یاسمین را تا داخل هواپیما بدرقه کرد

گیلا گاملی‌اِل، وزیر اطلاعات اسرائیل، که نماینده دولت این کشور در میزبانی از شاهزاده رضا پهلوی در «سفر تاریخی» او به اسرائیل بود، عصر جمعه، اول اردیبهشت، در پایان این دیدار توئیت کرد که «با هم مقابل محور شرارت ایستاده‌ایم و این سرآغاز راه است».

او که رضا پهلوی و همسرش، یاسمین را در فرودگاه بن‌گوریون هنگام خروج از اسرائیل بدرقه کرد، با بیان سپاس از آقای پهلوی نوشت «شما نشانی از رهبری شجاع در نظر اسرائیل و جهان آزاد هستید».

خانم گاملی‌ال با انتشار عکسی که با مهمانان خود تا درون هواپیما همراهی کرده، به فارسی نوشت: «خدانگهدار».

به نوشته وزیر اطلاعات اسرائیل در جمع‌بندی سفر پنج‌ روزه رضا پهلوی، با این سفر، «راه جدید احیای دوستی دو ملت تازه گشوده شده و این روابط و تماس‌ها یقینا ادامه‌دار خواهد بود».

خانم گاملی‌ال، روز جمعه ساعتی پیش از بدرقه مهمانان خود تا فرودگاه با آن‌ها در ساحل تل‌آویو قدم زد و بسیاری از مردم و رهگذرانی که به ورزش و گردش در این گردشگاه در کنار دریای مدیترانه مشغول بودند، با مهمانان ایرانی عکس گرفته و از حضور آن‌ها در کشورشان تقدیر کردند.

رضا پهلوی روز جمعه در توئیتر نوشته بود که روابطه دوستانه بین ایران و اسرائیل در بیش از ۲۵۰۰ سال تاریخ مشترک دو ملت ریشه دارد و بر ارزش‌های مشترک، از جمله حکومت قانون، حقوق بشر و آزادی مذهب استوار است.

آقای پهلوی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفته بود که تحت تأثیر فضای خاص اورشلیم قرار گرفته و اسرائیل را کشوری زیبا، مدرن و پرهیجان دیده و دست‌کم همراه با فرزندان خود برای گردشگری به آنجا بازخواهد گشت.

رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیران راهبردی و اطلاعات و مشاور امنیت ملی اسرائیل با رضا پهلوی در این سفر دیدارهای سیاسی انجام دادند. وزیر میزبان این مذاکرات را «موفق» نامید.

شاهزاده رضا پهلوی در آیین قربانیان هولوکاست حضور یافته و با ادای احترام به آنها، مخالفت خود را با سیاست انکار هولوکاست از سوی برخی از رهبران حکومت ایران مورد تأکید قرار داد.

رضا پهلوی روز ۳۱ فروردین نیز اولین شخصیت سرشناس ایرانی بود که از باغ بهاییان در حیفا بازدید کرد.

محمدعلی باب و بهاءالله، رهبران دیانت بهایی، زاده ایران بودند. آقای پهلوی برای تأکید بر حمایت از حقوق بهاییان ایران که از سوی حکومت کنونی مورد آزار قرار دارند، از باغ و معبد بهاییان بازدید کرد. دیدار او در آستانه عید ۱۲ روزه رضوان، که مهم‌ترین موعد سالانه دیانت بهایی از اول اردیبهشت است، انجام شد.

رضا پهلوی در سفر به اسرائیل بارها گفت با برافتادن نظام کنونی، می‌توان پیمان‌های جاری ابراهیم میان اسرائیل و کشورهای عرب را به «پیمان کوروش» ارتقا داد.

او در دومین روز از سفرش به اسرائیل در دیوار باستانی شرق اورشلیم که تنها بخش باقی‌مانده از معبد ساخته شده برای یهودیان به فرمان کوروش کبیر در پادشاهی هخامنشی بود، حضور یافت. این دیوار «مقدس‌ترین» مکان برای یهودیان است.

وی و دیگر کنشگران سرشناس اپوزیسیون ایرانی از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به کشورهای متعددی در اروپا سفر و با مقامات ارشد سیاسی و نمایندگان پارلمان‌ها دیدار و گفت‌وگو کردند، اما در ۴۴ سال موجودیت جمهوری اسلامی در ایران ظاهرا این اولین بار بود که یک دولت خارجی یک رهبر اپوزیسیون ایرانی را رسما به سفر دعوت کرد.

رسانه‌ها و حامیان جمهوری اسلامی در ایران سفر رضا پهلوی به اسرائیل را به عنوان «کشور غاصب سرزمین‌های فلسطینی و دشمن ایران» به‌شدت نکوهش کرده و او را «خائن» نامیدند. شماری از فعالان اپوزیسیون در خارج نیز از این سفر انتقاد کرده یا دست‌کم از آن ابراز شگفتی کردند.

در مقابل، شماری از ایرانیان در فضای مجازی با حمایت از این سفر، از اسرائیل و برنامه‌های تدارک دیده شده و استقبال ساکنان ایرانی‌تبار و غیرایرانی در اسرائیل از رضا پهلوی و همسرش تقدیر کردند.

XS
SM
MD
LG