لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

ارتش اسرائیل ده‌ها موشک پرتاب شده از خاک لبنان را رهگیری و منهدم کرد


آتش‌سوزی ناشی از اصابت برخی از موشک‌های پرتاب شده از جنوب لبنان به خاک اسرائیل
آتش‌سوزی ناشی از اصابت برخی از موشک‌های پرتاب شده از جنوب لبنان به خاک اسرائیل

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۱۷ فروردین در بیانیه‌ای از رهگیری و انهدام ده‌ها موشک پرتاب‌شده از خاک لبنان خبر داد.

این بیانیه می‌گوید ۳۴ موشک از جنوب لبنان به خاک این کشور شلیک شد که ۲۵ فروند آن توسط سامانه ضدهوایی گنبد آهنین رهگیری و منهدم شدند و حداقل پنج موشک نیز به خاک اسرائیل اصابت کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ساکنان مناطق شمالی اسرائیل در پی این موشک‌پراکنی‌ها مجبور شدند که به پناهگاه‌ها فرار کنند.

مقامات اسرائیل از زخمی شدن دستکم یک شهروند اسرائیلی در جریان این حمله خبر دادند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، موشک‌هایی را نشان می‌دهد که در آسمان شمال اسرائیل در حال پرواز هستند و صدای انفجار در دوردست‌ شنیده می‌شود.

یک مقام دفاعی اسرائیل به رویترز گفته که این کشور در حال ارزیابی وضعیت جاری است و این حملات احتمالا کار گروه‌های فلسطینی باشد.

هنوز هیچ گروهی در لبنان به‌صورت رسمی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما منابع امنیتی لبنان به این خبرگزاری گفته‌اند که حملات از اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی‌ها در خاک لبنان انجام شده و احتمالا کار شبه‌نظامیان فلسطینی باشد.

هم‌زمان خبرگزاری دولتی لبنان از گلوله‌باران مناطق جنوبی این کشور توسط تانک‌های اسرائیلی خبر داد.

گروه «جهاد اسلامی» فلسطین از پرتاب موشک‌ها به عنوان «عملیات قهرمانانه علیه جنایات اسرائیل در مسجد الاقصی» یاد کرده و هم‌زمان رسانه‌های دولتی لبنان گزارش دادند که اسماعیل هنیه، رهبر گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، روز چهارشنبه وارد بیروت شد.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان موسوم به «یونیفل» در بیانیه‌ای اعلام کرد که «موشک‌های متعددی از جنوب لبنان به خاک اسرائیل پرتاب شده و وضعیت کنونی بسیار جدی است. ما خواستار خویشتنداری و اجتناب از تشدید بیشتر درگیری‌ها هستیم».

هنوز گزارشی درباره تلفات احتمالی در لبنان منتشر نشده است، اما ساکنان جنوب لبنان از وقوع انفجارهای شدید خبر دادند.

در پی یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی، تنش‌ در منطقه بالا گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس اسرائیل بامداد ۱۶ فروردین «به زور» وارد مسجد الاقصی شد و هدف از این اقدام را «بیرون راندن افرادی» عنوان کرد که به گفته آن، در داخل مسجد «سنگربندی» کرده بودند. همزمان با این یورش، شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه اقدام به شليک موشک به خاک اسرائیل کردند و ارتش اسرائيل در واکنش، با انجام حملات هوايی و شليک گلوله تانک به اهدافی در نوار غزه حمله کرد.

این درگیری‌ها در ماه رمضان و روز قبل از عید پسح (فصح) یهودیان در حالی روی می‌دهد که از مدت‌ها پیش نگرانی‌ها در مورد تشدید برخوردهای خشونت‌آمیز و کشیده شدن آن به مسجد الاقصی افزایش یافته بود. پیکارجویان فلسطینی حداقل ۹ موشک به خاک اسرائیل شلیک کردند و در مقابل اسرائیل حملات هوایی مکرری در این منطقه انجام داد که می‌گوید هدف آن‌ها زاغه‌های مهمات گروه حماس بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG