لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

گفت‌وگوی رهبر اسرائیل با جو بایدن درباره ایران و گروه حکومت اسلامی


نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه ۱۷ بهمن اعلام کرد که با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگو کرده و درباره راه‌های متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران با وی به رایزنی پرداخته است.

اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها درباره تلاش‌های ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران ابراز نگرانی کرده است. دولت پیشین ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ این توافق را یکجانبه لغو کرد. اسرائیل اما از همان سال ۲۰۱۵ که این توافق به دست آمد، مخالفش بود و اعتقاد دارد در صورت ازسرگیری برجام با هیچ تمهیدی نمی‌توان مانع دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای شد.

طبق اعلام دفتر نخست وزیری اسرائیل، بخشی از صحبت‌های آقای بنت و آقای بایدن درباره فعالیت‌های نظامی ایران بوده است.

اسرائیل تاکید دارد که اگر توافقی نیز با ایران صورت می‌گیرد باید معطوف به فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی در منطقه و تولید موشک‌های دوربردی باشد که می‌تواند با آن اسرائیل را هدف قرار دهد.

ساعاتی قبل از تماس تلفنی رهبران اسرائیل و ایالات متحده، نفتالی بنت گفته بود که اسرائیل به دقت مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران در وین را دنبال می‌کند. او اما در عین حال خاطرنشان ساخت که کشورش خود را به توافق احتمالی قدرت‌های جهانی با ایران متعهد نمی‌داند.

مقامات اسرائیلی بارها تهدید کرده‌اند که اگر تصور کنند برای توقف برنامه هسته‌ای ایران باید به ایران حمله کنند، چنین خواهند کرد. ایران اما همواره تاکید داشته که برنامه هسته‌ای آن ماهیتی صلح‌آمیز دارد.

آقای بنت به کابینه خود گفت: «اگر کسی فکر می‌کند چنین توافقی به ثبات بیشتر می‌انجامد، در اشتباه است. اسرائیل این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورت لزوم، با موافقت یا بدون موافقت دیگران، دست به اقدام بزند.»

نفتالی بنت همچنین در مکالمه تلفنی روز یکشنبه خود با جو بایدن، حمله اخیر نیروهای آمریکایی به رهبر گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش در سوریه را که به کشته شدن وی انجامید، به آقای بایدن تبریک گفت.

وی اظهار داشت: «جهان به لطف عملیات شجاعانه نیروهای آمریکایی اکنون جای امن‌تری است.»

آقای بایدن روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن اعلام کرده بود که ابو ابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی، طی عملیات نیمه‌شب نیروهای آمریکایی در استان ادلب سوریه کشته شده است.

ابو ابراهیم الهاشمی القرشی در آبان ۱۳۹۸ تنها چند روز پس از مرگ ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش، به عنوان رهبر این گروه شبه‌نظامی انتخاب شده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و‌ رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG